3 курс лекц. етапи
1. Етапи формування рухового навику
Перший етап — початкове навчання новому руху. Дії учня: фіксація
окремих положень, імітація або відтворення руху з допомогою учителя. Це дає
можливість одержати певні м'язові відчуття
(рухову інформацію), що поширюють відомості про техніку нової вправи. Умовно перший етап закінчується при рівні навченності рівної 40%.
Другий етап — розвиток рухового навику. Це вирішальний етап навчання. Він скерований на оволодіння основами техніки нового руху. Для цього треба:
—передбачити
не менш 6-8 підходів для виконання завдань;
—для найкращого запам'ятовування рух повторювати на кожному занятті;
—перерва між підходами до снаряду не повинна перевищувати 3 хвилини.
Результатом
навчання на наданому етапі є технічно вірне і самостійне виконання руху. При
цьому можливі неточності в
деталях техніки, нестабільність. Умовно етап закінчується при рівні навченності 80%.
Третій етап — завершення
навчання. Наданий етап скерований
на стабілізацію техніки і удосконалення виконання вправи, що вивчається.
Обов'язковою умовою удосконалення вправи
є виконання її в зв'язці.
2. Методи навчання
На
ефективність формування рухових навиків суттєво впливає вибір
і використання методів навчання. Під методом розуміється спосіб вирішення задачі, пов'язаної з навчанням. Далі зупинимося на характеристиці методів навчання в
гімнастиці.
Словесний
метод. Це один з універсальних
методів, з допомогою якого
вирішуються такі задачі як: опис техніки, постановка задач навчання, аналіз результатів виконання рухів,
керівництво навчанням. В гімнастиці
використовуються різноманітні методичні прийоми побудовані на основі слова: розповідь, пояснення, опитування, обговорення, супроводження виконання вправи.
При
використанні даного методу навчання особливу увагу приділяють точності і лаконічності діалогу з учнем. Слово
повинно бути образним і точним, а
вираз — коротким і зрозумілим. Вибір способу впливу словом в значній мірі
залежить від віку і підготовленності учнів, а також від здібності викладача. Використання термінології полегшує
спілкування між учнем і викладачем.
Метод
показу. Даний метод допомагає
створити уяву про вправу, уточнити
окремі деталі техніки, звернути увагу учнів на допущені помилки, порівняти варіанти виконання вправи.
Один із
способів показу є демонстрація цілісного і досконалого виконання руху — еталону техніки. Крім цього, можливий акцентований показ окремих фаз і фрагментів з
виділенням вирішальних або типових
моментів виконання руху.
При
розучуванні гімнастичних вправ ефективним способом є
опосередкований показ — демонстрація кінокільцівок, кіно-грам, наглядних малюнків, схем і других методичних
посібників.
Метод
цілісного розучування вправ. Він
має на увазі виконання вправи в
цілому. Таке оволодіння рухами характерно для більшості вправ основної гімнастики, для відносно простих рухів на приладах, а також для окремих
складних вправ, які можуть бути виконані
в цілому в полегшених умовах. Полегшені
умови виконання вправ досягаються різними способами: 1) додатковими засобами безпеки, 2) наданням допомоги, 3) зменшенням висоти приладу.
Метод підводящих вправ. Він містить в собі цілісне виконання
руху, раніш вивченого і структурно схожого з новим . Головним правилом використання є структурна
подібність з вправою, якій навчають.
Наприклад, для розучування підйому махом вперед використовується підводяща
вправа підйом махом вперед з упору на
передпліччях.
Метод розчленованого розучування вправ. Суть методу — виділення
окремих частин руху, оволодіння кожною і поєднання їх в цілу вправу. Штучне дроблення вправи на частини
полегшує оволодіння рухових дій. Кожна
вправа повинна бути конкретною і
доступною, а також не вносити принципових змін в структуру цілісного руху.
Метод вирішення окремих
рухових задач. Метод характеризується підбором серії навчальних завдань, які містять компоненти техніки основної вправи. Даний метод
використовується для уточнення уяв
про техніку, виправлення стійких помилок,
удосконаленню виконання вправи в цілому.
Метод
термінової і поточної інформації про точність рухів, які виконуються спортсменом. Метод реалізується з
допомогою методичних прийомів, таких як:
додаткові орієнтири (термінова
інформація), бінарна і цифрова інформація (поточна інформація). Додаткові орієнтири можуть бути визначені до
виконання вправи. Введення орієнтирів допомагає
уточнити виконання окремих частин вправи по ходу виконання вправи в цілому. Поточна інформація пред'являється учням в бінарній («більше-менше»)
або в цифровій формі. Більший вплив
на якість повторного виконання має
цифрова інформація.
Метод поєднання. Метод
містить в собі єдність фізичної підготовки
і навчання рухам. Зміст і спрямованість вправ фізичної підготовки повинні відповідати структурі
цільового навику і характеру
м'язових зусиль.
Метод програмування. До
методів програмування відноситься метод розпоряджень алгоритмічного типу (А. М. Шлемін). Під розпорядженням алгоритмічного типу в навчанні руховим
діям слід розуміти точні, суворо визначені і доступні розпорядження про порядок і характер дій учнів для оволодіння тим
чи другим рухом або групою їх,
схожих по структурі.
При
складанні розпоряджень алгоритмічного типу необхідного враховувати:
1) розпорядження повинні точно вказувати на характер кожної дії, виключати випадковість в їх виборі і
бути доступними всім, кому вони
призначені;
2) розпорядження алгоритмічного типу можуть бути
складені як для одної рухової дії,
так і для серії рухових дій, структурно схожих, але обов'язково доступних на даному етапі навчання;
3) всі
навчальні завдання повинні бути взаємозв'язані різними варіантами залежності і мати послідовне
ускладнення.
Розпорядження
алгоритмічного типу передбачають розділ навчального матеріалу на частини
(дози, порції або навчальні завдання) і
навчання учнів цим частинам в сурово визначеній послідовності; при цьому тільки оволодіння першою серією
навчальних завдань дає право
переходити до другої. Порядок вивчення частин навчального матеріалу визначається наявністю зв'язку між ними.
Відомо, що на фоні розвинених фізичних здібностей
швидше і краще формуються рухові навики.
Тому, в першу серію навчальних завдань повинні входити вправи для
розвитку тих фізичних здібностей, які необхідні для успішного виконання цільового навику. Друга серія навчальних
завдань повинна включати вправи на оволодіння вихідних і кінцевих положень, якими починаються і закінчуються цільові вправи (перша і друга серія навчальних завдань
можуть оволодіватися одночасно).
Третя серія навчальних завдань
повинна передбачати дії, без яких неможливо виконати цільову вправу (розмахування
в висі або в упорі, махові рухи ногами
і т.д.).
Четверта серія навчальних завдань містить в собі дії, пов'язані
з навчанням умінню оцінювати виконання рухів в просторі, за часом і по рівню м 'язових зусиль. Кількість і рівень точності диференціровок залежить від координаційної складності цільової вправи. Інколи достатньо вміти
оцінювати лише амплітуду маху і
рівень м'язових зусиль, а при навчанні складним вправам необхідно вміти оцінювати комплекси диференціровок, які забезпечують технічну основу
вправи.
П'ята
серія навчальних завдань - підводящі
вправи і частини цільового
навику.
Шоста
серія навчальних завдань - виконання
вправи в цілому в полегшених умовах, з допомогою учителя та в з'єднанні з другими вправами.
При
вивченні кожного навчального завдання враховуються індивідуальні особливості учнів та їх готовність до
навчання, здійснюється контроль за виконанням навчальних завдань, визначається порядок переходу від одного до другого
навчального завдання. При
виконанні всіх серій навчальних завдань вирішуються
задачі фізичної підготовки, навчання умінням керувати рухами і формування
рухових навичків. Таким чином, в
методі розпоряджень алгоритмічного типу поєднується фізична, спеціально-рухова і технічна підготовки.
Метод
розпоряджень алгоритмічного типу не може розглядатись окремо від існуючих в гімнастиці методів і
прийомів навчання, він спирається
на них і в той же час доповнює і розширює
іх. Наприклад, при проведенні вправ першої серії навчальних завдань, пов'язаних з спеціальною
фізичною підготовкою, застосовується метод поєднання: в другій серії - метод розчленованого розучування і прийом фіксації
окремих положень; в третій -
метод вирішення окремих рухових задач; в четвертій - метод термінової і
поточної інформації про точність виконуваних
рухів; в п'ятій - метод підводяших вправ і розчленування; в шостій - метод цілісного розучування.
Упорядковувати
розпорядження алгоритмічного типу слід в такій послідовності:
1) вказати назву вправи;
2) описати техніку і привести кінограму;
3) вказати, що повинні знати і вміти учні перед виконанням вправи;
4) написати серії навчальних завдань.
3. Реалізація дидактичних принципів в навчанні гімнастичним вправам
Навчання рухам будується
на основі дидактичних принципів —
вихідних теоретичних положень, які визначають дії викладача і учня.
Специфіка навчання в гімнастиці відображається в реалізації дидактичних принципів.
/. Принцип науковості навчання
Дії, що вивчаються, повинні сприйматися учнями в їх
справжньому, нескривленому
виді. При вивченні рухових дій треба домагатися оволодіння всіма складовими
операціями: при цьому структура
дій і операцій повинна відповідати вимогам техніки.
Учень
повинен усвідомити і засвоїти істотні признаки і властивості рухових дій, що вивчаються, зв'язки дій з
іншими діями і особливостями ситуацій
діяльності.
В процесі навчання треба знайомити учнів не
тільки із закономірностями рішення рухових
задач - результатом наукового пошуку,
але і з доступними засобами наукового дослідження.
2. Принцип
доступності навчання
Фізична
підготовленість учнів повинна відповідати специфіці рухового завдання.
Рухова
підготовленість учнів, шо навчаються, повинна відповідати особливостям дії.
Психічна
підготовленість учнів, що навчаються, повинна відповідати специфіці рухової дії.
Учень повинен розібратися в
логіці рухової дії і зосередити увагу на
вирішальних умовах його виконання.
Засоби,
методи і форми організації навчання повинні відповідати рівню розумового розвитку і технічної
підготовленності учнів.
3. Принцип систематичності навчання
Принцип реалізується через додержання ряду правил,
а саме :
—правило «від знання до навику» припускає, по-перше, знання змісту і умов рішення рухового завдання;
по-друге, знання основних опорних
точок необхідних і достатніх для формування
повноцінної ООД;
—правило «від основи до деталей» вимагає починати навчання із освоєння основи дії;
—правило «від приватного до узагальненого» вимагає починати навчання руховій дії в відносно стандартних
умовах, сприятливих швидкому
формуванню знань, уявлень і умінь вирішувати
рухове завдання в її конкретному варіанті;
—правило «від узагальненого до приватного» вимагає вивчення відносно складного елементу, що, виявляється
базовим, профілюючим, дозволяє
надалі хутко оволодіти будь-якими елементами, що належать до наданого класу рухових дій.
4. Принцип
свідомості і активності учнів
Перша
вимога реалізації принципу свідомості і активності учнів — забезпечити усвідомлення потреб в формуванні на
цій основі мотивів і цілей навчальної діяльності;
друга
вимога реалізації принципу свідомості і активності учнів — свідоме виконання
всіх операцій і дій навчальної діяльності;
третя
вимога реалізації принципу свідомості і активності учнів — активно формувати і регулювати мотиви навчання.
5. Принцип наочності навчання
Реалізуючи
принцип наочності навчання при формуванні смислового аспекту уявлення про рухову дію, що вивчають,
дотримуються правила «від змісту
діяльності до змісту дій і операцій , що
складають дію». При цьому необхідно домагатися чіткого розуміння призначення кожної операції в смисловій
структурі дії. При навчанні
гімнастичним вправам використовують різні прийоми, які забезпечують наочність:
— показ вправи;
— демонстрація руху з допомогою рисунків, схем, кінограм;
— використання додаткових сигналів та орієнтирів;
— утворення рухових відчуттів шляхом фіксації окремих
положень тіла гімнаста.
6. Принцип міцності засвоєння
навчального матеріалу
Принцип
міцності засвоєння навчального матеріалу інтерпретується в двох аспектах: 1) забезпечити тривке
запам'ятовування матеріалу, що
вивчається; 2) забезпечити надійність рухових навиків, що формуються.
7. Принцип
єдності колективного навчання і індивідуального підходу до навчання
Забезпечити
взаємну відповідальність учнів за результати навчання;
створити
на заняттях атмосферу товариської підтримки і доброзичливості;
враховувати направленість особистості, що
навчається;
формувати
групи, що навчаються, зі сходними індивідуальними особливостями фізичної і рухової підготовленості;
застосовувати
програмоване навчання, як ефективний засіб індівідуалізації в умовах колективного навчання.
8. Принцип
зв'язку навчання з практикою
Починати
навчання із ознайомлення з практичною діяльністю,
для якої готується рухова дія;
удосконалювати
рухову дію в діяльності, для якої вона вивчалася;
оцінювати
засвоєння рухової дії по якості діяльності, для якої вона вивчалася.
Комментарии
Отправить комментарий