Планування навчального матеріалу 2 курс л


1. Планування навчального матеріалу з гімнастики.
Робота вчителя фізичної культури починається із планування програмного матеріалу. Від правильного планування багато в чому залежить якість навчально-виховного процесу, і навпаки, якщо воно виконано не професійно, то буде причиною багатьох недоліків фізичного виховання учнів. В останніх нормативних матеріалах, у програмі фізичного виховання названі два основні робочих документи планування, які повинен розробляти і мати кожен вчитель фізичної культури - це план проходження навчального матеріалу і  плани уроків.
Залежно від розділу програми, досвіду роботи вчителя зазначені документи можуть бути: докладними, розгорнутими або короткими, різними за формою. Але справа не у формі, а в тому, щоб вчитель зафіксував у цих документах підсумок своєї підготовки до уроку, свої думки, стратегію навчального процесу, керуючись конкретними умовами, у яких він працює. Йому необхідно врахувати специфіку розділу гімнастики, визначити, скільки уроків можна дати на освоєння тієї або іншої вправи і у якому обсязі, знайти сполучення різних вправ на одному уроці і т.п. У плануванні програмного матеріалу розділу гімнастики одержали поширення три види взаємозалежних робочих документи :
·        тематизована робоча програма,
·        план-графік проходження навчального матеріалу,
·        план-конспект уроку, або план уроку.
Тому зупинимося на методиці їхнього складання.

2. Методика складання тематизованої робочої програми.
Робоча програма визначає зміст навчального матеріалу по темах для кожної частини уроку, послідовність їхнього освоєння і кількість уроків, необхідних для вивчення кожної теми. Основою (базою) складання робочої програми для конкретного класу є матеріал навчальної (комплексної) програми фізичного виховання учнів загальноосвітньої школи по оволодінню руховими вміннями і розвитку відповідних рухових здібностей (кондиційних і координаційних).
Навчальний матеріал програми насамперед розподіляється на теми в порядку зростання складності: у кожному виді вправ. Після цього визначаються види вправ для кожної частини уроку. Як відомо, для підготовчої частини уроку гімнастики найбільш прийнятні стройові і загальнорозвиваючі вправи, вправи на поставу і координацію рухів, танцювальні вправи і ігрові завдання. Для основної частини уроку характерні вправи на снарядах, опорні стрибки, лазанья, акробатичні вправи і вправи, спрямовані на розвиток фізичних якостей, рухливі ігри і вправи на рівновагу. Основними вправами для заключної частини уроку є заспокійливі і відволікаючі (стройові і танцювальні вправи, ігрові завдання на увагу, вправи на координацію, вправи хатха-йоги, стретчинга і т.п.).
Слід відразу зазначити той момент, що, розподіляючи програмний матеріал вроздріб уроку, ми виходимо з необхідності найбільш ефективного навчання конкретним вправам. Так, наприклад, навчання стройовим вправам бажано проводити в підготовчій частині, а їхнє використання може бути здійснене в будь-якій частині уроку. Ігри й ігрові завдання можуть бути присутнім у всіх частинах уроку залежно від розв'язуваних з їхньою допомогою завдань. У підготовчій частині вони сприяють рішенню завдання по організації дітей, удосконалюванню різних побудов і перебудувань; в основній частині застосовуються для вдосконалювання рухових якостей, у заключної - для приведення організму у відносно спокійний стан й організоване закінчення уроку.
Після того як виділені основні види вправ і теми для кожної частини уроку, необхідно приступитися до визначення кількості уроків (повторень), на яких ці теми будуть вивчатися. Основним орієнтиром може служити труднощі (координаційна складність, необхідність прояву фізичних якостей) освоюваної рухової дії для учнів конкретного класу, причому не можна не враховувати накопичений досвід, реальні умови проведення занять і особливості класу. З обліком викладеного робоча програма може виглядати в такий спосіб.


Фрагмент зразкової тематизированной робочої програми для IV класу
/. Підготовча частина
1. Основи знань.
Тема 1/1- правила безпеки під час занять.
Тема 2/1 - ознаки правильної постави.
2. Стройові вправи.
Тема 1/2 - стройові прийоми «Ставай!», «Рівняйсь»,
«Струнко!», «Вільно!».
Тема 2/2 - повороти навкруги на місці.
Тема 3/4 — перешикування з однієї шеренги в три уступи.
Тема 4/6 — перешикування з колони по одному в колону по три і чотири з поворотами в русі.
3. Загальнорозвиваючі вправи.
Тема 1/3 - без предметів.
Тема 2/3 - з гімнастичними палицями.
Тема 3/3 - з м'ячами.
Тема 4/5 - з обручами.
4. Ігрові завдання і елементи на увагу.
Тема 1/2 - «Гімнасти, струнко!».
Тема 2/2 - «Роби, як я».
5. Танцювальні вправи.
Тема 1/2 - I і II позиції ніг.
Тема 2/4 - сполучення кроків галопу і польки.
Тема 3/4 - елементи народних танців.
II. Основна частина (приводяться теми по видах вправ)





3.     Методика складання плану графіку проходження навчального матеріалу.
У плані-графіку проходження навчального матеріалу передбачаються кількість видів вправ і їх сполучень на кожному занятті, строки контрольних уроків, чередування вправ на уроках, послідовність проходження навчального матеріалу по розділу в цілому. Він складається на основі робочої програми. Як правило, спочатку розподіляється матеріал для основної частини уроку, потім для підготовчої і заключної частини. В остаточному варіанті план-графік оформляється у вигляді таблиці.
№ уроку
 
Розділи
 
Частини
 уроку
 
Лазання
Акробатика
Виси і упори
Опорний стрибок
Рівновага
Розвиток фізичних якостей



 
Основи знань
Стройові вправи
Загальнорозвиваючі
Ігрові завдання
Танцювальні вправи
 

Фрагмент зразкового плану-графіка проходження        навчального матеріалу для IV класу
Заспокійливі вправи
Відволікаючі вправи
Домашнє завдання
 
 

Цифри в таблиці позначають номери цим  у робочій програмі. Так, наприклад, на першому уроці відповідно до даного плану-графіка в підготовчій частині уроку по розділу «Основи знань» необхідно розкрити тему номер один «Правила безпеки під час занять». Ця тема розрахована на одне повторення (тема 1/1), тому надалі вже не буде зустрічатися. Починається освоєння стройових прийомів (тема 1/2) з розділу «Стройові вправи». Ця тема розрахована на два повторення, тобто буде даватися на двох уроках. У зв'язку із цим цифра «1» у плані графіку в цьому виді вправ є ще і на другому уроці. Подібним же чином необхідно розглядати і цифри по інших видах вправ.
В основній частині передбачено три види вправ: лазання, акробатика і розвиток фізичних якостей. Чим складніше вправа, тим більше повторень (уроків) воно вимагає для освоєння. При цьому кількість повторень у робочій програмі і плані-графіку повинне бути однаковим. Так, наприклад, якщо в робочій програмі в розділі «Лазання» теми 1 (лазання по канату в три прийоми) приділяється чотири повторення (тема 1/4), тобто чотири уроки, що і у плані-графіку цифра «1» повинна повторитися в чотирьох уроках. Після освоєння першої теми можна переходити до другої теми і т.д. Тому при складанні цих документів спочатку число повторень кожної теми необхідно проставляти олівцем. І тільки тоді, коли весь матеріал буде розподілений у плані-графіку відповідно до вимог до уроку, можна підготувати чистовий варіант.
Як видно з наведених прикладів робочої програми і плану-графіка, у них не передбачається повторення раніше освоєних вправ. Однак це зовсім не означає, що надалі ці вправи не використаються. На уроках раніше освоєні вправи повторюються як розминку або як підготовчу вправу. Продемонструємо це на наступному прикладі. У робочій програмі у плані-графіку на освоєння стройових прийомів приділяється два уроки, але надалі ці прийоми фактично використовуються на кожному уроці для організації учнів, але навчання вже не ведеться. Так само можуть і повинні використовуватись раніше освоєні вправи і з інших видів вправ за принципом сніжного кома з обліком того, щоб до кінця проходження розділу гімнастики учні могли виконувати комбінації з раніше освоєних вправ.
Маючи робочу програму і план-графік, можна завжди скласти план-конспект для конкретного уроку, або плану-уроку. При цьому варто мати на увазі, що студентам на навчальній і педагогічній практиці і початківцям вчителям бажано становити більш докладні плани-конспекти для кожного уроку, а в міру нагромадження досвіду поступово переходити до плану уроку. Для зручності складання планів-конспектів робочу програму і план-графік необхідно розміщати на окремих аркушах паперу або картону: ліворуч - робочу програму, праворуч - планів-графік. У практиці роботи окремих вчителів, особливо при плануванні інших розділів програми, використається спрощений варіант складання плану-графіка: без попередньої розробки робочої програми. Так, наприклад, з лівої сторони графіка розміщається основний зміст програми, а  з правої, де зазначені номери уроків, хрестиками відзначається, на яких уроках і що буде вивчатися. Однак ми вважаємо, що такий варіант не розкриває технологію планування по гімнастиці і не може бути рекомендований студентам і починаючим вчителям. Тут фактично можна побачити таку ж різницю, яка існує між планом-конспектом і планом уроку, пропонованим для більш досвідчених вчителів.
Як показує досвід роботи кращих вчителів фізичної культури, крім документів планування, розглянутих вище, в ідеалі кожен учитель повинен поступово накопичувати серію методичних матеріалів:
1. Комплекси загальнорозвиваючих вправ для різних класів.
2. Серії підготовчих вправ.
3. Навчальні програми для освоєння найбільш складних рухових дій.
4. Контролюючі програми для перевірки основ знань.
5. Набори вправ для домашніх завдань.
6. Картотеку рухливих ігр і ігрових завдань для різних частин уроку.





4. Документи планування.
Кожен урок фізичної культури повинен мати ясну цільову спрямованість, конкретні і чіткі педагогічні завдання, які визначають його зміст, вибір методів, засобів навчання і виховання, способів організації учнів. На кожному уроці вирішується, як правило, комплекс взаємозалежних завдань: освітніх, оздоровчих і виховних. Оздоровчі і виховні завдання проходять через весь процес фізичного виховання і зважуються на кожному уроці.
Разом з тією відмінною рисою навчальних занять у початковій школі є акцент на рішенні освітніх завдань: оволодіння школою рухів, формування елементарних знань про основи фізичної культури і здорового способу життя. Велику увагу на кожному уроці вчитель повинен приділяти вихованню у навчаючихся таких моральних і вольових якостей, як дисциплінованість, доброзичливе відношення до товарищів, чесність, чуйність, сміливість під час виконання фізичних вправ, а також сприяти розвитку психічних процесів (уяви, пам'яті, мислення і  ін.).
Кожен урок є ланкою системи уроків, зв’язаних у логічну послідовність, Шикуванняних один за одним і спрямованих на освоєння навчального матеріалу конкретної теми. У свою чергу теми необхідно погоджувати між собою, визначати обсяг навчального матеріалу з урахуванням етапу навчання руховим діям, позитивного і негативного переносу, підготовленості учнів класу. Молодший шкільний вік - сприятливий період для розвитку координаційних здібностей, швидкісних (реакції і частоти рухів), витривалості до помірних навантажень, швидкісно-силових здібностей.
Контроль і оцінка в молодшому шкільному віці застосовуються таким чином, щоб стимулювати учня до вдосконалювання і самовизначення, поліпшенню результатів, підвищенню активності. Оцінка успішності повинна складатися, головним чином, з якісних критеріїв оцінки (оцінки) рівня досягнень учня, до яких відносяться: якість оволодіння програмним матеріалом, що включає основи знань, способи рухової, фізично-оздоровчої і спортивної діяльності. Особливої уваги повинні заслуговувати систематичність і регулярність занять фізичними вправами і інтерес, що проявляється при цьому. При оцінці досягнень учнів у більшій мері варто орієнтуватися на індивідуальні темпи просування в розвитку їх рухових здібностей.
Гімнастичні вправи є однієї з основних частин змісту уроків фізичної культури, фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі шкільного дня, позакласної роботи і самостійних занять. У програмний матеріал I-IV класів входять найпростіші види побудов і перебудувань, велике коло загальнорозвиваючих вправ без предметів і з різноманітними предметами, вправи в Лазання і перелезаннні, у рівновазі, нескладні акробатичні і танцювальні вправи і вправи на гімнастичних снарядах. Особливе значення мають загальнорозвиваючі вправи без предметів. З їхньою допомогою можна успішно вирішувати найрізноманітніші завдання. Новизна і незвичайність є безсумнівними ознаками, по яких їх можна віднести до вправ, що роблять великий вплив на розвиток різноманітних координаційних здібностей. В кожен урок варто вносити нові загальнорозвиваючі вправи або їх варіанти, тому що багаторазове повторення тих самих вправ не дає потрібного ефекту, буде нецікаво учням. Якщо застосовуються знайомі вправи, їх варто виконувати при зміні окремих характеристик руху (просторових, тимчасових, силових).
Одним з найважливіших засобів всебічного розвитку здібностей учнів, засвоєння різноманітних навичок (лист, малювання, ліплення, конструювання) і стимулювання розумової активності молодших школярів є загальнорозвиваючі вправи з предметами.
Значне місце на уроках з учнями молодших класів приділяється рухливим іграм і ігровим завданням. У заняттях з учнями I-II класів звичайно проводиться одна-дві гри, III-IV класів - по однієї. При цьому рекомендується спочатку, особливо в I класі, давати групові ігри. Із придбанням рухового досвіду і з підвищенням у дітей інтересу до колективної діяльності можна включати в уроки командні ігри з елементами змагання. Ігри необхідно підбирати так, щоб їх руховий зміст не повторювався при виконанні інших вправ. Наприклад, при навчанні перекидам не слід проводити гру з перекидами. По-перше, при навчанні перекидам вчитель прагне до того, щоб діти опанували технікою перекиду, і часто обирає для цей метод розчленованого розучування, а перекиди в грі, виконувані як елементи ігрового процесу, не будуть виконуватися так точно, як того хотілося б, і, отже, не будуть сприяти закріпленню пройденого на уроці матеріалу. По-друге, сполучення перекидів як одного з основних видів вправи в уроці й перекидів у грі створює передумови для однобічного, обмеженого впливу на організм учнів. Не слід також включати в ігри ще малоосвоєні вправи, тому що це може привести до утворення неправильної навички в рухах. При виборі гри істотне значення має її зміст. Не рекомендується на одному уроці проводити гру зі складними правилами й вести навчання технічно складним вправам.
Комплексною програмою по фізичному вихованню в початкових класах загальноосвітньої школи для освоєння базової частини змісту програмного матеріалу розділу гімнастики при двух - разових заняттях в тиждень приділяється по 16 уроків на кожен клас. Приведемо зразкові робочі програми і плани-графіки проходження навчального матеріалу для учнів початкової школи.
Тематизована робоча програма
             /. Підготовча частина уроку
1. Основи знань.
Тема 1/1 - назви снарядів, використовуваних у заняттях з учнями I класу, правила безпеки під час занять.
Тема 2/1 - ознаки правильної ходьби, перегони.
2. Стройові прийоми.
Тема 1/1 - основна стійка.
Тема 2/4 — повороти ліворуч і праворуч на місці.
3. Шикування і перешикування.
4. Тема 1/3 - Шикування в колону.
Тема 2/3 - Шикування в шеренгу.
Тема 3/3 - Шикування в коло.
Тема 4/3 - перешикування по ланках.
5. Пересування.
Тема 1/4 — команди: «Кроком — РУШ!» і «Клас — СТІЙ!».
5. Розмикання і змикання.
Тема 1/3 - розмикання на підняті в сторони руки.
6. Загальнорозвиваючі вправи (ЗРВ).
Тема 1/2 - основні положення рук і руху ними.
Тема 2/2 - основні положення ніг і рухи ними.
Тема 3/2 - основні положення і рухи тулубом.
Тема 4/4 - ЗРВ без предметів.
Тема 5/2 - ЗРВ з більшими м'ячами.
Тема 6/4 - ЗРВ з скакалками.
7. Ігрові завдання.
Тема 1/2 — «У хлопців порядок строгий».
Тема 2/4 - «Швидко шикуйся».
    8. Танцювальні вправи.
Тема 1/3 - приставні кроки.
Тема 2/2 - крок з підскоком.
Тема 3/4 - крок галопу убік.
//. Основна частина уроку
1.      Лазання і перелазання.
Тема 1/4 — Лазання по похило поставлених лавах (30°).
Тема 2/4 - підтягування лежачи на животі по горизонтальній лаві.
Тема 3/4 - Лазання по гімнастичній стінці.
Тема 4/3 - перелезание через гімнастичну лаву і гірку матів.
2. Акробатичні вправи.
Тема 1/3 - угруповання.
 Тема 2/3 - перекати.
3. Стрибки.
Тема 1/2 — стрибки на місці з поворотом на 90°.
Тема 2/2 - стрибки з висоти (у глибину) до 30-40 див.
Тема 3/2 - стрибки через довгу скакалку.
6. Вправи на рівновагу (на гімнастичній лаві).
Тема 1/3 - стійка й ходьба на носках.
Тема 2/3 - переступання через м'ячі.
Тема 3/3 — повороти на 90°.
5. Рухливі ігри.
Учитель підбирає відповідно до завдань уроку.
III. Заключна частина уроку
Тема 1 - заспокійливі  вправи   (даються   на   кожному уроці).
Тема 2 - відволікаючі вправи (даються на кожному уроці).
Тема 3 - домашні завдання (даються на кожному уроці).
План-графік
Проходження навчального матеріалу для 1 класу
 
Частини
 
Види вправ
 
Основи знань
Стройові вправи
Шикування і  перешикування
Пресування
Розмикання і змикання
ЗРВ
Ігрові завдання
Танцювальні вправи
 

 
Лазання та перемазання
Акробатичні вправи
Стрибки
Рівновага
Рухливі ігри
 
Заспокійливі вправи
Відволікаючі вправи
Домашнє завдання
 
 








Питання та завдання

1.     На основі якого документа вчитель виконує планування навчального матеріалу по розділу „Гімнастика”?

2.     Які робочі документи планування повинен скласти викладач для успішного проходження розділу „Гімнастика в школі”?

3.     Що із себе представляє тематизована робоча програма і на основі якого ісходного документу вона складається?

4.     Що із себе представляє план-графік проходження навчального матеріалу і який ісходний документ потрібен для його складання?

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

1 Тема. «Вступ до спеціальності» галузі фізичне виховання і спорт як навчальна дисципліна. Місце фізичної культури в загальній культурі людства. Основні завдання, форми і засоби фізичної культури. Функції фізичної культури.

2 Тема.Вступ до спеціальність. Історія розвитку термінології спорту. Термінологічні запозичення з іноземних мов у сфері фізичної культури та спорту. Поняття про термінологію. Значення термінології. Структура спортивної термінології.

вправи в висах і упорах 4 курс