Вступ до спеціальність л 6
Дата:
ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ФАХІВЦІВ
ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА СПОРТУ
Метою лекції є вивчення особливостей професійної майстерності і
службових обов’язків фахівців з фізичної культури, вчителя фізичної культури,
тренера з виду спорту, фахівця з фізичної реабілітації.
Завдання
лекції:
1. З’ясувати особливості
професійної діяльності фахівців з фізичної культури.
2. Вивчити складники
професійної майстерності і службові обов’язки вчителя фізичної культури,
тренера і фахівця з фізичної реабілітації.
План
1.
Фахові спеціальності, спеціалізації і посади фахівців у
галузі фізичної
культури і спорту. Професійні
характеристики фахівців фізичної
культури.
2.
Складники професійної майстерності та службові обов'язки
вчителя
фізичної культури.
3.
Особа тренера в сучасному спорті і його функціональні обов'язки.
Складники професійної майстерності та
структура діяльності тренера
4.
Підготовка фахівців з фізичної реабілітації. Посади і
посадові
обов'язки фахівців фізичної реабілітації.
Програмування і здійснення
процесу фізичної реабілітації
Ключові
слова: професія, спеціальність,
вчитель фізичної культури, урок, тренер, фахівець з фізичної реабілітації.
Основні поняття лекції: фахові
спеціальності, спеціалізації, професійні характеристики, службові обов’язки,
професійна майстерність,
1. Фахові спеціальності, спеціалізації і посади фахівців у
галузі фізичної культури і спорту. Професійні характеристики фахівців
фізичної культури
Важливою
складовою життєвого успіху впродовж тривалого періоду свідомого життя людини є
її професія.
Професія — це своєрідна сукупність
умінь, навичок, видів діяльності, особистих захоплень та зацікавлень людини, що
служить джерелом заробітку, сприяє виявленню творчих здібностей реалізації
власних та суспільних устремлінь. Число професій, яких налічується тисячі,
постійно збільшується, як і збільшується Кількість фахових спеціальностей і
спеціалізацій. Професія визначає місце людини у соціальній структурі й є
джерелом її духовного і матеріального благополуччя.
Професія
найчастіше пов'язана з освітою, колом інтересів, потребами, вона накладає
відбиток на особу, її світогляд, поведінку тощо.
Спеціальність
— це
вузький, спеціалізований вид трудової діяльності у рамках конкретної професії,
в якому людина досягла потрібного рівня підготовки, певної професійної майстерності
й набула необхідного досвіду. Спеціалізація — це той вид діяльності, у якому
фахівець набув додаткових, глибоких знань, умінь та практичних навичок.
Спеціалізація в конкретній спеціальності вводиться у вищих навчальних закладах
на завершальних етапах навчання, або згодом, після закінчення вузу. Для
прикладу:
Професія: фізична культура і спорт.
Спеціальність: спорт
Спеціальності
фахівців визначаються Державним класифікатором у кожному з напрямків
підготовки. Спеціалізації вводяться вищим закладом освіти відповідно до попиту
на певних фахівців на ринку праці. За напрямком фізична культура і спорт
професійні кадри готуються за такими спеціальностями:
— фізичне виховання (шифр за класифікацією —
010201);
— фізична реабілітація (шифр за класифікацією
— 010202);
— олімпійський і професійний спорт (шифр за
класифікацією - 010203).
Залежно від
спеціальності та спеціалізації фахівці мають право обіймати посади, передбачені
штатними розписами організацій-працедавців.
Практика
показує, що абітурієнти та студенти молодших курсів навчальних закладів
фізкультурної освіти мають недостатні знання про характер професійної
діяльності у сфері фізичної культури, про спеціальності фахівців та зміст
навчальних дисциплін, які їм доведеться вивчати.
Окремі,
поверхневі знання, які майбутні фахівці отримують зі свого особистого досвіду
занять спортом, формують неповні, здебільшого невірну уяву про майбутню
професію. Додаткові знання черпаються у процесі спілкування з працівниками спорту,
із засобів масової інформації, з окремих науково-популярних видань та інших
джерел. Відтак, уявлення вступників до вищих навчальних закладів фізкультурного
профілю про можливі посади, на які після закінчення навчання можна претендувати,
обмежуються посадами вчителя фізкультури та тренера-викладача.
Насправді
вибір професій для випускників спеціалізованих вищих навчальних закладів є
набагато ширшим, а обсяг набутих ними знань та досвіду дозволяє проявити себе
також у багатьох суміжних, або навіть віддалених від фізичної культури галузях.
В деяких навчальних закладах проводиться, зокрема, військова підготовка та інші
суміжні види професійної фізичної підготовки. У такому разі випускник ВНЗ може
набути додаткову професію (наприклад — фізична підготовка у Збройних Силах).
Професійна
діяльність у фізичній культурі здійснюється відповідно до законодавства про
працю. Особи, які здійснюють професійну діяльність у сфері спорту, як правило,
працюють за індивідуальними трудовими контрактами.
Вищі
навчальні заклади фізкультурного профілю І—II рівнів акредитації (училища
фізичної культури, технікуми, коледжі) готують фахівців
освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст».
Фізкультурні
вищі навчальні заклади III і IV рівнів акредитації
дають випускникам базову або повну вищу освіту і фахову підготовку на рівні
«бакалавр», «спеціаліст», «магістр».
У процесі
навчання студент вищого навчального закладу фізкультурного профілю виконує
навчальний план, який передбачає оволодіння професійно важливими блоками
знань, умінь і навичок, зокрема із:
—
спеціальних теоретичних дисциплін (фізичне виховання, підготовка спортсменів,
організація оздоровчо-спортивної роботи);
—
медико-біологічних дисциплін (анатомія, фізіологія, біомеханіка, фізична
реабілітація, лікувальна фізична культура);
— загальногуманітарних
дисциплін (історія, філософія, естетика, економіка);
— психолого-педагогічних
дисциплін (психологія, педагогіка, педагогічна майстерність, прикладна
психологія);
— навичок науково-дослідної роботи;
— навичок
організаційно-педагогічної, спортивної і організаційної роботи;
— підвищення
рівня власної спортивної підготовленості. Фахівець фізичного виховання повинен
знати і вміти застосовувати на практиці:
— норми раціонального рухового режиму осіб усіх
категорій;
—
медико-біологічне обґрунтування використання засобів і методів фізичного
виховання;
—
педагогічні і медичні методи контролю за процесом фізичного виховання і
фізичної підготовки;
— механізми
розвитку фізичних якостей і формування рухових навичок;
—
особливості проведення занять фізичною культурою з особами різного віку,
статі, соціального стану, фізичного розвитку тощо;
— санітарно-гігієнічні вимоги і вимоги щодо
безпеки проведення занять фізичними вправами;
— вміння
надати першу медичну допомогу в разі травмування;
— структуру і зміст управлінської діяльності в
галузі фізичної культури;
— демонстрацію техніки виконання фізичних
вправ;
— оперування
нормативно-правовими знаннями в галузі фізичної культури;
— мати
достатній рівень фізичної підготовленості й володіти навичками страхування.
Фізичне
виховання є найпоширенішою фаховою спеціальністю, оскільки фізичне виховання є
важливим чинником навчально-виховного процесу в усіх дошкільних установах,
навчальних та виховних закладах різних рівнів та типів. У рамках цієї
спеціальності існує кілька спеціалізацій, для прикладу — спеціалізація
«Фізична підготовка у Збройних Силах», котра раніше була самостійною фаховою
спеціальністю.
Фізична
підготовка у Збройних Силах за своїми метою, завданнями, методами значно
відрізняється від інших видів фізкультурно-спортивної діяльності. Тому для
успішної роботи на посаді керівника фізичної підготовки фахівець з фізичного виховання
має пройти курс підвищення кваліфікації. Основним цільовим призначенням
керівника фізичної підготовки в Збройних Силах є організація фізичної
підготовки особового складу військовослужбовців Української Армії, Флоту,
органів внутрішніх справ та інших збройних формувань.
Підготовка
керівників фізичної підготовки для Збройних Сил може здійснюватися на
військових відділеннях вищих навчальних закладів.
Структура
діяльності керівника фізичної підготовки зводиться до забезпечення фізичної
готовності військовослужбовців і особового складу правоохоронних органів до
оволодіння зброєю, бойовою технікою та ефективним їх використанням; перенесення
фізичних навантажень, нервово-психічних напружень в екстремальних ситуаціях.
Керівник
фізичної підготовки здійснює:
— планування і організацію фізичної підготовки
і спортивної роботи;
— організацію
спеціальної фізичної підготовки військовослужбовців у відповідності з
нормативними вимогами;
— додержання встановленого мінімуму рухової
активності, зокрема не менше 4 год. занять фізичною підготовкою на тиждень;
— забезпечення
додаткових можливостей для занять фізичною культурою і спортом в режимі дня;
— здійснення контролю за станом фізичного
розвитку та рівнем фізичної підготовленості військовослужбовців;
— сприяння
виховному процесові та розвитку морально-вольових якостей військовослужбовців;
- розробка
комплексів вправ та програм індивідуальних і групових занять з фізичної
підготовки.
Рекреація
і оздоровча фізична культура є спеціалізацією у рамках фахової спеціальності «Фізичне
виховання», яка також спершу була самостійною фаховою спеціальністю.
Основним
цільовим призначенням спеціаліста з рекреації і оздоровчої фізичної культури є
відновлення і зміцнення здоров'я. Основними засобами рекреації є фізичні
вправи помірної інтенсивності, здоровий спосіб побуту, праці та відпочинку і
використання оздоровчих сил природи: сонця, води, повітря.
Ці фактори,
при умілому використанні, можуть так або інакше впливати на організм людини,
викликаючи певні позитивні або негативні зрушення. Для прикладу, гірське
повітря, при достатньо тривалому перебуванні людини в середньогір'ї або
високогір'ї, здатне пришвидшити пристосувальні до гіпоксії реакції організму,
які призводять, зокрема, до змін у складі крові.
Основним
цільовим призначенням фахівця з рекреації і оздоровчої фізичної культури є
зміцнення здоров'я громадян. Рекреолог може працювати в закладах охорони
здоров'я, оздоровчо-профілактичних закладах, диспансерах, туристичних базах,
оздоровчих клубах, спортивних установах.
Структура
діяльності рекреолога включає:
— організацію та проведення
фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи і туризму;
— проведення заходів, спрямованих на
загартування, попередження захворювань;
— здійснення контролю за фізичним станом людей
та тенденціями його зміни;
— використання природних факторів зміцнення
здоров'я і покращення психофізичного, психоемоційного станів;
—
розроблення і реалізація планів рекреації трудових ресурсів з використанням
засобів оздоровчої фізичної культури, природних засобів рекреації та
гігієнічних факторів.
Об'єктом
діяльності рекреолога є особи всіх категорій і вікових груп, як здорові, так і
ті, хто мають відхилення у стані здоров'я. Зорієнтованість рекреаційної роботи
на зміцнення здоров'я робить її в тих або інших формах загальнодоступною.
Рекреолог
тісно співпрацює з лікарем, а рекреативні заходи мають залучатися в систему
медикаментозного лікування та інших форм оздоровлення. З тієї причини
рекреаційні заходи мають переважно індивідуальне спрямування.
Фізична
реабілітація — є однією з нових фахових спеціальностей у галузі фізичної культури і
спорту. Основним цільовим призначенням фахівця фізичної реабілітації є
організація та проведення занять з метою відновлення або заміни втрачених
функцій окремих органів, систем чи організму в цілому.
Місцем праці
фізреабілітолога можуть бути оздоровчі заклади, лікувальні установи,
диспансери, спортивно-оздоровчі бази, групи здоров'я тощо. Об'єктом діяльності
реабілітолога є особи, які внаслідок певних причин (хвороба, травма) втратили
морфологічну чи функціональну досконалість.
До структури
діяльності фізреабілітолога відноситься:
— розробка і реалізація спеціальних
відновлювальних програм та комплексів фізичних вправ для неповносправних осіб;
— організація й проведення занять фізичними
вправами із врахуванням фізичного і психічного стану пацієнта, характеру і
ступеня захворювання;
— організація лікарського і педагогічного
контролю за ефективністю занять фізичними вправами;
—
використання комплексів лікувальної фізичної культури, масажу, фізіотерапії та
інших методів відновлення і оздоровлення;
— пропаганда
здорового способу життя, консультування осіб, які самостійно займаються
оздоровчою фізичною культурою.
Олімпійський
і професійний спорт є ще однією фаховою спеціальністю. Фахівці олімпійського
і професійного спорту у переважній більшості працюють на посадах
тренерів-викладачів та організаторів спорту. Місцем праці тренера-викладача можуть
бути дитячо-юнацькі спортивні школи, спортивні клуби, спортивні секції,
спортивні споруди, збірні команди.
Основним
фаховим спрямуванням тренера-викладача є підготовка кваліфікованих спортсменів
у обраних видах спорту.
Діяльність
тренера-викладача вимагає знань, умінь та навичок психолого-педагогічного,
медико-біологічного, організаційно-управлінського та власне спортивного
спрямування.
Структура
діяльності тренера-викладача передбачає навчання, розвиток і виховання
спортсмена в процесі спортивної підготовки. Основним функціональним обов'язком
тренера є реалізація планів підготовки спортсменів шляхом:
— формування спортивного колективу;
— планування, обліку і аналізу тренувальної та
спортивної роботи;
— здійснення виховного
процесу;
— підготовки
і проведення спортивних заходів. До спортивної підготовки відносяться:
— навчання і вдосконалення техніки виконання
вправ;
— розвиток фізичних (рухових) якостей;
— зріст функціональних можливостей;
— оволодіння тактичною майстерністю виду;
— розвиток
морально-вольових характеристик особи.
Тренер для
виконання своїх функцій повинен досконало знати і вміти використовувати:
— теорію і
методику підготовки спортсменів;
— методи
планування, обліку і контролю за процесом спортивної підготовки;
— індивідуальні, статеві, вікові, морфологічні,
психологічні особливості різних груп та осіб;
— техніку, тактику, матеріальну частину,
організацію тренувальної і змагальної діяльності у видах спорту;
— різні форми і методи тренувальних
навантажень та відновлення;
— структуру побудови тренувальних циклів;
— історію, стан розвитку і перспективи виду
спорту;
—
закономірності управлінської діяльності і формування оптимальних міжособистих
стосунків.
Неабиякі
організаційні навички, якими, як правило, володіють фахівці галузі фізичної
культури та спорту, дають їм можливість легко проявити себе в будь-якому виді професійної
діяльності.
В умовах
ринкової економіки, перебудови освітньої сфери, гуманізації усього суспільства
попит на випускників закладів фізкультурної освіти існує. Це, зазвичай,
цілеспрямовані, наполегливі, загартовані фахівці, що посилює їхню конкурентноздатність.
Додаткові
аспекти діяльності вчителя фізичного виховання, тренера-викладача і фізичного
реабілітолога, зважаючи на їх особливе місце у фізичній культурі, будуть
розглянуті у наступних розділах.
2. Складники професійної майстерності та службові обов'язки
вчителя фізичної культури
Фізичне
виховання є основним засобом реалізації завдань, які, у відповідності до Закону
«Про фізичну культуру і спорт» (24 грудня 1993 р.), стоять перед фізкультурним
рухом України.
Ці завдання
конкретизовані Цільовою комплексною програмою «Фізичне виховання — здоров'я
нації» (1998 р.) та Національною доктриною розвитку фізичної культури і спорту
(2004 р.).
Реалізація
завдань програми здійснюється за такими напрямками:
— фізичне виховання і фізкультурно-оздоровча
робота у навчально-виховній сфері;
— фізкультурно-оздоровча робота у виробничій і
спеціально-виховній сфері;
— фізична підготовка військовослужбовців та
особового складу інших силових формувань;
— фізкультурно-оздоровча і рекреаційна робота
серед інвалідів;
— фізкультурно-оздоровча робота серед
сільського населення.
У новому
Переліку спеціальностей за напрямками підготовки фахівців спеціальності
«Фізична реабілітація» та «Фізична підготовка в Збройних силах» не передбачені,
тому вони стали спеціалізаціями в межах спеціальності «Фізичне виховання».
Фахівці
фізичного виховання готуються за освітньо-кваліфікаційними рівнями:
— молодший спеціаліст (5.010201);
— бакалавр (6.010200);
— спеціаліст (7.010201);
— магістр (8.010201).
Фахівець
фізичного виховання може займати посади в освітніх, виховних, виробничих,
оздоровчо-рекреаційних, воєнізованих та інших державних і недержавних
закладах.
Наприклад:
— інструктор фізичної культури в дошкільному
закладі;
— вчитель (викладач) фізичного виховання у
школі, училищі чи вищому навчальному закладі;
— керівник фізичної підготовки у Збройних
(силових) формуваннях;
— організатор (керівник, інструктор)
туристичної роботи і рекреації;
— методист з фізичної культури;
— інструктор (організатор) оздоровчо-масової
роботи на виробництві чи за місцем проживання;
— фахівець з експлуатації спортивних споруд,
— працівник державних або громадських органів
управління фізичною культурою;
— працівник спортивних клубів,
оздоровчо-відпочинкових таборів.
Найпоширенішою
посадою фахівця з фізичного виховання є посада викладача (вчителя) фізичної
культури у навчальних закладах освіти різних рівнів. Це школи, училища,
вищі навчальні заклади.
Визначальною
особливістю роботи вчителя (викладача) є наявність навчальних програм для
навчальних закладів, які він реалізує з конкретним контингентом і у конкретних
умовах.
У даний час
відбувається поступовий перехід з двох на три обов'язкові уроки фізичної
культури в усіх класах школи.
Три (а краще
4 і більше) уроки на тиждень, на думку фахівців, є необхідними для
забезпечення мінімально необхідного рівня рухової активності дітей і підлітків.
При тому,
уроки фізичної культури мають плануватися так, щоб наступний урок припадав на
день, коли ще зберігається вплив на організм дитини фізичного навантаження від
попереднього заняття. Найкращий тренувальний ефект спостерігається тоді, коли
перерва між уроками складає 1—2 дні.
Отже, три і
більше уроків фізкультури на тиждень, як це і передбачає Закон України «Про
фізичну культуру і спорт», є біологічно обґрунтованою потребою юного чи
молодого організму.
На жаль,
досі значна частина керівників органів освіти і окремих шкіл уникають введення
третього уроку фізичної культури у школі, переважно виправдуючи свою
бездіяльність слабкістю матеріальної бази, відсутністю коштів або навіть кадрів
вчителів.
Тим самим, вони не лише порушують Закон України, але й знижують ефективність
двох уроків, які фактично проводяться і послаблюють рівень здоров'я і фізичної
підготовленості учнів.
Щоправда, в
останній рік-два ситуація дещо поліпшується у зв'язку з ініціативою Федерації
футболу України про проведення додаткового уроку з футболу. Такі додаткові
уроки з окремих видів спорту можуть внести додатковий імпульс в справу
поліпшення фізичної підготовленості школярів, які наразі як і більшість інших
категорій населення, страдають від гіподинамії, тобто малорухливості.
Складниками
професійної майстерності фахівця з фізичного виховання є блоки знань, умінь і
навичок, якими він володіє.
Визначальною
за всіх умов є його педагогічна майстерність.
Суттєво на
результативність праці фахівця впливають і окремі особисті якості фахівця, чи
їх комбінації, рівно ж, як і атмосфера уваги або байдужості до фізичного гарту
учнів, яка панує у шкільному колективі.
Добрий
директор, як і інші працівники школи, переважно розуміють яку виховну
консолідуючу роль може здійснювати учитель фізичної культури у житті шкільного
колективу. Організаційні здібності, які, як правило, притаманні вчителям фізичної
культури роблять їх не замінимими помічниками керівництва.
До того ж і
учні, які досягли успіхів у спорті, як правило і в навчанні, і в поведінці є
прикладом для інших.
Спортивна
робота у школі починається з уроку фізичної культури, але обов'язково має своє
продовження у позаурочних і позашкільних спортивних заходах.
Дуже
важливими є зв'язки школи з спортивними організаціями: спортивними
товариствами, спортивними школами, клубами, спорудами тощо. Це помагає
активізувати і урізноманітнювати форми позашкільної спортивної роботи, робити
більш ефективними і стабільними.
Основними критеріями
оцінки роботи вчителя фізичної культури є:
— організаційний і методичний рівень
підготовки і проведення уроків і позакласних занять;
— рівень фізичної підготовленості учнів і його
динаміка;
— виховний ефект від проведених занять з
фізичної культури.
Рівень
фізичної підготовленості визначається не лише виконанням навчальної програми
для класу і успішністю учнів, але й результатами виконання учнями Державних
тестів та нормативів фізичної підготовленості населення України.
Для
заохочення вчителів існує система матеріального і морального стимулювання.
Зокрема, вчителю може надаватися звання учитель-методист, Відмінник освіти,
Заслужений учитель України, Заслужений працівник освіти України, Заслужений
працівник фізичної культури і спорту та ін.
Посадові
обов'язки вчителя (викладача) фізичної культури навчального закладу є такими:
— планування процесу фізичного виховання, в
т.ч. планування окремих уроків (занять);
— планування,
організація і проведення (участь) різноманітних фізкультурних заходів;
— проведення уроків фізичної культури,
позаурочних і позашкільних заходів;
— розробка комплексів фізичних вправ;
— здійснення в процесі фізичного виховання
виховної роботи;
— контроль за рівнем здоров'я і фізичної
підготовки учнів;
— пропагування здорового способу життя;
— підвищення
власного професійного рівня, узагальнення та впровадження передового досвіду
роботи.
Урок — є основною формою
реалізації завдань фізичного виховання школярів. Основним регламентуючим
документом, який має враховуватися учителем при складанні поетапних і поурочних
планів є навчальні плани для певних класів. Суттєвий відступ від вимог
навчального плану є допустимим лише за умов невідповідності конкретним умовам
проведення уроку (приміщення, погодні умови, епідемії) змісту планового
матеріалу.
Підготовка
вчителя до проведення уроку, крім складання поурочного плану-конспекту, який
більшість досвідчених вчителів складають у стислому варіанті, вимагає
детального ознайомлення з місцем проведення заняття, його санітарно-гігієнічним
станом, особливостями температурного режиму, наявністю і якістю інвентарю
тощо.
Очевидно, що
і рівень підготовки і організованості класу має визначальний вплив на зміст і
рівень проведення уроку.
Доречно нагадати, що спортивний
зал, басейн чи інше крите приміщення не можуть (і не повинні) бути єдиним
місцем проведення уроків. Обов'язково мають передбачуватися заняття і на
відкритому повітрі: на стадіоні, спортивних майданчиках і полях, на лижні.
Повноцінне
проведення частини уроків фізичної культури поза межами критих споруд дозволяє
урізноманітнювати форму і зміст уроків, сприяє фізичному змужнінню і
загартуванню школярів. Природно, що в цьому випадку особливу увагу слід
приділити формі одягу учнів, щоб уникнути простудних захворювань.
3. Особа тренера в сучасному спорті і його функціональні
обов'язки. Складники професійної майстерності та структура діяльності тренера
Зважаючи на
те, що спорт є сферою уніфікованого порівняння досягнень у певних видах
фізичних вправ, то центральною його фігурою є сама людина, спортсмен. З тих
пір, як люди почали спеціально готуватися до участі в змаганнях, поряд із
спортсменом з'явилася ще одна особа — його порадник, наставник, вчитель, або
іншими словами тренер. Природно, що спершу «тренерство» мало непрофесійний
характер. Але з часом, коли дійшло до заснування спеціальних закладів (як це
мало місце вже у стародавній Греції), з'явилися і вчителі «фізичних вправ».
Залежно від виконуваних функцій, давньогрецькі тренери поділялися на три
категорії: «гімнастіс» — програміст, «педотрібіс» — виконавець програми і
«аліптіс» — помічник-масажист.
Грецькі
тренери-гімнастікони довели методи навчання до високого, навіть за нинішніми
мірками, рівня. Вони вміло орієнтували атлета на заняття тим чи іншим видом
фізичних вправ, продумано застосовували психологічну підготовку, дієтологію.
Вони користувалися розробленими системами розвитку фізичних якостей,
методиками вивчення техніки вправ, знаючи при цьому цілісний та розчленований
методи навчання. Греки чітко розподіляли процес підготовки атлетів на цикли:
4-річний — макроцикл і 4-х денний мікроцикл (тетра).
Роль,
значення тренера суттєво змінилися внаслідок формування і організаційного
оформлення окремих видів спорту, стандартизації правил змагань, стабілізації
системи проведення міжнародних змагань тощо.
Сьогодні тренер
— одна з найважливіших фігур в спорті, без якого годі уявити собі сучасну
спортивну діяльність. А виведення спортсмена на рівень міжнародних результатів
без допомоги тренера є просто неможливим.
Сучасні
тренери готуються в спеціальних вищих навчальних закладах. Більшість тренерів,
як правило, мають неабиякий досвід спортивної діяльності та великий багаж
теоретичних знань з різних галузей науки: теорії спорту, медико-біологічних дисциплін,
гуманітарних наук тощо.
Тренерів в
Україні готують вищі навчальні заклади III і IV рівнів акредитації.
Переважній більшості випускників присвоюється кваліфікаційний рівень
«спеціаліст».
З врахуванням
освіти, стажу роботи, виконуваних функцій і конкретних досягнень окремих учнів
або команд тренери сьогодні поділяються на відповідні категорії.
Категорійність
тренерів впливає на рівень їхньої заробітної платні. Вона встановлюється
Педагогічними Радами спортивних організацій, в яких працюють тренери і
затверджуються відповідними органами державного управління спортом.
Градація за
професійними категоріями для тренерів сьогодні є такою:
— вища категорія — оклад 185 грн.;
— перша категорія — оклад 170 грн.;
— друга категорія — оклад 160 грн.;
— без
категорії — оклад 155 грн.; Існує також доплата за спортивні звання:
— Заслужений майстер спорту — додатково 15 %
від окладу;
— Заслужений тренер України — додатково 20 % від
окладу;
— Заслужений
працівник фізичної культури — додатково 20 % від окладу.
Тренерські
категорії періодично переглядаються, але не рідше, як 1 раз в 4 роки.
Категорії є
офіційним визнанням професійної придатності тренерів. За особливо помітні
досягнення учнів тренеру може бути присвоєно звання «Заслуженого тренер
України». В окремих випадках присвоюється звання «Заслужений працівник
фізичної культури» або вручається інша державна нагорода.
Тренер може
працювати в таких спортивних організаціях:
— дитячо-юнацька спортивна школа;
— школа вищої спортивної майстерності;
—спортивний
клуб (спеціалізований, виробничий, вузівський, військовий тощо);
— спортивна секція при будь-якій установі чи
організації;
— спортивна федерація (національна, обласна,
відомча);
— галузеві органи управління (Міністерство,
спорткомітет);
— професійна, комерційна організація;
— будь-яка інша організація в штатному розписі
якої є посада тренера.
Основним фаховим
спрямуванням тренера-викладача (тренера) є, у вузькому розумінні,
підготовка спортсменів відповідної (заданої) кваліфікації, в широкому —
виховання спортсменів у процесі спортивної діяльності.
Праця
тренера має, як правило, індивідуальний та творчий характер і спланована в
багаторічному або етапному відрізку часу.
Залежно від
місця праці й обставин (ДЮСШ, збірна команда, ігрова команда майстрів тощо)
перед тренером ставиться конкретне завдання, зафіксоване в трудовій угоді. В
угоді мають бути застережені такі показники:
— погодинне місячне навантаження тренера;
— кількість і якість навчальних груп;
— кількість спортсменів, їх кваліфікація на
початок і кінець року (сезону);
— динаміка спортивної
майстерності спортсменів (команди); плановані результати чи досягнення;
—
заходи сприяння тренерові у виконанні ним основних завдань з боку
організації-працедавця (спортивна база, інвентар, фінансування, харчування,
система змагань і навчально-тренувальних зборів);
— оплата праці тренера, винагороди, умови
побуту.
Тренер веде
роботу самостійно або в складі бригади. В останньому випадку взаємостосунки й
обов'язки кожного з членів бригади повинні бути обговоренні та документально
зафіксовані.
Бригадний
метод тренерської
праці успішно застосовується переважно в ігрових видах спорту. У видах
індивідуальних такий метод успішно діє лише за умов взаємодії групи тренерів-однодумців,
готових розділити відповідальність і радість здобутків, а також в умовах
авторитарних й, водночас відповідальних, дій визнаного фахівця-лідера.
Важливо, щоб
за кожним тренером були застережені «права» на роботу зі своїми вихованцями,
або іншими словами, право безперервності виховного впливу, а також визнання
його успіхів та досягнень.
Тренерська
праця є найменш регламентованою порівняно з умовами праці (час, робоче місце,
засоби, форми тощо) інших професійних груп. Разом з тим, праця тренера є
найбільш залежною від кінцевого або етапного результату. Саме з цієї причини
тренерську працю обирають і цінують переважно особи незалежні, впевнені в
своїх силах, такі, що не бояться ризику та відповідальності. Таких у житті
часто називають «фанатами». Саме «фанати», якщо їхні претензії є
обґрунтованими, найчастіше досягають успіху, в іншому разі вони ризикують
стати невдахою і змінюють посаду.
Професійна
майстерність тренера є синтезом його постійно зростаючих професійних знань та
умінь, організаційних здібностей і особистих якостей. А проявляється
тренерська майстерність у неодноразовому досягненні спортивної мети найраціональнішим
чином, гарантованому знаннями й інтуїцією.
Розглянемо
основні складові тренерської майстерності.
Блок
професійних знань і навичок включає в себе загальнотеоретичну базову
підготовку і спеціальну теоретичну підготовку.
До загальнотеоретичної
підготовки відноситься комплекс дисциплін, які формують світоглядний
рівень фахівця, включаючи знання з історичних, філософсько-правових,
соціальних, медико-біологічних, спортивно-педагогічних галузей.
Спеціальну
теоретичну підготовленість забезпечують знання з історії, теорії, методики,
організації і педагогіки спорту, глибокі знання систем підготовки спортсменів
і умов реалізації спортивного результату. Тренер мусить не лише теоретично засвоїти
і постійно поповнювати арсенал своїх теоретичних знань, але й навчатися
використовувати їх у конкретних умовах для виконання конкретних завдань, тобто
сформувати на теоретичній базі арсенал навичок і умінь. Ґрунтовні знання
техніки і тактики обраного виду спорту, методів і засобів розвитку фізичних
якостей, у поєднанні з педагогічними і організаторськими навичками
характеризують рівень підготовленості тренера.
Організаційні
здібності тренера на будь-якому рівні спортивної підготовки є абсолютно необхідним.
Тренер є організатором процесу спортивної підготовки і саме через організацію
процесу він може проявити свої знання, досвід, навіть інтуїцію. Інакше як
через організацію процесу, тобто інакше як через конкретні дії і вчинки тренер
не зможе проявити своїх особистих якостей, які, безумовно, сприяють або не
сприяють результативності його праці.
До
позитивних якостей тренера найчастіше відносять:
— доброту та уважність до учнів,
комунікабельність;
— справедливість, чесність;
— принциповість, працьовитість, жертовність;
— професійну талановитість, широкий світогляд
тощо.
Шкала
цінностей тренерської праці в розумінні самих спортсменів постійно змінюється.
Коли на початковому етапі тренувань молоді спортсмени найбільше цінують
позитивне ставлення до себе, приємні манери, дотепність наставника, то з часом
більшу ціну в очах спортсменів набувають професійні якості тренера, його
організаційні здібності, інтелект тощо.
У житті
особисті якості тренера зрідка проявляються в ізольованому, «стерильному»
вигляді. Частіше — в сукупності й протиріччі з іншими проявами темпераменту,
поведінки. При цьому, суттєве значення мають не лише позитивні, але й негативні
якості і риси характеру. Наприклад, така риса як честолюбство, яка переважно
трактується негативно, у поєднанні з професіоналізмом є неабияким важливим
професійним стимулом діяльності тренера.
Особливості
темпераменту тренера не мають вирішального значення. Звичайно, бажаними є
урівноваженість і емоційна стабільність, проте їх відсутність може
компенсовуватися іншими важливими рисами характеру і властивостями
темпераменту.
Загальними
ознаками професіоналізму тренера є:
— володіння
спеціальними знаннями про мету, зміст, об'єкт і засоби діяльності;
— володіння
спеціальними уміннями здійснювати діяльність на всіх етапах підготовки
спортсмена;
— спеціальні
властивості особи і риси характеру, що дозволяють здійснювати діяльність і
домагатися заданого результату.
Ефективність
праці тренера залежить від економічного, соціального, організаційного, наукового,
ситуаційного та інших факторів.
Основними критеріями
ефективності роботи тренера є:
— рівень спортивних досягнень;
— склад та стан навчальних груп.
Непрямим
показником ефективності тренерської праці є також суспільне визнання, але воно
може носити суб'єктивний характер і не завжди має об'єктивне підтвердження.
Функціональні
обов'язки тренера є дуже різними. Вони зводяться до вирішення комплексу задач —
педагогічних, виховних, організаційно-управлінських, господарських тощо. На
практичному рівні їх можна звести до таких обов'язків:
— комплектація навчальних груп;
— організація тренувального процесу;
— організація підготовки та участі в змаганнях;
— забезпечення комплексності виховання;
— організація матеріально-технічного
забезпечення.
Комплектація
навчальних груп (команд) є першим і надзвичайно відповідальним етапом у роботі тренера.
Від вдалої або невдалої комплектації часто залежить не тільки результативність
праці тренера в найближчі роки, але подекуди і вся тренерська кар'єра.
Комплектація
навчальних груп має три види: набір, відбір і підбір. Не зважаючи на
співзвучність цих слів вони мають різне смислове наповнення.
Набір здійснюється на
початковому етапі тренувань і передує тренувальному процесові. Найчастіше він
ведеться методом усних (на уроці, шкільних зборах) або письмових (в газеті, на
шкільних стендах) оголошень. Його основною характеристикою є добровільність,
тобто висловлення в тій чи іншій формі згоди на участь у тренувальному процесі
учнів без врахування їхніх здібностей та рівня фізичного розвитку.
Роль тренера
при такій формі комплектації є другорядним, додатковим фактором і зводиться до
здійснення відповідних формальностей (організація медогляду, оформлення заяв
тощо). Отже набір, як форма комплектації, є слушною у випадках, коли
передбачуваний спортивний результат є невисоким (шкільна секція, оздоровчий
клуб і т.п.).
Відбір — це форма залучення до
занять спортом із врахуванням певних передумов: віку, наявності конкретних
антропометричних даних, заданого рівня розвитку фізичних якостей і здібностей,
рис характеру, націленості на спортивне вдосконалення.
При відборі
бажання учня стати членом тренувальної групи має значення при умові його
відповідності вказаним параметрам. У таких випадках, крім педагогічного і
медичного спостереження за кандидатом, застосовують відповідні тести, методи
медико-фізіологічних досліджень.
Дуже інформативним
є попереднє ознайомлення з медичними картами і характеристиками претендентів
на зарахування до групи.
Процес
комплектації навчальних груп методом відбору є доволі тривалим. Крім тренерів
до нього можуть залучатися фахівці інших спеціальностей (психолог, фізіолог,
соціолог). Але затрачений час істотно позначиться на якості укомплектованої
групи й на досягненні поставленої мети в спорті.
Підбір є персональною формою
комплектації або доукомплектації спортивних команд, особливо з ігрових видів спорту.
При підборі першочерговими є два чинники: потреба в комплектації
(доукомплектації) команди спортсменами відповідного класу і спортивного амплуа
та наявність відповідних кандидатів та організаційно-фінансових можливостей.
Підбір, як метод доукомплектації команди, провадиться постійно, або етапно.
Переважно він стосується не новачків, а спортсменів достатньо високого рівня
підготовки. Підбір може здійснюватися тренером, призначеним спеціально для цієї
мети.
Відсів з навчальних груп є
явищем природнім і закономірним. Причинами відсіву є:
— втрата
інтересу спортсмена до подальшої тренувальної роботи з причин незацікавленості
у спортивному зростанні, відсутність перспективи спортивного вдосконалення,
неможливість приділяти спортивно-тренувальній роботі достатньо часу і зусиль.
Найбільший процент відсіву спостерігається у групах початкової підготовки та
на етапі базової підготовки, коли проявляється справжня або мнима
безперспективність спортсменів;
— «невписування»
окремих атлетів у спортивний колектив через особисті якості або несхвальні
вчинки;
— травми,
захворювання або переїзд на інше місце проживання спортсмена.
Ініціатором
відходу може бути сам спортсмен (найчастіше), тренер або колектив групи
(команди).
Перед
тренером доволі часто стоїть питання розставання з учнем. З учнями-новачками
ця процедура менш болісна ніж із кваліфікованими спортсменами. Проте за
будь-яких обставин тренер мусить проявляти максимум такту і принциповості.
Із
закінченням набору й відбору учнів до навчальної групи, процес комплектації
формально закінчується, хоча корективи до персонального складу груп вносяться
майже на всіх етапах підготовки.
Наступним
завданням тренера після первинної комплектації є створення колективу
спортсменів-однодумців, морального і психологічного клімату, який сприяв би
кожному із учасників тренувального процесу проявити свої загальнолюдські й
спортивні якості.
Перший
період тренувань тренер має вести якомога різноманітніше, з
пізнавально-розважальними елементами, уникаючи вузької спеціалізації.
Саме
«цікаво-нецікаво» є основним чинником регулярності відвідування занять
новачками. Соціальне визнання тренера, рівень його спеціальної фахової
підготовленості, вік, стать та інші фактори відступають на другий план.
Найважливіше і найпереконливіше для початківця є цікаве, пізнавальне заняття,
бажано за участю самого тренера. При цьому періодичність занять три рази на
тиждень є замалою, щоб в колі інтересів початківців утримувати предмет
зацікавленості — спорт. Для цього потрібно не менше 4-х-5-ти відвідувань в
тиждень. Тривалість занять при цьому має другорядне значення.
Коли тренер біжить з учнями крос,
грає в футбол, іде на лижну прогулянку, він чи не відразу викликає до себе
симпатію (навіть захоплення). «Робимо разом» — ось найкраще гасло і прямий шлях
до серця учнів. Саме спільна праця (байдуже якого характеру) найшвидше
зцементовує колектив, породжує своє, тільки йому притаманне коло інтересів,
скріплює довіру між спортсменами і тренером.
На
початковому етапі підготовки особливо важливим є однаково уважне ставлення
тренера до здібних і не дуже здібних учнів. Найменше виділення чи зменшення
вимогливості до здібних є недопустимим. До «улюбленців» треба ставитися особливо
вимогливо: «з кого ж питати як не з тебе». З плином часу завдання педагогічно-виховного
порядку не зникають, а тільки ускладнюються. Новачка вчать як правильно себе
поводити, майстра — як жити.
Якщо питання
комплектації та створення міцного, дружнього колективу вирішується суто
педагогічними засобами, то організація тренувального процесу носить вже більш
специфічний характер.
Організація
тренувального процесу займає провідне місце в діяльності тренера. Саме під час
тренувань тренер вирішує основні, поставлені перед ним задачі: виховні,
оздоровчі, спортивні, освітні.
На тренувальних
заняттях передбачається вирішення завдань фізичної, технічної, тактичної,
психологічної та морально-вольової підготовки спортсмена.
Під час
підготовки до тренувальних занять тренер вирішує:
1. Організаційно-господарські питання: час,
місце, інвентар, обладнання, забезпечення (техніка безпеки, медичне обслуговування).
2. Методичні питання: зміст занять,
спрямованість вирішуваних задач, контроль і облік, відновлення.
Кожне окреме
заняття має бути чітко спланованим, мати своє місце в системі навчально-тренувальних
занять, повинно бути відображеним у робочому плані і спрямованим на вирішення
конкретних завдань — тобто відповідати на питання: що, де, коли, як, навіщо?
Відповіді на ці та деякі інші питання містяться в документах планування.
Тренувальні
плани носять циклічний характер. Найбільш розповсюдженими є такі тренувальні
цикли:
— мікроцикл:
3—7 днів;
— мезоцикл: З0 днів;
— макроцикл:
6—18 місяців.
Багаторічне
планування здійснюється у вигляді чотирьохрічного (олімпійського) циклу. В планах
багаторічної підготовки фіксуються такі щорічні основні показники
тренувального процесу:
— мета і завдання;
— обсяги тренувальних навантажень (тренувальні
дні, години тренувань по засобах, зони інтенсивності);
— методи відновлення;
— методи біжучого і підсумкового контролю;
— кількість змагань, стартів, спроб;
— плановий результат.
У річному
(сезонному) плані роботи вищеназвані показники плануються як помісячно, так і
в цілому за рік (сезон).
Планування
мезоциклів — не менш відповідальне завдання. Основне при цьому, не сліпо розписувати
передбачені річним планом обсяги навантажень, а враховувати фактичний і передбачуваний
фізичний та морально-психологічний стан спортсмена, як і обставини, в яких
тренувальний план мезоцикла буде здійснюватись. Педагогічні спостереження за
спортсменом, аналіз його особистого щоденника і показники медичного контролю є
необхідними орієнтирами, особливо напередодні відповідальних змагань.
Зміст
окремих занять фіксується у поурочних планах і робочих журналах. Чимало тренерів нехтують
потребою готуватися до кожного окремого заняття, мотивуючи це набутим досвідом.
Така думка є справедливою лише стосовно окремих деталей заняття. В цілому ж
кожне заняття має бути неповторним. Вирішення однакових задач зрідка блискуче
вдається одними й тими ж засобами й методами. Навіть ціпка пам'ять тренера не
може утримати усі необхідні деталі — минулі, нинішні, майбутні. Тому
планування кожного конкретного заняття, з аналізом свого власного і учнівського
щоденників є безумовно корисним. Зрештою, це вже є елементом аналітичного
підходу до справи. Адже недаремно ще в школах Древньої Греції були спеціальні
тренери — «гімнасіси», які готували навчально-тренувальні плани. Планування є
основою тренувальної системи — необхідного елементу плідної тренерської праці.
Планування,
особливо річне і багаторічне, має здійснюватися обов'язково індивідуально і за
участю спортсмена. Важливими є постановка перед спортсменом поетапних завдань,
досягаючи які він може переконуватися у правильності обраного шляху. Віра
спортсмена в правильно складений план додає йому сил для здійснення
запланованої праці, зміцнює переконання власного успіху, впевненість у собі. А
це також і перший елемент психологічної підготовки.
Підготовка
до змагань є найвідповідальнішим етапом у роботі тренера. Головне завдання
тренувального процесу на цьому етапі — підвести спортсмена (команду) до того
рівня спортивної форми, який необхідний для успішного (запланованого) спортивного
досягнення, вираженого в об'єктивних технічних показниках (час, кілограми,
сума очок), або відносних досягненнях (місце, група). Це період інтегральної
підготовки, коли попередньо проведені інші види підготовки (спеціальна,
загально-фізична, морально-вольова) мають вагу лише у сенсі сприяння
досягненню запланованого результату. Коли спортсмену належить брати участь у
невисоких для його рівня (етапних) змаганнях, то підведення спортсмена до піку
форми не є обов'язковим. Більше того, завчасне входження в спортивну форму для
спортсмена деколи є більш загрозливим ніж запізніле. Адже існує більше
засобів прискореного набуття форм, ніж утримання її на високому рівні.
Пік
спортивної форми проявляється в індивідуальній готовності окремого спортсмена до найвищого
для себе спортивного результату. Але пік спортивної форми може бути і в команди
в цілому, коли сума індивідуальної готовності окремих членів команди
доповнюється вищою злагодженістю й чіткістю виконавських дій окремих ігрових
ланок і команди в цілому.
Індивідуальна готовність
спортсмена може породити вище (рекордне), принаймні для конкретного
індивідуума, досягнення. Командна готовність — гарант успішного виступу
команди.
Найвища
майстерність тренера проявляється не тоді, коли команда готова до одного
матчу, а коли в ході серії матчів вона демонструє високу спортивну
майстерність. Подібні випадки, для прикладу, спостерігаються у фіналах
чемпіонатів світу з футболу, коли, на перший погляд, не найкраще підготовлена
команда від зустрічі до зустрічі повніше розкриває свої таланти і по справжньому
вражає під час фінальної зустрічі. При найбільш вдалих тренерських
«розкладках», основній меті — фінальному старту, підпорядковані не лише зміст і
форма всього тривалого процесу попередньої і безпосередньої до змагань
підготовки. Вирішальне значення можуть мати й попередні старти основного
змагання (відбіркові, півфінальні, попередні спроби). Нерідко саме вони є тими
«золотими гвіздками», з яких чеканяться медалі.
Регулювання
психічного стану спортсмена є одним із найскладніших моментів тренерської праці,
значення якого зростає із наближенням до основних змагань (фіналів). Стан
психологічної готовності формується у спортсмена заздалегідь. Знання своїх
можливостей, рівня підготовленості, умов змагань, сильних і слабких сторін
суперників, моделювання процесу майбутньої спортивної боротьби, готовність
«перетерпіти» і ще чимало інших «дрібничок» призводять до певного стану
психологічної готовності.
Комплектація
команди до змагань є болючим процесом в усіх випадках, коли претендентів на участь
в змаганнях більше ніж місць у команді. Особливо «делікатним» має бути процес
формування, коли крім спортсменів, у комплектації команди зацікавленості
певні групи осіб або організації. Тому критерії відбору спортсменів і
формування команди повинні бути обумовлені завчасно (бажано письмово) і бути
однозначним. Критерії педагогічної і спортивної доцільності мусять співпадати,
а не суперечити офіційним умовам відбору. В процесі підготовки до офіційних
(основних) змагань, спортсмен і тренер повинні зважити на необхідність пройти
через низку відбіркових змагань, які в даному разі є етапною перевіркою
готовності.
Опріч
підготовки спортсменів і остаточної комплектації команди, підготовка до
змагань покладає на тренера ще низку обов'язків. Це переважно організаційно-господарські
питання: попередні підтвердження про участь у змаганнях, підготовка заявки,
особистих документів спортсменів, технічних заявок, підготовка і
транспортування інвентарю, спортивної форми, придбання проїзних документів,
замовлення місць для проживання, вирішення побутових питань й т. ін.
Виховання
спортсмена в широкому розумінні цього слова, є по суті найголовнішою функцією тренера
й здійснюється специфічними засобами спорту. Огріхи виховання не тільки
знижують цінність особи як людини, але й у спортивному значенні заважають
розкрити її природний потенціал. І навпаки, успішно ведений виховний процес має
вирішальний вплив на особу, незмірно підвищує і робить громадсько значним
спортивний результат.
Тренер не
завжди найбільше гордиться учнем, який досягнув найпомітніших спортивних
результатів. Предметом гордості і внутрішнього задоволення є також учні, які
«зірок з неба не хапали». Проте змогли й зуміли суттєво вдосконалити себе у
фізичному і моральному плані. З іншого боку, час активного заняття спортом,
навіть якщо він не привів спортсмена до спортивних лаврів, може стати для
конкретного вихованця невичерпним джерелом наснаги і досягненням успіхів в
іншій діяльності.
Доцільно
зважити на те, що процес формування особи спортсмена є явищем тривалим і
зрідка йде паралельно в часі з процесом спортивного зростання. Омолодження
спорту є причиною дуже раннього спортивного дозрівання, а загальнолюдське,
громадянське змужніння може відбутися пізніше, за умови, що виховна робота не
була витіснена з процесу підготовки спортсмена. Перехід юнака чи юнки від
видатного спортсмена до повноцінної, а тим більше видатної особистості, є
процесом складним і тривалим, але єдино правильним. Для тренера найбільшу
цінність має праця, вкладена у виховання і спортивну підготовку учнів.
Матеріальне забезпечення
спортсменів не є безпосереднім обов'язком тренера. В усіх спортивних
організаціях є спеціальні служби (особи), які мають здійснювати матеріальне
забезпечення. Проте насправді ця робота не може успішно провадиться без
втручання тренера, як найбільш усвідомленої і зацікавленої фігури
навчально-тренувального процесу.
Тренер також
є найближчою до спортсмена особою (окрім родичів), яка тією чи іншою мірою
активно впливає на всі сторони життя вихованця: умови побуту, навчання, служба
в армії чи робота, подекуди й сімейні справи. І усі ці елементи тренерської
праці вимагають від тренера постійної доброзичливості, уважності й
терпеливості.
4.Підготовка фахівців з фізичної
реабілітації. Посади і посадові обов'язки фахівців фізичної реабілітації. Програмування
і здійснення процесу фізичної реабілітації
Фізична
реабілітація, як засіб відновлення здоров'я і функціональних можливостей
людини, має тривалу історію розвитку у багатьох зарубіжних країнах, зокрема у
країнах Північної Америки, Скандинавії, Європи.
У зарубіжних
країнах реабілітаційні центри (в т.ч. стаціонарні) організовуються в комплексі
з лікувальними установами, або окремо як самостійні структури. Пацієнти у
переважній кількості чітко знають коли за допомогою звертатися до лікаря, а
коли до фізіотерапевта (як за кордоном називають фахівця фізичної
реабілітації).
Фізична
реабілітація відрізняється від інших видів реабілітації специфічними засобами
і методами. В ній головною діючою особою є фахівець-педагог, який здатний
разом з пацієнтом реалізувати програму активної реабілітації з використанням,
насамперед, фізичних вправ.
У сфері
фізичної реабілітації використовується широкий арсенал засобів, але
визначальними є дві ознаки: педагогічний вплив фізреабілітолога та активна
співпраця пацієнта. Саме у взаємодії цих двох осіб, за консультативного впливу
лікаря, криється запорука успіху фізичної реабілітації.
Співробітництво
фахівця фізичної реабілітації з лікарем є абсолютно необхідним чинником. До
складання програми реабілітації фізреабілітолог може приступати тільки за
наявності експертної оцінки лікаря щодо стану пацієнта.
Лікарська
допомога і фізична реабілітація можуть надаватися послідовно або ж одночасно.
Тим більше важливо, щоб між лікарем, фізреабілітологом і пацієнтом було
взаєморозуміння, при чому дії лікаря, спрямовані на подолання хвороби чи
загоювання травми, мають передувати діям фізреабілітолога, спрямованим на
відновлення функцій пошкодженого органа чи системи.
В Україні
спеціальність «Фізична реабілітація» пройшла первинне формування у середині
90-х років минулого століття. Частково це відбулося як результат розширення
контактів і обміну досвідом із органами охорони здоров'я зарубіжних країн.
Відзначимо, що неабиякою базою розвитку фізичної реабілітації був чималий
досвід використання лікувальної фізичної культури, нагромаджений у країнах
пострадянського простору ще з часів Другої світової війни.
В Україні ще
досі не досягнуто адекватного розуміння суті фізичної реабілітації. Найчастіше
її сприймають як продовження медичної реабілітації, або, в кращому випадку, як
різновид лікувальної фізичної культури. Це легко пояснити, якщо враховувати не
лише «молодість» самої спеціальності, але й ту обставину, що підготовку
фахівців для фізичної реабілітації проводять переважно самоперекваліфіковані
медики, підготовлені і пристосовані для надання медичної допомоги.
Тому для
уникнення непорозумінь і помилок доцільно посилатися на закордонний досвід та
офіційні документи. Визначальним вважаємо резолюцію 48/96, прийняту
Генеральною асамблеєю ООН у 1993 році (окремі витяги подано у додатках). Це
«Стандартні правила забезпечення рівних можливостей для інвалідів»,
соціально-політичним і морально-гуманістичним підґрунтям яких є турбота про
права людини, а також низка інших міжнародних декларацій, пактів та конвенцій,
підписаних Україною.
Вплив
згаданого документу поступово відчувається у соціально-побутовій сфері. Вулиці
окремих міст, службові і громадські приміщення, міський і залізничний
транспорт обладнуються спеціальними пристосуваннями — пандусами, ліфтами,
підйомниками. Неповносправні поступово покидають закриті установи і долучаються
до повноцінного життя. Навіть до спортивного, аж до участі у міжнародних
Параолімпійських іграх.
Цінність
вищезгаданих «Стандартних правил», крім усього іншого, полягає в тому, що в
документі чітко регламентовано значення і вживання деяких спеціальних термінів.
Наприклад, таких як інвалідність, дефект, непрацездатність, попередження
інвалідності, забезпечення рівних можливостей. Зокрема, у статті 23
розкривається фундаментальна концепція політики щодо інвалідів у суспільстві.
її варто навести повністю:
«Термін
«реабілітація» означає процес, що має за мету допомогти інвалідам досягнути
оптимального фізичного, інтелектуального, психологічного і соціального рівня
діяльності і підтримувати його, надаючи їм таким чином засоби для зміни
їхнього життя і розширення рамок їхньої незалежності.
Реабілітація
може включати заходи для забезпечення і відновлення функцій або компенсації
утрати чи відсутності функцій або функціональних обмежень.
Процес
реабілітації не включає початкової медичної опіки. Він передбачає широке коло
заходів і дій, починаючи від початкової загальної реабілітації і закінчуючи
цілеспрямованою діяльністю, наприклад, відновлення професійної працездатності».
Важливим
документом, який врегульовує окремі питання підготовки професійних
фізреабілітологів є класифікаційна характеристика професії «Фахівець з
фізичної реабілітації», яка вперше була розроблена у Львівському державному
інституті фізкультури. Цей документ погоджено з Міністерством праці України та
затверджено Наказом Голови Державного Комітету з фізичної культури і спорту 4
червня 1997 року (№ 1169). Класифікаційна характеристика професії містить класифікаційні
вимоги до фахівців фізичної реабілітації різних категорій.
Фізична
реабілітація, як галузь дидактична, природно є відмінною від інших видів
реабілітації: медичної, соціальної, трудової тощо.
У процесі
свого становлення фахівець з фізичної реабілітації повинен отримати теоретичну
і практичну підготовку, які дозволять йому засвоїти певний обсяг теоретичних
знань та оволодіти широким колом практичних навичок.
Фахівців для
фізичної реабілітації в Україні сьогодні готують понад 20 вищих навчальних
закладів України, підпорядкованих переважно Державному комітету з питань
фізичної культури і спорту та Міністерству освіти і науки України.
Освітньо-кваліфікаційні
рівні для спеціальності фізичної реабілітації встановлено такі: бакалавр
(6.010200), спеціаліст (7.010202) і магістр (8.010202).
Студент-фахівець
з фізичної реабілітації необхідні професійні уміння набуває поетапно:
— набуває знання, які мають відношення до
уміння;
— випробовує це уміння на собі;
— випробовує це уміння на своєму товаришеві;
— спостерігає, як професіонал застосовує це
уміння;
— допомагає професіоналу застосовувати це
уміння;
— спочатку застосовує це уміння під наглядом
професіонала;
— успішно справляється з цим умінням в
різноманітних ситуаціях без безпосереднього нагляду;
— здає тест
на безпечне володіння цим умінням та починає його вдосконалювати.
При цьому
відбувається поступовий перехід від аудиторних занять до занять в клініці.
Навчання
(практика) в клініці знайомить студента з особливими умовами роботи. Якість та
зміст навчального процесу буде залежати від таких різноманітних та
непередбачених факторів, як наявність та кількість пацієнтів та рівень
обізнаності медиків клініки з можливостями і обмеженнями студентів.
Вдосконалення
практичних навичок та звикання до обстановки лікувальної установи чи
реабілітаційного центру є однією з найважливіших функцій клінічного навчання.
Варто дати
декілька практичних порад студенту, який розпочинає практичну діяльність в
клініці. Найпершим є визнання того, що студент входить в усталене середовище.
Повага до факту, перебування на території, яка належить іншим, є головним
принципом. Клінічні працівники можуть допомогти студентові пристосуватися до
нового оточення, хоча спершу студент може почувати себе незручно.
Почуття
дискомфорту можна зменшити, виконуючи наступні дії:
— відрекомендувати себе членам колективу;
— ознайомитися з правилами поведінки, які
діють у цьому колективі;
— з'ясувати й усвідомити, що від Вас очікує
керівник практики;
— припускати, що деякі працівники можуть
ставитися до Вас, новачка, з недовірою або скептично, і бути готовим відповісти
на їхні запитання або зауваження.
Навчаючись у
клініці, студент повинен поводитися як уважний гість. Персонал завжди
зауважує, як кожен входить у колектив і виконує запропоновані завдання. Участь
в житті клініки розглядається як позитивна риса: студента сприймають як дійового
члена команди. Дуже швидко студентське почуття незручності в клінічній
практиці поступається почуттям відповідальності та ініціативності.
Фахівці
фізичної реабілітації можуть працювати у спеціалізованих дошкільних закладах,
інструктором спеціальних медичних груп загальноосвітніх шкіл, шкіл-інтернатів,
дитячих будинків, в навчально-реабілітаційних центрах, лікарнях, поліклініках,
диспансерах, будинках відпочинку і профілакторіях, специфіка діяльності яких
пов'язана з фізичною реабілітацією.
Фахівець
фізичної реабілітації повинен бути добре підготовленим до професійної
діяльності, уміти адаптуватися до умов діяльності установи або проводити
самостійну клінічну чи консультативну діяльність. Він має налагоджувати
особисті стосунки та ефективне спілкування з пацієнтами, їхніми родичами та
колегами. Важливим є дотримуватися етичних норм і конфіденційності, виявляти
увагу й повагу до пацієнта.
На фахівців
фізичної реабілітації покладаються такі службові обов'язки:
— проведення
обстежень осіб, які підлягають реабілітації та аналіз результатів цих
обстежень;
— вивчення історії хвороби, анамнез пацієнта,
консультації з лікарем, формування висновку про потребу та ймовірні
результати програми фізичної реабілітації;
— складання та обговорення з пацієнтом
реабілітаційних заходів;
— реалізація реабілітаційної програми;
— контроль
за ефективністю реабілітаційної програми та внесення необхідних коректив;
— інформування
оточення пацієнта (члени педагогічного колективу, родичі) щодо співпраці
пацієнта в реалізації програми;
— надання вказівок масажистам, медсестрам,
допоміжному персоналу щодо їхньої участі в реабілітаційному процесі;
— ведення відповідної планової, облікової і
звітної документації;
— підвищення власного професійного рівня;
— поєднання і здійснення виховної роботи у
процесі реалізації програм фізичної реабілітації;
— забезпечення дотримання техніки безпеки
проведення занять;
— пропаганда здорового способу життя.
Хоча на
сьогодні більшість фізреабілітологів виконують різнопланову реабілітаційну
діяльність, проте спостерігається зростаюча тенденція до спеціалізації в
конкретній ділянці роботи. Зокрема, виділяються такі спеціалізації, як
реабілітологія неврологічних захворювань (пошкоджень), ортопедичних, кардіореспіраторних,
педіатричних тощо. Саме в напрямі таких спеціалізацій має вестися підготовка
фахівців фізичної реабілітації.
Донедавна у
штатних розкладах лікувально-профілактичних закладів зрідка зустрічалися посади
фахівців фізичної реабілітації. Можна вважати вирішальним те, що на вимогу
Фонду реабілітації інвалідів, Львівського обласного управління охорони
здоров'я і Львівського державного інституту фізичної культури та за підтримкою
Президента Параолімпійського комітету України — народного депутата України
Валерія Сушкевича, Міністр охорони здоров'я України В. Москаленко скерував в
органи і заклади охорони здоров'я України Інструктивний лист №12103.04/22 від
5.ХІ.2001 р., у якому пропонується вводити у профільних
лікувально-профілактичних закладах посади фахівців з фізичної реабілітації та
призначати на них випускників вищих навчальних закладів фізичної культури III—IV рівнів акредитації.
Посадові оклади
спеціалістів з фізичної реабілітації рекомендується цим документом
установлювати на «рівні схемних посадових окладів лікарів інших
спеціальностей».
Поза
сумнівом цей документ сприятиме збільшенню робочих місць і впорядкує систему
оплати праці фізреабілітологів у державних медичних установах.
ВИСНОВОК
Таким чином,
вивчення даної теми сприяє розширенню уявлень студентів про:
-
особливості професійної діяльності фахівців з фізичної
культури;
-
складники професійної майстерності і службові обов’язки
вчителя фізичної культури, тренера і фахівців з фізичної реабілітації.
Контрольні питання
1.
Назвіть фахові спеціальності за напрямком фізичної культури
і спорту.
2.
Фахівців яких освітньо-кваліфікаційних рівнів готують
вищі заклади освіти фізкультурного профілю.
3.
На яких посадах можуть працювати фахівці з фізичного
виховання?
4.
Яким є основне призначення фахівця з фізичного виховання?
5.
На яких посадах можуть працювати фахівці з олімпійського
і професійного спорту?
6.
Яким є основне призначення тренера-викладача?
7.
Яким є основне призначення фахівця з фізичної
реабілітації?
8.
Де і на яких посадах може працювати фахівець фізичної
реабілітації?
Література
до питання 1
1. Актуальні проблеми теорії
і методики фізичного виховання: Колективна монографія / Упоряд. О.М. Вацеба,
Ю.В. Петришин, Є.Н. Приступа, І.Р. Боднар. - Л., Українські технології, 2005. -
296 с.
2. Выдрин В.М. Введение в специальность:
Учебное пособие для инсти-тутов физической культуры. - М.: Физкультура и спорт,
1974. - 159 с.
3. Державна програма
розвитку фізичної культури і спорту в Україні. - К., 1994.- 34 с.
4. Державні тести і
нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України - К., 1996. — 31
с.
5. Жданова О.М. Управління фізичною
культурою: Навчальний посібник для фізкультурних вузів. - Львів, 1996. - 127 с.
6. Закон України «Про
фізичну культуру і спорт». - К., 1994. - 22 с.
7. Канішевський С.М. Науково-методичні та
організаційні основи фізичного самовдосконалення студентства. - К.: ІЗМН,
1999. - 270 с.
8. Краснов В.П. Фізичне виховання:
психофізичні вимоги до фахівців аг-ропрому. - К.: Аграрна освіта, 2000. - 133
с.
9. Лубышева Л.И. Социология физической культури
и спорта: Учеб. пособие. - 2-е изд., стереотип. - М.: Издательский центр
«Академия», 2004. - 240 с.
10.
Матвеев Л.П. Теория и методика физической культуры. Введение в
предмет: Учебник для высших специальных физкультурных учебных заведений. 3-є
изд. - СПб.: Лань, 2003. - 160 с.
11.
Національна доктрина розвитку фізичної культури і спорту.
- К., 2004. - 16 с.
12.
Олійник М.О., Скрипник А.П. Правові основи організації та
управління фізичною культурою, спортом і туризмом в України / Вид. 3-є,
пере-робл. і доповн. —-Харків: ХаДІФК, 2000. - 292 с.
13.
Перелік напрямів підготовки фахівців з вищою освітою за
професійним спрямуванням, спеціальностей різних кваліфікаційних рівнів та
робітничих професій: Наказ міністра освіти України від 10 червня 1994 року. -
К., 1994.
14.
Рибковський А.Г., Канішевський С.М. Системна організація
рухової активності людини. - Донецьк: ДонНУ, 2003. - 436 с.
15.
Філь С.М., Пешков В.П. Професійна практика студентів
інституту фізичної культури. - К.: Вища школа, 1985.
16.
Цільова комплексна програма «Фізичне виховання - здоров'я
нації». - К., 1998. - 48 с.
до питання 2
1. Актуальні проблеми теорії
і методики фізичного виховання: Колективна монографія / Упоряд. О.М. Вацеба,
Ю.В. Петришин, Є.Н. Приступа, І.Р. Боднар. - Л., Українські технології, 2005. -
296 с.
2. Ведмеденко Б.Ф. Теоретичні основи і
практика виховання молоді засобами фізичної культури. - К., 1993. - 151 с.
3. Ведмеденко Б.Ф. Виховання інтересу:
теорія, експеримент, методика занять. - Чернівці, 2002. - 467 с.
4. Вільчковський Е.С.,
Козленко М.П., Цвек С.Ф. Система фізичного виховання молодших школярів. - К.:
ІЗМН, 1998. - 232 с.
5. Вільчковський Е.С., Курок
О.І. Теорія
і методика фізичного виховання дітей дошкільного віку: Навч. посіб. - Суми: ВТД
«Університетська книга», 2004. - 428 с.
6. Выдрин В.М. Введение в специальность:
Учебное пособие для институ-тов физической культуры. - Москва: Физкультура и
спорт, 1974. -159 с.
7. Державні тести і
нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України — К., 1996. — 31
с.
8. Деминский А.Ц. Основы теории и методики
физического воспитания. — Донецк: Донеччина, 1995. - 520 с.
9. Домашенко А.В. Організаційно-педагогічні
засади системи фізичного виховання студентської молоді України: Дис... канд.
фіз. вих.: 24.00.02. - Львів, 2003. - 346 с.
10. Закон України «Про
фізичну культуру і спорт». - К., 1994. - 22 с.
11. Концепція фізичного
виховання в системі освіти України // Фізичне виховання в школі. - 1998. - № 2.
- С. 2-7.
12. Краснов В.П. Фізичне виховання:
психофізичні вимоги до фахівців аг-ропрому. - К.: Аграрна освіта, 2000. - 133
с.
13. Новітні
медико-педагогічні технології зміцнення та збереження здоров'я учнівської
молоді. - Л., Українські технології, 2003. - 148 с.
14. Програма з фізичної культури
для загальноосвітніх навчальних закладів (1—11 класів) // Фізичне виховання в
школі. - 1999. - № 1. - С. 2-24.
15. Сєргієнко Л.П. Інноваційний зміст
підготовки спеціалістів фізичного виховання і спорту // Спортивний вісник
Придніпров'я. - 2003. - № 3-4. - С. 23-26.
16. Сєргієнко Л.П. Тестування рухових
здібностей школярів. - К.: Олімпійська література, 2001. - 439 с.
17. Теория и методика
физического воспитания / Под ред. Т.Ю. Круцевич. - В 2-х томах. - К.:
Олимпийская литература, 2003. - 814 с.
18. Цільова комплексна
програма «Фізичне виховання - здоров'я нації». - К., 1998. - 48 с.
19. Шиян Б.М. Теорія і методика
фізичного виховання школярів. - Частина 1. - Тернопіль: Навчальна книга -
Богдан, 2001. - 272 с.
20. Шиян Б.М. Теорія і методика
фізичного виховання школярів. - Частина 2. - Тернопіль: Навчальна книга -
Богдан, 2002. - 248 с.
21. Шиян Б.М., Папуша В.Г. Теорія фізичного
виховання: Навчальний посібник для студентів факультетів фізичного виховання.
- Тернопіль: Збруч, 2000. - 183 с.
до питання 3
1.
Бубка С.Н. Развитие двигательных способностей человека. -
Донецк: Апекс, 2002. - 302 с.
2.
Волков Л.В. Спортивная подготовка детей и подростков. - К.:
Вежа, 1998. - 190 с.
3.
Волков Л.В, Теория и методика детского и юношеского спорта. -
К.: Олимпийская литература, 2002. - 294 с.
4.
Гуськов С.И. Государство и спорт (о государственной политике
зару-бежных стран в области физического воспитания и спорта). - Москва:
Физкультура и спорт, 1996. - 176 с.
5.
Деркач А.А., Исаев А.А. Педагогическое мастерство
тренера. - Москва: Физкультура и спорт, 1981. - 375 с.
6.
Жмарев Н.В. Управление деятельностью спортивной организации. -
К.: Здоров'я, 1989. - 168 с.
7.
Закон України «Про фізичну культуру і спорт». - К., 1994.
- 22 с.
8.
Золоті сторінки олімпійського спорту України / За ред.
І.Н. Федоренка. - К.: Олімпійська література, 2000. - 192 с.
9.
Келлер В.С., Платонов В.М. Теоретико-методичні основи
підготовки спортсменів. - Львів: УСА, 1993.
10. Линець М.М. Основи методики розвитку
рухових якостей. - Л.: Штабар, 1997. - 204 с.
11. Платонов В.Н., Гуськов
С.И. Олимпийский
спорт: В 2 т. - К.: Олимпийская литература, 1994. - Кн. 1. - 496 с; кн. 2. -
480 с.
12. Профессиональный спорт /
Под обід. ред. С.И. Гуськова, В.Н. Платанова. - К.: Олимпийская литература,
2000. - 391 с.
13. Ровний А.С. Сенсорні механізми
управління точнісними рухами людини. - X., 2001. - 220 с.
14. Сєргієнко Л.П. Тестування рухових
здібностей школярів. - К.: Олімпійська література, 2001. - 439 с.
15. Тер-Ованєсян А.А.,
Тер-Ованесян И.А. Обучение в спорте. - М.: Физкультура и спорт, 1993. - 181 с.
16. Цільова комплексна програма
«Фізичне виховання - здоров'я нації». - К., 1998. - 48 с.
до питання 4
1.
Бирюков А.А. Лечебный массаж. - К.: Олимпийская литература,
1995. - 200 с.
2.
Верич Г.Е., Бородин Ю.А. Проблема, итоги и перспективы
преподава-ния специальности «физическая реабилитация» в вузах // Фізична реабілітація
як напрям підготовки спеціалістів: Тези доповідей учасників міжнародної науково-методичної
конференції. - К., 2003. - С. 13-14.
3.
Герцик А.М. Трактування ключових термінів в
освітньо-професійній галузі фізичної реабілітації // Молода спортивна наука
України: 36. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. Вип. 7: В 3-х т. - Л.,
2003. - Т.1. - С. 342-346.
4.
Дубровский В.И. Реабилитация в спорте. - М.:
Физкультура и спорт, 1991. - 202 с.
5.
Закон України «Про фізичну культуру і спорт». - К., 1994.
- 22 с.
6.
Кукса В.О. Сутність фізичної реабілітації // Теорія і методика фізичного
виховання і спорту. - 2001. - № 1. - С. 46-51.
7.
Мухін В.М. Фізична реабілітація: Підручник для студентів
вищих навчальних закладів фізичного виховання і спорту. - К.: Олімпійська
література, 2000. - 423 с.
8.
Основні поняття і терміни оздоровчої фізичної культури та
реабілітації /О.Д. Дубогай, А.М. Ткачук, ОД. Костікова, А.О. Єфімов. - Луцьк:
Над-стир'я, 1998. - 100 с.
9.
Пархотик И.И. Лечебная физическая культура. - К., 1986. - 156 с.
10. Савчєнко В., Клапчук В. Фізична реабілітація:
питання підготовки фахівців в вищих навчальних закладах освіти та їх правового
статусу в Україні // Спортивний вісник Придніпров'я, 2003. - № 3-4. - С. 87-90.
11. Сергієнко Л.П. Тестування рухових
здібностей школярів. - К.: Олімпійська література, 2001. - 439 с.
12. Физическая реабилитация:
Учебн. / Под общ. ред. С.Н. Попова. — Ростов н/Д.: Феникс, 1999. - 608 с.
13. Цільова комплексна
програма «Фізичне виховання - здоров'я нації». - К., 1998. - 48 с.
Комментарии
Отправить комментарий