засоби гімнастики 4 курс
План
Засоби гімнастики ………………………………………………………….…...1
1. Стройові
і порядкові вправи …………………………………………..…….1
2. Підготовчі вправи ………………………………………………………..…...2
3. Прикладні
вправи …………………………………………………………....3
4. Вільні вправи ………………………………………………………………….5
Засоби гімнастики і методи, які вона використовує, застосовуються для розв'язання завдань фізичного виховання
в навчальних закладах, на виробництві (фізкультурні паузи), в побуті («зарядка»), в лікувальних закладах (лікувальна гімнастика). Вона є одним з засобів спеціальної або загальної
фізичної підготовки спортсмена.
Гімнастичні вправи
традиційно об'єднуються в групи які називаються засобами гімнастики:
1. Стройові і порядкові вправи, що проводяться при вирішенні ряду
допоміжних завдань заняття.
Стройові вправи — це найбільш економні
способи шикування, побудова
шеренги, колони, кола; виконання стройових команд і прийомів, перебудова строю
й елементи фігурного марширування та інших дій, які виконуються
відповідно до команд і правил Стройового статуту Збройних Сил.
Різновиди стройових і порядкових вправ,
які застосовуються залежно від умов занять і контингенту учнів (стать, вік,
підготовленість), сприяють: вихованню доброї постави і розв'язанню важливих
гігієнічних завдань; набуванню навичок колективно пересуватися і
військово-прикладних навичок, удосконаленню навичок різноманітних способів
пересування.
Стройові
і порядкові вправи поділяються на:
1.
Прийоми (стройові і порядкові).
2.
Дії на місці.
3.
Дії в русі.
4.
Спеціальні вправи на місці і в русі.
2. Підготовчі
вправи — це рухи різними частинами тіла в різних напрямках з
різною амплітудою, швидкістю і напруженням, що забезпечують як розвиток певних
якостей, так і опанування загальних основ руху.
Підготовчі вправи застосовують на
заняттях різними видами гімнастики та спорту для розв'язання різних завдань.
Ці вправи спрямовані на оволодіння основами рухової діяльності. Вони є основним
змістом ранкової гігієнічної та виробничої гімнастики; вони можуть бути певними
елементами вільних вправ, вправ на приладах, різних стрибків та прикладних
вправ, їх застосовують для розвитку рухових
здібностей — сили, гнучкості, координації рухів тощо; вони відіграють роль
допоміжних вправ, призначених для підготовки організму до наступної роботи
на початку чи на прикінці заняття, для розв'язання завдань лікувального
характеру (у лікувальній гімнастиці) і т.д.
Підготовчі вправи складаються з таких
елементів: рухи руками — плечовим поясом, передпліччям, руками в плечових
суглобах; рухи ногами — згинання і розгинання в гомілковому суглобі, рухи в ліктьових
і колінних суглобах; рухи тулубом і головою — нахили, повороти і кругові рухи.
- Загальнорозвиваючі вправи без
предметів включають в себе основні положення i рухи рук, ніг, тулуба, голови.
До них відносяться: основна стійка, стійка ноги нарiзно; основнi положення
прямих рук, положення зігнутих рук; положення ніг; нахили тулуба вперед, назад
в сторону, повороти тулуба i голови направо i наліво; нахили голови вперед,
назад, вліво, вправо; стрибки на обох i на одній нозі.
Загальнорозвиваючі вправи сприяють
загальному фізичному розвитку школярів i мають велике загальноосвітнє значення. Вони незамінні при навчанні дітей
правильному диханню i формуванню правильної постави. Можуть бути використані як
профілактичні, так i коригуючі вправи.
- Загальнорозвиваючі вправи з предметами: з великими i малими
м’ячами, гiмнастичною палицею, обручем, скакалкою, лавою. Вправи з предметами
сприяють розвитку координації рухів, навчають правильно й економно розподіляти
м’язову силу, розвивають рухливість в суглобах i ін.
3. Прикладні
вправи — одні з головних засобів основної гімнастики,
оскільки можуть застосовуватись у трудовій та оборонній діяльності.
До цієї
групи вправ належать:
1) Ходьба (похідний
крок, стройовий крок, крок з пригинанням,
крадькома, випадами, високо піднімаючи стегно, на носках, на п'ятах).
Ходьба — це найпоширеніший вид фізичних вправ. Різні види ходьби в житті людини становлять один з найважливіших видів м'язової діяльності, простої на вигляд,
але складної щодо координації і в
значній мірі автоматизованої. Під час ходьби велика кількість груп м'язів виконує динамічну роботу ритмічно і без
різкого напруження. Ритмічне чергування роботи і відпочинку м'язових груп під час ходьби (циклічність) створює
умови для заспокоєння органів
дихання і кровообігу. Застосування ж швидкої, навіть не дуже тривалої ходьби, а також ходьби з більшим
силовим навантаженням активно
впливає на підвищення інтенсивності діяльності організму.
Ходьбу застосовують для оволодіння її
технікою і з прикладною метою, враховуючи широкий вплив її на розвиток органів
дихання, кровообігу і м'язової системи.
2) Біг (на місці, високо
піднімаючи стегно, в сторону, вперед і назад схресним кроком, у напівприсіді,
біг прогнувшись, біг стрибками). На відміну від ходьби під час бігу одноопорна
фаза руху чергується з фазою польоту.
Біг належить до прикладних способів
пересування людини і порівняно з ходьбою є більш динамічною вправою. Вправи з
бігу зв'язані з великими вимогами до функцій дихання та кровообігу і тому дуже
важливо правильно регулювати навантаження з урахуванням вікових, статевих
особливостей і ступеня підготовленості учнів.
3)Вправи з рівноваги. Тіло людини постійно, за винятком невеликої
кількості положень, перебуває в так званій нестійкій рівновазі. Нестійкою рівновага буває в усіх випадках, коли ЗЦВ тіла перебуває над точкою опори, а лінія ваги проходить
через точку опори. Коли площа опори тіла розміщена нижче від ЗЦВ, то його стійкість залежить від взаємного
розміщення ЗЦВ і площі опори. Площу опори утворюють опорні поверхні і
площа між ними. Чим більше розгорнуті опорні кінцівки і нижче ЗЦВ, тим більша
площа опори тіла. Виходячи з цього, в усіх випадках для збереження рівноваги
потрібна цілеспрямована робота нервово-м'язового апарату, яка сполучає ЗЦВ і
площу опори. Іншими словами, під час
зміщення ЗЦВ тіла відбувається координаційна дія м'язових груп, що врівноважує
його, тобто нервово-м'язовий апарат зміщує ЗЦВ тіла щодо опори в
напрямі, протилежному переміщенню тіла. Щоб зберегти рівновагу під час виконання складних рухів, що пов'язані з
новими і незвичайними умовами, потрібні спеціальні рухові навички.
З цією метою в гімнастиці застосовують
вправи з рівноваги, під час виконання яких ясно відчувається переміщення ЗЦВ
тіла, а тому компенсаторні рухи здійснюються не автоматично, через що і рухи,
які сприяють балансуванню, виконуються більш свідомо.
Вправи з рівноваги мають велике
значення. їх питома вага в основній гімнастиці значна і вони є одним з важливих
засобів всебічної фізичної підготовки. Метою цих вправ є поліпшення загальної
рухової координації, формування уміння швидко виконувати потрібні рухи для
збереження рівноваги і вміння застосовувати її в різних умовах.
4)
Лазіння і
перелазіння по гімнастичній стінці,
вертикальній, похилій та горизонтальній драбинах, вертикальному,
похилому і горизонтальному канатах і
жердині. Вправи з лазіння мають в основному силовий характер і з різними
формами пересування на приладі за допомогою
рук і ніг або тільки рук. Мета систематичного вправляння в лазінні —
прищепити учням прикладні навички і сприяти переважно силовому розвитку м'язів
плечового пояса та верхніх кінцівок (згинання рук).
5)
Переповзання. Вправи з переповзання належать до пересування в мішаному
упорі. Вони, зважаючи на важкі умови пересування,
ставлять перед виконавцями високі вимоги і характеризуються великим
навантаженням на опорно-руховий апарат та органи Дихання і кровообігу. Деякі
вправи з переповзання (на четвереньках) характерні тим, що розвантажують хребетний
стовп від дії сил ваги, сприяють розвитку рухомості хребта і дуже добре
впливають на зміцнення м'язів черевного пресу. Тому ці вправи широко
застосовують у корегуючій гімнастиці.
6)
Піднімання і перенесення вантажу.
Вправи цієї групи мають великий вплив на опорно-руховий апарат учнів, отже,
і на органи дихання та кровообігу.
Метання і ловіння.
Метання і ловіння в різних формах та видах є
чудовим засобом розвитку координаційних здібностей учнів, бо для метання
предметів на певну віддаль та ціль треба мати тонке і точне м'язове відчуття.
Шкільна програма дає можливість на уроках
гімнастики широко використовувати різні види метання і ловіння малих м'ячів,
надувних і набивних м'ячів, палок, камінців, фанат тощо в ціль і на
дальність.
4.
Вільні вправи є одним із видів гімнастичного багатоборства в
спортивній гімнастиці, засобом загально-розвиваючого характеру, використання
якого спрямовано на розвиток координаційних здібностей, підвищення
витривалості. Варіативність елементів, їх комбінування, побудова навчальних і
спортивних композицій розвивають творчі здібності учнів.
1)Акробатичні
вправи — засіб розвитку фізичних здібностей,
виховання хоробрості і рішучості. Різні рухи і положення тіла, в тому числі і
перевертання через голову, удосконалюють орієнтування в просторі, впливають на
внутрішні органи, підвищують їх функціональну стійкість.
2)Стрибки. Прикладні стрибки потребують складних координованих зусиль, характеризуються короткочасним
максимальним м'язовим напруженням і належать до ациклічних локомоторних
рухів. Вони є цінним засобом фізичного розвитку, збагачують руховий досвід учнів, сприяють підвищенню спортивної
майстерності і можуть легко переноситись у повсякденну діяльність.
3)Вправи художньої
гімнастики — танцювальні елементи, вправи з предметами і без предметів. В художній гімнастиці
застосовуються як спеціальні форми руху, так і різні гімнастичні вправи.
Спеціальні форми
руху — це відповідні форми ходьби, бігу, стрибків, повороти, вправи на
рівновагу, елементи народних танців, ланцюги вправ, танцювальні комбінації,
вправи з предметами, музичні ігри. До інших
вправ треба віднести стройові, порядкові, загальнорозвиваючі, прикладні
та акробатичні.
4) Вправи на приладах — це переміщення
окремих частин або всього тіла гімнаста різними способами і різноманітні
його положення на приладах (в умовах вису і упору).
Для виконання висів і упорів можна
використовувати наступні прилади: гімнастичну колоду, перекладину, бруси
паралельні i
різновисокі, гімнастичну стінку, кільця, канати.
Комментарии
Отправить комментарий