змагання з гімнастики 4 курс






План



1. Значення змагань……………………………………................................3
2. Види змагань………………………………...............................................3
3. Програма змагань………………………………...........................................4
4. Положення о змаганнях…………………………………………........…..4
5. Підготовка і проведення змагань……………........................................5












1. ЗНАЧЕННЯ ЗМАГАНЬ.
Змагання з гімнастики - невід'ємна частина учбово-тренувального процесу. Вона є основною формою перевірки підготовленості займаючихся гімнастикою. Змагання допомагають найбільш точно і об'єктивно підвести підсумки навчальної роботи за певний період (чверть, семестр, півріччя, навчальний рік). Вони служать також ефективним засобом перевірки морально-вольової підготовки учасників змагань і сприяють розвитку почуття колективізму, організованості і дисципліни, а також вихованню волі і наполегливості. За результатами змагань визначають напрямок учбово-тренувального процесу на майбутнє, вносять корективи в методику учбово-тренувальної роботи та ін.
Крім того, змагання - переконливий засіб наочної агітації. Добре організовані і урочисто проведені змагання надовго зберігаються в пам'яті учасників і глядачів. Змагання сприяють популяризації гімнастики серед молоді і залученню до систематичних занять у гімнастичних секціях, спортивних клубах.

2. ВИДИ ЗМАГАНЬ
У спортивній практиці різних організацій, включаючи і загальноосвітню школу, середні і вищі навчальні заклади, зложилися певні традиції в організації і проведенні змагань по гімнастиці. Залежно від мети, форми, масштабу і характеру вони діляться на наступні види:
1. По спрямованості (мети): навчальні, відбірні, першості, матчеві зустрічі, масові змагання (по полегшеній програмі, по багатоборству ГТО та ін.).
2.     За формою заліку:  особисті,   командні й  особисто-командні.
3.     По масштабі: районні, міські, обласні і ін.
4.     По представництву:   територіальні   і  відомчі.
5.     По характері: класифікаційні, некласифікаційні, закриті, відкриті, конкурси, змагання «з аркуша».
Звичайно перед кожним змаганням ставиться кілька завдань. Наприклад, на першості загальноосвітньої школи можна підвести підсумки роботи з гімнастики, одночасно виявити кращих гімнастів у даній школі, визначити склад кандидатів у збірну команду школи (на першість району, міста і т.п.). Всі завдання точно вказуються в положенні про змагання.

3. ПРОГРАМА ЗМАГАНЬ
Залежно від завдань, складу учасників й умов проведення змагань програми можуть бути різними. Наприклад, для визначення технічної підготовленості і одержання звання гімнаста того або іншого спортивного розряду існують державні (класифікаційні) програми. Для різних спортивних змагань програми можуть складатися організаціями, що проводять змагання (загальноосвітня школа, професійно-технічне училище, сільський колектив і ін.). Такі змагання можуть проводитися по полегшених програмах і спрощених правилах.
4. ПОЛОЖЕННЯ  ПРО ЗМАГАННЯ
Положення про змагання, затверджуване організацією, що проводить його, є керівним документом, по якому планується вся підготовка учасників і посадових осіб. Воно розробляється організацією, що планує ті або інші змагання, відповідно до календаря спортивних заходів і розсилається колективам, що беруть участь (школам, ДЮСШ і ін.) не пізніше чим за 3 місяці до початку змагань. У положенні вказуються:
1) мети й завдання;
2)    місце й час проведення;
3)    керівництво змаганням;
4)    програма;
5)    допуск учасників і визначення переможців;
6)    нагородження   переможців.
Як правило, ураховуються кращі результати, наприклад, 5 з 6 або 7 з 8 у кожній команді. При цьому легше простежується хід спортивної боротьби між окремими учасниками, командами, що створює необхідне спортивне розжарення на змаганнях.
5.     ПІДГОТОВКА і ПРОВЕДЕННЯ ЗМАГАНЬ
Підготовча робота до майбутніх змагань незалежно від їхнього масштабу повинна проводитися задовго до його початку. Всю роботу доцільно розділити на три етапи.
На першому етапі визначаються строки, масштаб, місце для проведення змагання й затверджується положення про нього, а також призначається й затверджується у відповідному спорткомітеті головна суддівська колегія (або головний суддя), розробляється план підготовки й проведення змагань. У плані передбачаються:
а) питання забезпечення (підготовка місць й інвентарю, прийом учасників і глядачів, що обслуговує персонал і т.п.);
б)   план проведення змагань, що становить головним суддею: календар змагань по днях (за попередніми даними про склад команд, що беруть участь, або колективів) і графік змагань.
Маючи завчасно графік змагань, що беруть участь командам зручніше і успішніше можна вести тренувальну роботу (табл.   1).
Таблиця  1.  Зразковий графік змагань по гімнастиці для хлопчиків
(навчальна програма)
Команди районів
 
Види програми
 
На другому етапі уточнюється графік змагань, підбираються й затверджуються колегії суддів, готується документація і ін. Підготовча робота ведеться організацією, що проводить змагання (педрада школи, кафедра фізичного виховання й ін.), і головною суддівською колегією.
Найбільш складна робота - підготовка місця для змагань і забезпечення якісним інвентарем. При виборі приміщення або відкритої площадки треба передбачити найбільш зручне розміщення гімнастичних снарядів і розміщення глядачів. Надто важливо подбати про те, щоб були кімнати для суддів і секретаріату, душові, місце для лікаря. Необхідні столи для головної суддівської колегії й старших суддів, суддівські вказівки і ін.
Своєчасне запрошення лікаря, що обслуговує персоналу, судді-інформатора, їхній інструктаж сприяють кращому проведенню змагань. Вся інша підготовча робота проводиться головною суддівською колегією або відповідальною особою за той або інший розділ роботи. Сюди входить:
складання схеми розміщення снарядів і твердження відповідальної особи (коменданта змагань);
визначення складу команд (за попередніми заявками), уточнення графіка проведення змагання. Бажано домогтися, щоб число команд в одному потоці не перевищувало числа видів програми змагань, а в складі однієї команди по можливості були учасники, що виступають по одній програмі;
жеребкування (якщо це не було передбачено завчасно);
визначення складу суддівських бригад по видах програми, створення переглядової комісії;
підготовка робочих і зведених протоколів, таблиць для інформації.
На третьому етапі підготовки проводиться нарада із представниками колективів, що беруть участь (організацій), перевіряється надійність снарядів й інвентарю, проводиться випробування снарядів учасниками й пробне суддівство бригадами суддів на видах, перевіряється готовність всіх посадових осіб, зайнятих у проведенні змагань.
Чітке керування ходом майбутнього змагання залежить від першої наради із представниками команд (колективів), на якому головний суддя повинен представити суддівську колегію, розібрати окремі пункти положення, уточнюючи їх, дати роз'яснення по техніці суддівської роботи, інформувати про графіка й порядок проведення змагання. При цьому варто точно визначити місця побудови на параді, вихід учасників до місця змагань, склад й їхню форму, ритуали відкриття й закриття, порядок нагородження й ін.
В інтересах створення рівних умов для учасників і кращої їхньої організованості випробування снарядів бажано провести за день до змагань і при цьому дотримати порядку проходження видів відповідно до жеребкування. У цей же день бажане проведення репетиції відкриття змагання (параду) із представниками команд,  правофланговими або з усім складом учасників.
До наради представників колективів необхідно підготувати папки, у які вкласти наступні матеріали: квитки, програму, пам'ятки, графік проведення змагань, а також папір для заміток й ін.
Змагання відкриваються парадом учасників й їхнім поданням. Цю врочисту частину варто проводити святково, чітко. Звичайно вона передує першій зміні першого дня змагань (в окремих випадках - між першою й другою змінами, коли, наприклад, необхідно представити й чоловіків і жінок, а вони виступають у різних змінах). Підйом прапора змагання чемпіонами торішньої першості - неодмінна частина параду.
Керування ходом змагань (вихід чергових змін, визначення початку й кінця розминки на видах, зміну видів й ін.) здійснює заступник головного судді або суддя при учасниках.
Оцінну роботу (суддівство) на видах здійснюють бригади, у які входять старший суддя й суддя (відповідно до правил змагань по гімнастиці, див. Спортивна гімнастика. Правила змагань. М., Фис, 1978). Старший суддя відповідає за якість суддівської роботи на своєму виді. Він керує бригадою, бере участь в оцінці вправ, стежить за дисципліною учасників, з'ясовує причини розбіжності в оцінках суддів.
До виходу учасників суддівські бригади повинні мати точне подання про програму, учасників й умови проведення змагань. Повинні бути проінструктовані судді на лінії, судді-хронометристи. Це особливо важливо тоді, коли виступають учасники, що ще не мають достатнього досвіду участі в змаганнях.
Матеріально-технічним обслуговуванням змагань (установка й зміна снарядів, заміна запасних частин, постачання магнезією, каніфоллю і ін.) відає комендант, що підкоряється головному судді, або його заступникові.
Лікарський контроль і надання необхідної першої медичної допомоги здійснює лікар змагання (помічник головного судді  по медичній частині).
Суддя-інформатор систематично повідомляє про хід командної боротьби, а також указує лідерів змагань після кожного виду. Бажане озвучування залу.
Відповідно до правил змагання повинні починатися не раніше 10 г. і закінчуватися не пізніше 23 г. Тривалість однієї зміни для команд дітей і підлітків не повинна перевищувати 2, а для юнаків 3 г.
Виступу гімнастів по більше простих програмах повинні передувати виступу гімнастів по більше складних програмах (або розрядам).
До кінця змагання варто передбачити, щоб в останній зміні виступала невелика кількість команд. Це дозволить секретаріату швидше підвести підсумки змагання. А щоб заповнити паузу після виступу команд перед нагородженням учасників, необхідно передбачити показові виступи кращих виконавців - учасників даного змагання, а також дитячих груп або представників інших видів спорту (акробатика,   художня   гімнастика   і   ін.).
Завершуються змагання також в урочистій обстановці, при дотриманні ритуалів (виклик переможців на п'єдестал пошани, урочистий марш команди-переможниці, коло пошани, спуск прапора змагання новими чемпіонами й т.п.).
Підведення підсумків змагання. Для швидкого підведення підсумків важлива чітка робота головного секретаря. У процесі змагання головний суддя-секретар перевіряє правильність виведення середнього й остаточного бала в кожному протоколі й після цього, підсумовуючи його з результатами попереднього виду, визначає суму балів з обліком тільки що що закінчився змагання на виді багатоборства. Якщо змагання триває кілька змін, то варто враховувати кращі результати й попередні зміни.
По закінченні змагань по тій або іншій програмі (розряду) перевіряються показані учасниками результати й підраховуються командні результати.
Нагородження переможців. Нагороджувати переможців треба до закриття змагань. Однак при складному підрахунку (різні програми, різнорідність складу команд або колективів і ін.), коли немає можливості підвести підсумки за короткий проміжок часу, нагородження переноситься на спеціальний час, відведений підсумкам змагань.
Ритуал нагородження повинен бути завжди врочистим, цікавим як для учасників, так і для глядачів.
Парад закриття змагання. На парад, що завершує змагання, можна залучати всіх учасників або тільки учасників останньої зміни. Розташовуються команди починаючи із правого флангу відповідно   до   зайнятих   місць   на   даному   змаганні.
- Оголошуються підсумки змагань, і проводиться нагородження команд-переможниць (або колективів). Після спуска прапора змагання всі учасники параду врочистим маршем за командою-переможницею залишають зал.
Складання звіту про змагання. По закінченні змагання головний суддя (з головним секретарем) складає звіт, у якому повинне бути зазначене наступне:
назва і програма змагань, місце й час їх про­
 
ведення;
.- результати командної й особистої першості, а також дані об знову здали й підтвердили розрядні норми або нормативи ГТО;
склад суддівських бригад по видах багатоборства  (програм);
окремі недоліки минулого змагання й пропозиції  на майбутнє.
Цей загальний звіт, підписаний головним суддею змагань і головним секретарем, повинен бути розданий представникам організацій, що беруть участь, після закінчення змагання не пізніше чим через 30-40 хв на низових змаганнях і наступного дня на великих змаганнях.
6. ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ МАСОВИХ ЗМАГАНЬ
Особливістю проведення масових змагань є необхідність у підвищеній пропускній здатності, що передбачає інший підхід до їхньої організації.
Масові змагання з гімнастики найбільш популярні серед школярів. Їх можна проводити відразу в 3-4 потоки й більше. Для виконання вільних вправ, вправ типу зарядки варто розмістити на площадці (бажано з розмітками для кожного з учасників) відразу всю команду. У найбільш зручному місці перебувають судді, що оцінюють якість виконання вправи.
Закінчивши вправи, команда приймає стійку «вільно», і в цей час судді показують за допомогою вказівок оцінки, а секретарі заносять ці оцінки до зведеного протоколу. При такій організації команда витрачає на цей вид близько 3-4 хв. Отже, за час, що відводить на вид, тут можуть пройти 4-5 команд (тобто всі команди однієї зміни).
Порядок пересування команд від одного виду до іншому доцільно вказати в протоколах. Це усуне нечіткість при зміні видів і скоротить час.
Залежно від розмірів залу, гімнастичної площадки, секторів стадіону, шкільного двору й т.п. види програми змагань (снаряди) для того або іншого потоку можна розмістити секторами (променями) або по колу.
Для керування масовими змаганнями треба мати гонг, по сигналі якого всі команди підготовляються до переходу, а з початком музичної фрази відразу переходять до наступного виду відповідно до графіка. При такій організації масових змагань більша відповідальність покладає на капітанів кожної команди й супровідного викладача, учителі. Вони зобов'язані організувати учасників і забезпечити своєчасний перехід від одного виду змагання до іншого. Це повинне бути отрепетировано в процесі підготовки до змагань.
Масові змагання з гімнастики можуть проводитися й у трудових і навчальних колективах. За останні роки досить широке поширення придбали огляди-конкурси на краще виконання комплексів виробничої гімнастики усередині підприємств (між цехами), між заводами, на першість окремих профспілок й ін.
Наприкінці змагань (кожної з команд) секретаріат підраховує результати кожного учасника й команди в цілому (відповідно до положення про масові змагання), і головна суддівська колегія (частіше головний суддя) нагороджує учасників, що набрали встановлену суму балів. Крім того, наприкінці змагань виявляються найсильніші команди й учасники, які нагороджуються як переможці в даному змаганні.
7.    ОСНОВИ СУДДІВСТВА В ГІМНАСТИЦІ
Суддівство в гімнастиці - складний процес, що вимагає від кожного судді гарних знань, умінь і достатнього практичного досвіду. Навіть для того, щоб судити на змаганнях невеликого масштабу, у яких беруть участь гімнасти молодших розрядів або ж нормативи, що здають, комплексу ГТО, необхідні певні   навички.
Для успішної оцінної роботи (суддівства) потрібна попередня підготовка до конкретного змагання. Із цією метою для суддівських бригад улаштовується спеціальний семінар або інструктаж, де проводиться пробне суддівство по бригадах, суддя зобов'язаний добре знати, що він повинен оцінювати, тобто зміст (обов'язкової програми) вправ, а також правила змагань і додаткові вказівки головного судді.
Правила вимагають, щоб виконувані учасниками вправи відповідали опису (запису), виконувалися бездоганно, без порушення структури елементів, з гарною поставою, з   великою  амплітудою  рухів,   чітко,  упевнено,  красиво й
виразно.
За дрібну помилку, тобто несуттєве відхилення від бездоганного виконання, можна зменшити 0,1 бала; за середню (значне відхилення) - 0,2-0,3 бали, а за грубу (велике перекручування) - 0,4-0,5 бали.
Суддя зобов'язаний зауважувати всі допускають гімнастом помилки. Рекомендується (особливо на початку суддівської діяльності) користуватися умовними позначками, що відповідають дрібній, середній і грубій помилкам, а також відзначати пропуск або перекручування елемента, з'єднання й ін. Це дозволить краще відновити в пам'яті хід усього вправи й з'ясувати, у яких його частинах й які помилки були допущені; особливо важливо це при розбіжностях між оцінками. На підставі перерахованих даних суддя виводить остаточну оцінку в балах і показує її старшому судді на виді за допомогою вказівки.
Для досягнення максимально можливої об'єктивності оцінки на кожен вид комплектується бригада з 2-4 суддів, при цьому оцінки виводяться самостійно кожним з них. При комплектуванні суддівських бригад дотримується паритетність і встановлюється величина припустимої розбіжності оцінок суддів.
Якість суддівства постійно контролюється головним суддею (на великих змаганнях) і його заступниками, а також переглядовими комісіями. Останні в процесі своєї роботи при виявленні порушень правил суддівства вчасно доводять до відома заступника головного судді.
Спортивний суддя повинен добре знати техніку гімнастичних вправ, розбиратися у всіх тонкостях правил змагань, бути досить організованим, зібраним, уважним і володіти гарною зоровою пам'яттю.
Основи суддівства повинен знати не тільки вчитель, викладач, тренер, але й кожен гімнаст, тому що ці знання сприяють підвищенню його спортивної майстерності й допомагають успішніше виступати на змаганнях.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

1 Тема. «Вступ до спеціальності» галузі фізичне виховання і спорт як навчальна дисципліна. Місце фізичної культури в загальній культурі людства. Основні завдання, форми і засоби фізичної культури. Функції фізичної культури.

2 Тема.Вступ до спеціальність. Історія розвитку термінології спорту. Термінологічні запозичення з іноземних мов у сфері фізичної культури та спорту. Поняття про термінологію. Значення термінології. Структура спортивної термінології.

вправи в висах і упорах 4 курс