гівмастика у фіз.вих 2 курс л
1. Місце гімнастики в
системі фізичного виховання
Гімнастика
— один з діючих і універсальних засобів фізичного виховання. Це система специфічних вправ і методичних
прийомів, які використовуються з
метою фізичного виховання, освіти,
спортивної підготовки, оздоровлення, відновлення, лікування, набуття життєво важливих навичок.
Завдяки
доступності, ефективності і емоційності вправ в заняттях гімнастикою найкращим
чином вирішуються задачі, типові
для фізичного виховання в цілому.
Вплив фізичних вправ багатосторонній,
він зумовлений чисельними факторами
і залежить від того, які саме ці вправи, для кого пропонуються (вік, стать, рівень фізичної
підготовки, стан здоров'я), як
застосовуються рухи та як і в яких умовах виконуються (методика навчання і виховання). Саме тому
фізичні вправи є основними і
специфічними засобами не лише фізичного розвитку, а й фізичного виховання. Серед різних фізичних вправ найважливіше місце належить гімнастичним. Окремі з
них мають значення підготовчих не
лише до окремих видів спорту і навіть до окремих спортивних вправ і значення
допоміжних для розв'язання певних
завдань на будь-яких уроках (розминки, дихальні, для розслаблення м'язів). Гімнастичні вправи є і основним змістом різних видів гімнастики (основної,
спортивної, художньої, акробатики,
лікувальної, в режимі робочого дня на
виробництві). Отже, за спеціальним призначенням гімнастичні вправи прийнято поділяти на підготовчі
(загальнорозвиваючі),
спеціально-підготовчі і основні спеціальні вправи. Тому гімнастичні вправи
стають найважливішими і найефективнішими
засобами для розв'язання завдань фізичного виховання людей усіх вікових категорій і статей.
2. Гімнастика — навчально-наукова дисципліна
Засоби
гімнастики і методи, які вона використовує, застосовуються для розв'язання завдань фізичного виховання
в навчальних закладах, на виробництві
( фізкультурні паузи), в побуті
(«зарядка»), в лікувальних закладах (лікувальна гімнастика). Вона є одним з засобів спеціальної або загальної
фізичної підготовки спортсмена.
Основна
гімнастика значне місце посідає у фізичному вихованні учнів системи профтехосвіти, середніх спеціальних
навчальних закладів, студентів вузів, у фізичній підготовці воїнів.
Уроки
основної гімнастики в школі є головною формою ведення занять з фізичного виховання.
Гімнастика наукова
дисципліна — є частиною науки про фізичне
виховання.
Об'єктом
дослідження в гімнастиці є вивчення
закономірностей фізичного розвитку
і удосконалення людини з допомогою
засобів, які характерні для гімнастики.
Актуальним
є вивчення закономірностей навчання складним вправам, які в повсякденному житті не зустрічаються.
Предмет дослідження —
характеристики об'єкту дослідження.
Гімнастика має свій предмет дослідження, який може в якійсь мірі значно
відрізнятися від інших спортивних дисциплін.
Дослідженню підлягають
такі характеристики, як:
—техніка гімнастичних вправ;
—методика розвитку фізичних здібностей;
—методика навчання гімнастичним вправам;
—методика проведення гімнастики в школі;
—методика підготовки спортсменів.
3. Методичні особливості викладання
гімнастики
Методичні особливості
викладання гімнастики були сформульовані
на 2 Всесоюзній гімнастичній конференції, що відбулась у 1948 році. До методичних особливостей
відносяться:
1) різнобічний вплив на людину;
2) широке використання засобів;
3)
можливість
вибіркового впливу на окремі системи
організму, окремі частини тіла
і навіть на окремі м'язові групи та суглоби;
4) сурова регламентація і точне регулювання
навантаження фізичних вправ, виходячи
з завдань педагогічного процесу;
5) можливість ускладнення і комбінування вправ, використання одних і тих же вправ в різних цілях.
Використовуючи
методичні особливості викладання гімнастики вирішуються такі задачі:
1. Освітньо-розвиваюча з метою підвищення
функціонального стану організму, удосконалення рухових здібностей.
2. Оздоровча з метою підвищення життєздатності організму, відновлення працездатності, профілактики і
лікування професійних і других
захворювань.
3. Навчання життєво важливим руховим навичкам прикладного характеру.
4. Виховання вольових якостей людини. Ця задача виконується як спеціальним добором гімнастичних вправ,
так і різноманітними методичними прийомами
їх застосування.
5. Оволодіння спортивними програмами.
4. Характеристика засобів гімнастики
В
педагогічній практиці фізкультурного руху визначається три головних напрямки використання засобів гімнастики:
використання
гімнастичних вправ в процесі загального розвитку людини;
використання
засобів гімнастики для формування життєво важливих навичків, які необхідні в трудовій і повсякденній
практиці;
оволодіння складними гімнастичними вправами в процесі інтенсивної фізичної підготовки і спортивної практики.
Гімнастичні вправи традиційно
об'єднуються в групи, які називаються
засобами гімнастики:
1. Стройові і порядкові вправи, що проводяться при вирішенні ряду допоміжних
завдань заняття.
Стройові
вправи — це найбільш економні способи шикування, перестроювання, розмикання, пересування та інших дій, які виконуються відповідно до команд і правил
Стройового статуту Збройних
Сил.
За
допомогою порядкових вправ розв'язують ті самі завдання, що й за допомогою стройових, але іншими формами'
гімнастичних шикувань, розмикань і пересувань.
Різновиди
стройових і порядкових вправ, які застосовуються залежно від умов занять і контингенту учнів (стать,
вік, підготовленість), сприяють:
вихованню доброї постави і розв'язанню важливих гігієнічних завдань; набуванню
навичок колективно пересуватися
і військово-прикладних навичок, удосконаленню
навичок різноманітних способів пересування.
Стройові і порядкові
вправи поділяються на:
1. Прийоми (стройові і порядкові).
2. Дії на місці.
3. Дії в русі.
4. Спеціальні вправи на місці і в русі.
2. Підготовчі вправи — це рухи різними частинами тіла в різних напрямках з різною амплітудою, швидкістю і
напруженням, що забезпечують як розвиток
певних якостей, так і опанування
загальних основ руху.
Підготовчі
вправи застосовують на заняттях різними видами гімнастики та спорту для розв'язання різних завдань.
Ці вправи спрямовані на оволодіння основами рухової
діяльності. Вони є основним змістом ранкової
гігієнічної та виробничої гімнастики;
вони можуть бути певними елементами вільних вправ, вправ на приладах,
різних стрибків та прикладних вправ, їх
застосовують для розвитку рухових здібностей — сили, гнучкості, координації рухів тощо; вони відіграють
роль допоміжних вправ, призначених для підготовки організму до наступної
роботи на початку чи на прикінці заняття,
для розв'язання завдань лікувального
характеру (у лікувальній гімнастиці) і т.д.
Підготовчі
вправи складаються з таких елементів: рухи руками — плечовим поясом,
передпліччям, руками в плечових суглобах; рухи ногами — згинання і розгинання в
гомілковому суглобі, рухи в кульшовому і колінному
суглобах; рухи тулубом і головою — нахили,
повороти і кругові рухи.
3. Прикладні
вправи — одні з головних засобів основної гімнастики, оскільки можуть застосовуватись у трудовій та
оборонній діяльності.
До цієї групи вправ
належать:
1) Ходьба
(похідний крок, стройовий крок, крок з пригинанням, крадькома, випадами, високо піднімаючи стегно, на носках, на п'ятах). Ходьба — це найпоширеніший вид фізичних
вправ. Різні види ходьби в житті
людини становлять один з найважливіших
видів м'язової діяльності, простої на вигляд, але складної щодо координації і в значній мірі автоматизованої. Під
час ходьби велика кількість груп м'язів
виконує динамічну роботу ритмічно і без різкого напруження. Ритмічне чергування роботи і відпочинку м'язових груп під час ходьби (циклічність) створює
умови для заспокоєння органів
дихання і кровообігу. Застосування ж швидкої, навіть не дуже тривалої ходьби, а також ходьби з більшим
силовим навантаженням активно
впливає на підвищення інтенсивності діяльності організму.
Ходьбу
застосовують для оволодіння її технікою і з прикладною метою, враховуючи
широкий вплив її на розвиток органів
дихання, кровообігу і м'язової системи.
2) Біг (на місці, високо
піднімаючи стегно, в сторону, вперед
і назад схресним кроком, у напівприсіді, біг прогнувшись, біг стрибками). На відміну від ходьби під час
бігу одноопорна фаза руху чергується з
фазою польоту.
Біг
належить до прикладних способів пересування людини і порівняно з ходьбою є більш динамічною вправою. Вправи з бігу зв'язані з великими вимогами до функцій
дихання та кровообігу і тому дуже
важливо правильно регулювати на вантаження
з урахуванням вікових, статевих особливостей і ступеня підготовленості учнів.
3) Вправи з рівноваги.
Тіло людини постійно, за
винятком невеликої кількості положень,
перебуває в так званій нестійкій рівновазі. Нестійкою рівновага буває в
усіх випадках, коли ЗЦВ тіла перебуває над
точкою опори, а лінія ваги проходить через точку опори. Коли площа опори тіла розміщена нижче від ЗЦВ, то його стійкість залежить від взаємного
розміщення ЗЦВ і площі опори. Площу
опори утворюють опорні поверхні і площа між ними. Чим більше розгорнуті опорні кінцівки і нижче ЗЦВ, тим більша площа опори тіла. Виходячи з цього, в
усіх випадках для збереження рівноваги
потрібна цілеспрямована робота нервово-м'язового апарату, яка сполучає
ЗЦВ і площу опори. Іншими словами, під час
зміщення ЗЦВ тіла відбувається координаційна дія м'язових груп, що врівноважує
його, тобто нервово-м'язовий апарат зміщує ЗЦВ тіла щодо опори в
напрямі, протилежному переміщенню тіла. Щоб
зберегти рівновагу під час виконання складних рухів, що пов'язані з
новими і незвичайними умовами, потрібні
спеціальні рухові навички.
З цією
метою в гімнастиці застосовують вправи з рівноваги, під час виконання яких
ясно відчувається переміщення ЗЦВ тіла, а тому компенсаторні рухи здійснюються
не автоматично, через що і рухи, які сприяють балансуванню, виконуються більш свідомо.
Вправи з
рівноваги мають велике значення. їх питома вага в основній гімнастиці значна і вони є одним з важливих
засобів всебічної фізичної
підготовки. Метою цих вправ є поліпшення загальної
рухової координації, формування уміння швидко виконувати потрібні рухи для збереження рівноваги і
вміння застосовувати її в різних
умовах.
4) Лазіння і перелазіння по гімнастичній стінці, вертикальній, похилій та горизонтальній драбинах, вертикальному,
похилому і горизонтальному
канатах і жердині. Вправи з лазіння мають в основному силовий характер і з різними формами
пересування на приладі за допомогою рук і ніг або тільки
рук. Мета систематичного вправляння в
лазінні — прищепити учням прикладні навички
і сприяти переважно силовому розвитку м'язів плечового пояса та верхніх кінцівок (згинання рук).
5) Переповзання. Вправи з переповзання належать до пересування в мішаному упорі. Вони, зважаючи на важкі
умови пересування, ставлять перед
виконавцями високі вимоги і характеризуються
великим навантаженням на опорно-руховий апарат та органи Дихання і кровообігу. Деякі вправи з
переповзання (на четвереньках) характерні тим, що розвантажують хребетний стовп від дії сил ваги, сприяють розвитку
рухомості хребта і дуже добре впливають
на зміцнення м'язів черевного пресу. Тому ці вправи широко застосовують у
корегуючій гімнастиці.
6)
Піднімання
і перенесення вантажу. Вправи цієї групи мають великий вплив на опорно-руховий апарат учнів, отже,
і на органи дихання та кровообігу.
7) Метання і ловіння. Метання і ловіння в різних формах та видах є чудовим засобом розвитку координаційних
здібностей учнів, бо для метання предметів на певну
віддаль та ціль треба мати тонке і точне
м'язове відчуття. Шкільна програма дає можливість
на уроках гімнастики широко використовувати різні види метання і ловіння малих м'ячів, надувних і
набивних м'ячів, палок, чурок,
камінців, фанат тощо в ціль і на дальність.
4. Вільні вправи є одним із видів гімнастичного багатоборства в спортивній гімнастиці, засобом
загально-розвиваючого характеру,
використання якого спрямовано на розвиток координаційних здібностей, підвищення
витривалості. Варіативність
елементів, їх комбінування, побудова навчальних і спортивних композицій розвивають творчі здібності учнів.
5. Акробатичні вправи — засіб розвитку фізичних здібностей, виховання хоробрості і рішучості. Різні рухи і
положення тіла, в тому числі і
перевертання через голову, удосконалюють орієнтування
в просторі, впливають на внутрішні органи, підвищують їх функціональну стійкість.
6. Стрибки. Прикладні стрибки потребують складних координованих
зусиль, характеризуються короткочасним максимальним м'язовим напруженням і належать до ациклічних локомоторних рухів. Вони є цінним засобом фізичного
розвитку, збагачують руховий досвід
учнів, сприяють підвищенню спортивної майстерності і можуть легко переноситись
у повсякденну діяльність.
7- Вправи
художньої гімнастики — танцювальні елементи, вправи з предметами і без предметів. В художній гімнастиці
застосовуються як спеціальні форми руху, так і різні гімнастичні вправи.
Спеціальні
форми руху — це відповідні форми ходьби, бігу, стрибків, повороти, вправи на рівновагу, елементи
народних танців, ланцюги вправ, танцювальні
комбінації, вправи з предметами, музичні
ігри. До інших вправ треба віднести стройові, порядкові, загальнорозвиваючі, прикладні та акробатичні.
8. Вправи на приладах —
це переміщення окремих частин або всього тіла
гімнаста різними способами і різноманітні його положення на приладах (в умовах вису і упору).
5. Види гімнастики
В залежності від головних задач, що вирішуються фізичним вихованням, виділяються групи видів гімнастики затверджених Всесоюзною конференцією 1984 року.
6. Освітньо—розвиваючі види гімнастики
Базова
Основна гімнастика — загальнодоступний
засіб фізичного виховання. Традиційними
засобами основної гімнастики є стройові
вправи, прикладні вправи, загальнорозвиваючі вправи, найпростіші акробатичні вправи (перекати, кувирки, стійки, перевороти в сторону), вправи в висах та
упорах.
Жіноча
гімнастика — різновид основної
гімнастики, зміст і методика занять
якої підпорядковані особливостям жіночого організму.
В
задачі жіночої гімнастики входить розвиток пластики, виразності
рухів, почуття ритму і темпу, розвиток спритності, гнучкості, витривалості, отримання прикладних навиків.
Атлетична гімнастика — система вправ розвитку сили, в поєднанні
з всебічною фізичною підготовкою, спрямованою на укріплення здоров'я.
Спеціальна
фізична підготовка забезпечується вправами з гантелями (вага 5 — 12 кг ), гирями (16, 24, 32 кг ), еспандером, металевою палицею, з штангою, вправами на тренажерах
і блочних пристроях.
Прикладна
Професійно-прикладна
гімнастика — складова частина професійно-прикладної фізичної підготовки,
спрямована на загальний розвиток, удосконалення рухових здібностей, від яких в значній мірі залежить успіхів оволодінні
професією.
Спортивно-прикладна гімнастика — складова частина загальної і спеціальної фізичної підготовки
спортсменів в різних видах спорту.
Военно-прикладна
гімнастика — по спрямованості схожа
з професійною і спортивно-прикладною,
але застосовується з другою метою. її
засоби використовуються в роботі з допризовниками і слугують основою фізичної підготовки військовослужбовців різних родів військ.
7. Оздоровчі види гімнастики
Гігієнічна
Гігієнічна
гімнастика — засіб фізичного
виховання для укріплення і збереження
здоров'я людини, підвищення життєдіяльності організму в цілому, підтримки бадьорості і доброго
настрою.
Гігієнічна
гімнастика може проводитись уранці, дньом і ввечері. Це обумовлює різну гігієнічну спрямованість комплексів вправ.
Ранкова гімнастика (зарядка) застосовується з метою швидкого досягнення оптимального стану організму після
сну. На протязі дня аналогічні вправи виконують для попередження втоми. Ввечері заняття спрямовані на зниження
нервової напруги, добре впливають на
нічний сон.
Професійна
гімнастика — спрямована на
використання фізичних вправ в режимі
робочого дня з метою підвищення професійної
працездатності, зняття втоми, профілактики професійних захворювань.
Головні форми занять
професійною гімнастикою:
1. Вступна гімнастика.
2. Фізкультурна пауза.
3. Фізкультхвилинка.
4. Мікропаузи.
Ритмічна гімнастика —
різновид гімнастики оздоровчої спрямованості, головним змістом якої є ЗРВ, біг,
стрибки і танцювальні елементи,
які виконуються під емоційну ритмічну музику поточним методом.
Лікувальна
Лікувальна гімнастика —
різновид прикладної гімнастики, лікувальний
метод використання фізичних вправ для більш швидкого і повноцінного відновлення здоров'я, його працездатності, а також розвитку фізичних якостей:
швидкості, сили, витривалості,
координації рухів, необхідних в умовах трудової
діяльності.
Засоби
лікувальної гімнастики — стройові вправи, різновиди пересувань і танцювальних кроків; ЗРВ без предметів
і з різними предметами (палки,
гантелі, скакалки, м'ячі і інші), вправи
на гімнастичній стінці, лаві, з лавою, на кільцях і прикладні вправи (біг, стрибки, лазіння, перелазіння).
Позитивною
стороною гімнастичних вправ є їх доступність для будь-якого віку, можливість використання в
відповідності з віком, статтю, а також підготовленістю тих, хто займається. В основі лікувальної дії вправ лежить їх здібність
впливати на процеси збудження і
гальмування, які протікають в корі головного
мозку. Вправи через нервову систему позитивно впливають на весь організм хворого.
Основною формою занять є процедури,
або урок лікувальної гімнастики.
Вправи підбираються з врахуванням рекомендацій лікаря. Комплекси складаються як з спеціальних вправ (по відношенню до захворювання), так і з вправ
які загально впливають на організм.
Загальний час заняття — 30 - 60 хвилин.
8. Спортивні види гімнастики
Крім
загальних для всіх видів гімнастики задач, метою занять спортивними видами гімнастики є оволодіння комбінаціями координаційно складних рухових навичок і демонстрація майстерності на змаганнях.
Спортивна
гімнастика, художня гімнастика і спортивна акробатика об'єднуються в одну групу завдяки таким загальним ознакам, як:
1. Багаторічна спортивна діяльність полягає в
постійному оволодінні координаційно
складних рухових навичок, які оцінюються
в умовах змагання по таким критеріям, як якість виконання, трудність і композиція вправ.
2. Правила змагання передбачають норми ідеальної
техніки кожної вправи.
Відхилення від цих норм є помилкою.
3. Оцінка майстерності
спортсменів на змаганнях виставляється
в балах.
4. Особлива роль в спортивних видах гімнастики
відводиться виразності рухів,
артистичності.
Характерними рисами для
цих видів є:
—усі спортивні види гімнастики це багатоборства;
—великий обсяг нових елементів і комбінацій, якими
необхідно оволодіти, переходячи від
розряда до розряду;
—наявність ризику і ситуацій, які вимагають вольових
зусиль, уваги, професійної готовності
тренера надати допомогу;
—відсутність прямого контакту з суперником під час
змагань;
—творча робота над утворенням нових композицій і елементів, пошук індивідуального стиля виконання.
До
числа найбільш значущих тенденцій розвитку спортивних видів гімнастики відносяться:
— зниження
середнього віку спортсменів, досягнувши майстерності і високих спортивних результатів;
— неухильне
зростання трудності довільних програм, за рахунок включення складних, оригінальних і ризикованих елементів;
—зростання ефективності підготовки спортсменів за
рахунок збільшення тренувальних
навантажень, застосування нових методів
та засобів навчання, підвищення рівня розвитку рухових спроможності.
Комментарии
Отправить комментарий