ЗРВ і стройові 3 курс л


1. МЕТОДИКА НАВЧАННЯ СТРОЙОВИМ ТА ЗАГАЛЬНОРОЗВИВАЮЧИМ ВПРАВАМ.

Стройові вправи - рухові дії учнів, виконувані одночасно всім класом, групами учнів або окремих учнів. За допомогою стройових вправ вирішуються завдання формування навичок колективних дій (у строю), виховання дисципліни і організованості, вироблення почуття темпу і ритму, формування правильної постави. Використання стройових вправ на уроках гімнастики дозволяє швидко і доцільно розміщати займаючихся в залі або на площадці. Вчителем фізичної культури стройові вправи застосовуються в різних частинах уроку. У підготовчій частині уроку вони використаються для організованого початку занять, розміщення учнів для виконання загальнорозвиваючих вправ. В основній частині уроку стройові вправи використаються для організованого переходу від одного виду вправ до іншого. Наприкінці уроку (у його заключній частині) ці вправи є гарним засобом для того, щоб знизити навантаження, підготувати учнів до майбутньої навчальної роботи й організовано закінчити заняття.
Всі стройові вправи підрозділяються на чотири підгрупи.
I стройові прийоми. До них ставляться такі дії учнів, як виконання команд «Ставай!».  «Рівняйсь!», «Струнко!», «Вільно!», «Відставити! Розійдись!», повороти на місці і розрахунок.
II шикування і перешикування. Вони характеризуються вмінням навчаючих ся шикуватися в різні види строю, шеренги, колони, кола, а також перестроюватись в них.
III  пересування. До цієї підгрупи відносяться вправи, пов'язані з пересуванням різного характеру і способами їх виконання, зупинками, поворотами. Наприклад, пересування стройовим і звичайним кроком, повороти в русі, пересування по крапках і границям залу, по діагоналі, в обхід, по колу і т.п.
IV — розмикання і змикання. Пов’язані зі способами збільшення і зменшення інтервалу і дистанції строю.


Основні найменування строю і його розташування наведені на малюнку 1.

Для виконання стройових вправ одна частина дій і команд використовується з Стройового уставу Збройних Сил, інша з'явилася з специфікою проведення занять по гімнастиці. При проведенні стройових вправ на уроках гімнастики в спортивному залі умовно визначають крапки - центр, середини, кути (мал. 2).

Основним правилом для визначення цих крапок є те, як шикується клас перед початком уроку. Звичайно це одна з довгих сторін у залі. Якщо вікна розташовані тільки з одного боку, то клас шикується спиною до них. При цьому сторона залу, де вишикуваний клас, буде називатися правою, а протилежна — лівою. Сторона, де перебуває направляючий, є верхньою, а та, де замикаючий, — нижньою. Стройові вправи, як правило, виконуються за допомогою команд, які підрозділяються на попередні і виконавчі частини. Наприклад: «Кроком— РУШ!», «Кру- ГОМ!». Але є команди, які містять тільки виконавчу частину (»Струнко!», «Рівняйсь!», «Вільно!», «Прямо!» і т.п.). Щоб привернути увагу учнів перед виконавчою командою, можна додати слово «клас» (»відділення», «група»). Попередня частина команди подається чітко, голосно і трохи протяжно, щоб учні могли приготуватися до виконання. Виконавча команда подається після невеликої паузи, більш уривчасто і енергійно. По всякій попередній команді займаючі приймають положення стійки «Струнко!», тому зловживати подачею цієї команди не треба (особливо при проведенні загальнорозвиваючих вправ). Якщо її команда «Струнко!» подається, то вона повинна бути виконана бездоганно. При подачі команди вчитель повинен бути в положенні основної стійки. У деяких випадках команди доцільно заміняти розпорядженнями. Наприклад, замість того, щоб класу, що сидить на підлозі, подати команду «НАЛІ-ВО!», краще віддати розпорядження «Поверніться ліворуч». Команди, у яких є вказівка про напрямок руху, розрізняються в такий спосіб: «ліворуч» - руху в зазначену сторону з одночасним поворотом, «уліво» - рух у зазначену сторону без повороту, тобто боком. Наприклад: «Праворуч на два кроки розім-кнись!» і «Вправо приставними кроками зім-кнись!». При розмиканнях варто вказати напрямок, величину інтервалу І спосіб виконання. Наприклад: «Уліво на два кроки приставними кроками розім-кнись!». При подачі команд для перешикування необхідно назвати стрій, потім напрямок руху і спосіб виконання. Наприклад, при перешикуванні з колони по одному в колону по чотири поворотом у русі команду подають так: «У колону по чотири, ліворуч - РУШ!». У командах слово «кроком» опускається, якщо клас вже перебуває в русі. Наприклад: «По діагоналі - РУШ!».
При навчанні стройовим вправам користуються методами показу, пояснення і практичного виконання. Як правило, показ сполучається з поясненням, а потім потрібна практична дія. При безпосередньому практичному освоєнні використовується цілісний метод і метод розчленованого розучування. Цілісним методом в основному навчають виконанню стройовим прийомам. При використанні розчленованого методу вправа виконується по рахунку. Наприклад: «Поворот праворуч роби - раз!» (учні, зберігаючи стійку «Струнко», повертаються на лівому носку і правій п'яті і витримують паузу), по команді «Роби - два!» приставляють ліву ногу до правої. Після декількох повторень цього прийому робиться поворот в цілому по команді «Напра-ВО!» або «Налі-ВО!».
З метою швидкого освоєння різних шикувань і перешикувань, особливо в початкових класах, бажано використати спеціальні розмітки на підлозі. Наприклад, для освоєння шикувань в шеренгу і колону робиться розмітка на одній з сторін залу у вигляді крапок, нанесених крейдою або фарбою на відстані 40 см. друг від друга. Для перешикувань із певним інтервалом і дистанцією при виконанні загальнорозвиваючих вправ також можна зробити відповідну розмітку у вигляді зірочок або крапок. Для швидкого виконання різних шикувань і вдосконалювання стройових вправ бажано використати ігрові завдання типу: В. п. — шикування в одну шеренгу; 1—2 — приставний крок лівою вперед.; 3-4 — поворот праворуч; 5-6 — приставний крок правою убік; 7—8 — поворот ліворуч — і рухливі ігри                      (»У хлопців порядок строгий», «Швидко шикуйся», «Роби, як я» і ін.).
Для успішного проведення стройових вправ вчителеві необхідно:
знати методику навчання;
знати команди і вміти правильно їх подавати (точність команди, інтонація   гучність голосу,  вміння триматися перед класом);
правильно вибирати своє місце перед строєм (на місці, у русі);
стежити за поставою й точністю виконання стройових вправ (проявляти вимогливість);
вміти здійснювати підрахунок і проводити стройові вправи з музичним супроводом.
2. СТРОЙОВІ ВПРАВИ В I-XI КЛАСАХ.
I КЛАС
Навчаючимся I класу необхідно опанувати наступні стройові вправи: стройова стійка, шикування в колону по одному і в шеренгу, у коло, перешикування по ланках ((звеньям)), по заздалегідь установленим місцям; розмикання на підняті в сторони руки; повороти праворуч, ліворуч; команди «Кроком - РУШ!», «Клас -СТІЙ!».
Стройова (основна) стійка. У положенні стройової (основної) стійки потрібно стояти підтягнуто, рівно, але без зайвої напруги: п'яти поставити разом, носки розгорнути на ширину стопи, коліна випрямити; голову тримати прямо, плечі злегка відвести назад і вільно опустити; руки випрямити уздовж тулуба, пальці напівзігнути, великий палець - на середині стегна. Стройова стійка приймається по команді «Ставай!» і «Струнко!».
Шикування в колону по одному на місці. Виконується по команді: «Клас, у колону по одному - СТАВАЙ!». Подавши команду, вчитель (а в міру освоєння цієї вправи і черговий учень) приймає положення стройової (основної) стійки обличчам убік руху, а клас стає за ним. Дистанція між учнями - відстань одного кроку або витягнутої руки, долонею якого варто торкнутися плеча попередстоячого учня. Елементи правильного шикування засвоюються не відразу. Особливо важко дається дотримання потрібної відстані, от чому тут так важлива наявність розмітки або орієнтирів (прапорців, м'ячів і т.п.). Діти вчаться займати свої місця, перебувати на певній відстані друг від друга і дотримувати рівняння.
Шикування в шеренгу. Виконується по команді: «Клас, в одну шеренгу - СТАВАЙ!». Подавши команду, вчитель приймає положення стройової стійки, клас вишиковується вліво від нього. З початком шикування вчитель виходить із строю і стежить за шикуванням класу. При навчанні Шикуванням в колону по одному і шеренгу вчитель використовує і команду «Розійдись!». Наприклад, після шикування класу в той або інший стрій вчитель перевіряє правильність і подає команду «Розійдись!». Діти виходять із строю, грають або вільно пересуваються по залу. Через 10-15 с. по команді «Ставай!» учні повинні зайняти свої місця. Завдання повторюють кілька разів. Навчаючи учнів шикуванню в колону і шеренгу, вчитель повинен пояснювати, що розуміється під словом «колона» і «шеренга». Далі варто показати на прикладі, розставивши учнів в потилицю один одному (колону) або на одній лінії обличчам в одну сторону (шеренгу), який стрій називається колоною, а якою шеренгою. Учні повинні також усвідомити, що відстань між стоящими в колоні називається дистанцією, а між стоящими в шерензі - інтервалом.
Шикування в коло. Найпростішим варіантом є Шикування в коло із шеренги взявшись за руки. Тут можливі два способи: а) учні беруться за руки, а вчитель, лівою рукою захоплюючи праву руку направляючого (правофлангового), рухається по колу і з'єднує руки направляючого і замикаючого; б) вчитель, зупинившись проти учня по середині  шеренги на відстані декількох кроків, дає розпорядження: «Тримаючись за руки, пошикуватися в коло». За цим наказом учень в середині шеренги стоїть на місці, а інші рухаються, тримаючись за руки, уліво і вправо від нього, образуя коло навколо вчителя. Коли діти вивчать ці способи шикування, можна шикувати в коло по команді «У коло — СТАВАЙ!».
Перешикування по ланках ((звеньям)), по заздалегідь установленим місцям. Застосовується для виконання загальнорозвиваючих вправ, проведення естафет, деяких рухливих ігр. Для цього вчитель викликає з строю три (чотири) учнів і ставить по одному на відстані, зручній для занять. Потім викликає наступних три або чотири учнів, які стають в потилицю направляючого і т.д. Коли діти будуть знати свої місця в колоні, Шикування можна робити по команді «Клас, у колону по три (чотири) - СТАВАЙ!». Для виконання загальнорозвиваючих вправ при перешикуванні ефективно використати заздалегідь підготовлені розмітки з урахуванням певних інтервалів і дистанції.
Розмикання на підняті в сторони руки. Розмикання спочатку краще вивчати в невеликих шеренгах або рядах. Після пояснення вправи вчитель дає розпорядження «Розімкніться на підняті в сторони руки», по якій всі учні, крім стоячого праворуч, відходять вліво, одночасно піднімаючи руки в сторони, доти, поки кінцями пальців піднятих у сторони рук не будуть торкатись пальців рук сусідів праворуч і ліворуч.
Повороти праворуч і ліворуч на місці. В I класі повороти праворуч і ліворуч спочатку освоюються найпростішими способами: переступанням і стрибком. Для цього вчитель знайомить учнів з розташуванням правої і лівої сторони. Наприклад, даються розпорядження: «Підніміть праву руку», «Поверніться убік правої руки», причому на способи-повороту увага не звертається. Після міцного засвоєння учнями правої і лівої сторони їм показується поворот переступанням. Він виконується на рахунок «раз-два» по команді «Напра-ВО!», «Налі-ВО!». Учні, вільно переступаючи з однієї ноги на іншу, повертаються в потрібному напрямі. Для виконання повороту стрибком подається команда «Стрибком напра-ВО (налі-ВО)!». Освоївши ці повороти, можна приступити до навчання поворотам на п’яті однієї і на носку іншої ноги. Поворот праворуч виконується на п’яті правої ноги і носку лівої, а ліворуч - навпаки. Поворот спочатку виконують по поділах на два рахунки: на рахунок «раз» повертаються на п’яті однієї і на носку іншої ноги в потрібну сторону, на «два» - приставляють ногу, що стояла на носку, до іншої ноги. Коли діти навчаться виконувати повороти на місці по поділах, можна приступити до його виконання по команді. Наприклад, по попередній команді «Напра-» діти виконують першу половину повороту, що відповідає рахунку «раз», - поворот на правій п'яті і левому носку. По виконавчій команді «-ВО!» приставляють ліву ногу до правого, закінчуючи поворот. При навчанні поворотам на місці відразу необхідно звертати увагу на положення рук, тому що їх розслаблене положення є однієї з типових помилок у цій вправі.
Команди «Кроком — РУШ!», «Клас — СТІЙ!». Залежно від того, яка команда подана: «На місці кроком — РУШ!» або «Кроком — РУШ!», — учні повинні виконувати ті або інші дії. Навчання команді «Кроком — РУШ!» бажано вести після освоєння команд «На місці кроком — РУШ!» і «Клас — СТІЙ!». По команді «На місці кроком — РУШ!» учні по проголошенню попередній  її частині повинні перенести вагу тіла на праву ногу, а по виконавчій — починати рух з лівої ноги і крокувати на місці до команди «Клас — СТІЙ!», виконавча частина яка подається під ліву ногу, потім виконується крок правої і приставляється ліва нога. Навчання краще вести фронтально в шерензі. Після освоєння цих команд на місці можна приступити до навчання із просуванням вперед. Для цього подається команда «Кроком — РУШ!», і учні починають пересуватися вперед. Для їхньої зупинки подається команда «Клас — СТІЙ!».
Рух в обхід. У цьому ж класі необхідно навчити дітей рухатися в колоні уздовж границь залу, тобто в обхід. Для виконання цього пересування подається команда «В обхід ліворуч (праворуч) кроком - РУШ!».
II КЛАС
Поряд з використанням освоєних стройових вправ в I класі учні II класу освоюють нові. До них відносяться: перешикування з однієї шеренги у дві і назад; перешикування з однієї колони в дві і назад; розмикання і змикання приставними кроками; пересування на зазначені орієнтири, по колу.
Перешикування з однієї шеренги в дві. Після розрахунку «на перший-другий» подається команда: «Група, в дві шеренги — Ставай!». По виконавчій команді другі номери на рахунок «раз» роблять крок лівою назад; на рахунок «два», не приставляючи праву ногу, — крок вправо, щоб встати в потилицю першим номерам; на рахунок «три» — приставляють ліву ногу. Для зворотного перешикування подається команда «Група, в одну шеренгу — ставай!». По виконавчій команді другі номери виходять на лінію перших, роблячи на рахунок «раз» лівою ногою крок вліво; на рахунок «два», не приставляючи правої ноги, - крок уперед; на рахунок «три» - приставляють ліву ногу.
До навчання повному перебудуванню по цій команді можна попередньо навчити перешикуватися з однієї шеренги в дві без стройової команди, використовуючи відомі в шкільній практиці способи. Перший спосіб характеризується тим, що після розрахунку на «перший-другий» подається команда «Перші номери, два (три) кроки вперед кроком - РУШ!». Другий спосіб пов'язаний з рухом других номерів назад. Після розрахунку на «перший-другий» необхідно подати команду «Другі номери, два (три) кроки назад кроком - РУШ!». В обох випадках діти будуть стояти після перешикування в шаховому порядку.
Перешикування з однієї колони по одному в колону по два на місці. Так само як і при перешикуванні з однієї шеренги в дві, попередньо робиться розрахунок на «перший-другий», потім подається команда «Клас, у колону по два - СТРОЙСЯ!». По виконавчій частині команди другі на рахунок «раз» роблять правою ногою крок вправо; на рахунок «два», не приставляючи ліву, - крок вперед, щоб вирівнятися з першим номером; на рахунок «три» приставляють праву ногу. Зворотнє перешикування виконується по команді «Клас, в одну колону - СТРОЙСЯ!». По цій команді другі номери на рахунок «раз» роблять крок правою назад; на «два» - кроки правою, ставши в потилицю першим, і на «три» приставляють праву. Спочатку можна використати спрощений варіант перешикування приставними кроками вправо або вліво.
Розмикання і змикання приставними кроками. Спочатку вивчається виконання приставних кроків, коли діти перебувають у колоні по одному, потім спрацьовується розмикання в колоні по два, по три і по чотири. У команді, що подає вчитель, повинне бути зазначене, у якому напрямі, на яку відстань і який спосіб здійснюється розмикання. Наприклад: «Уліво на два кроки приставними кроками розім-кнись!». Крім цього, розмикання можна виконати вправо і від середини. Починають розмикання крайні колони, потім послідовно через кожні два рахунки вступають інші колони. Для змикання подається команда «Вправо (уліво, до середини) приставними кроками зім-кнись». Всі колони починають змикання одночасно.
Пересування на зазначені орієнтири, по колу. Для цієї мети можуть використатись в першу чергу крапки залу. Наприклад, подається команда «У правий верхній кут - РУШ!». Коли направляючий доходить до зазначеної крапки, він повинен крокувати на місці і чекати наступної команди. З метою підвищення інтересу і посилення уваги учнів можна міняти направляючих після кожної команди. Для руху по колу звичайно на одній із середин подається команда «По колу - РУШ!». Визначення розміру кола здійснюється вказівкою дистанції. Наприклад «Дистанція три кроки!». У цьому випадку учні рухаються по колу доти, поки не утвориться рівне коло із зазначеною дистанцією між учнями. Вихід з кола може бути виконаний по команді, пов'язаної з рухом в обхід або до однієї із крапок залу.


III КЛАС
В III класі необхідно закріпити навички у виконанні шикувань і перешикувань із однієї в дві шеренги, з колони по одному в дві колони. Освоїти пересування по діагоналі, противоходом, змійкою, повороти праворуч і ліворуч у русі. Ознайомитися з командами «Ширше крок!», «Коротше крок!», « Частіше крок!», « Рід-же!».
Рух по діагоналі. Виконується по прямій з одного кута залу через центр до іншого кута по команді «По діагоналі - РУШ!». Виконавчу частину подають в той момент, коли направляючий дійде до відповідного кута. Для продовження руху можна подавати різні команди. Наприклад: «Направляючий - НА МІСЦІ!», «В обхід праворуч (ліворуч) - РУШ!» і т.п.
Рух противоходом. Це рух всієї колони за направляючим у протилежному напрямі по команді «Противоходом праворуч (ліворуч) - РУШ!». Інтервал між зустрічними колонами один крок. Для руху противоходом ліворуч виконавча команда подається під крок лівої ноги, а для противоходу праворуч - під крок правої.
Рух змійкою. Це декілько противоходів, виконаних підряд. Тому перша команда буде відповідати руху противоходом: «Противоходом ліворуч (праворуч) - РУШ!». Друга команда «Змійкою - РУШ!» подається в момент завершення першого противоходу.
Повороти праворуч і ліворуч у русі. Команди ті ж, що і для виконання поворотів на місці («Напра-ВО!», «Налі-ВО!»). Виконавча команда для повороту праворуч подається під праву ногу, після чого учень, роблячи крок лівої вперед, повертається на лівому носку і з правої ноги починає рух у новому напрямі. Виконавча команда для повороту ліворуч подається під ліву ногу, поворот виконується на правому носку. Починаючи навчання, необхідно повторити повороти на місці, потім при ходьбі на місці і після цього в русі. Зміна швидкості руху. Виконується по командах «Ширше крок!», «Коротше крок!», «Частіше крок!», «Рід-ше!». Перші три команди є виконавчими, у четвертій команді є попередня і виконавча частини. Виконавча частина команд подається під ліву ногу.
IV КЛАС
В IV класі учні повинні навчитися виконувати команди «Рівняйсь!», «Струнко!», «Вільно!», вести розрахунок один по одному, віддавати рапорт вчителю, виконувати повороти кругом на місці, перешикуватися з однієї шеренги в три уступами і з колони по одному в колону по три і чотири поворотом в русі.
Стройові прийоми по командах «Рівняйсь!», «Струнко!», «Вільно!». Команда «Рівняйсь!» звичайно подається після шикування в шеренгу. По цій команді учні повинні повернути голову убік правофлангового (направляючого). Якщо необхідно рівняння в іншу сторону, то подається команда «Ліворуч - РІВНЯЙСЬ!». У випадку, коли потрібне рівняння на середину, то подається команда «На середину - РІВНЯЙСЬ!». По команді «Струнко!» учні приймають стройову стійку. Команда «Вільно!» залежно від конкретних умов виконується по-різному. У зімкнутому строю по команді «Вільно!» розслаблюється права або ліва нога, і не сходячи з місця, учень приймає більш вільне положення. У розімкнутому строю по команді «Вільно!» права нога відставляється на полшага убік, маса тіла рівномірно розподіляється на обидві ноги, руки вільно складаються скрестно на попереку.
Розрахунок один по одному. Для розрахунку подається команда «Клас, один по одному - РОЗРАХУЙСЬ!». Учні називають свої порядкові номери: перший, другий, третій і т.д. Розрахунок починається із правого флангу і супроводжується поворотом голови ліворуч. Оголошення номерів потрібно подавати голосно і чітко. Останній у шерензі називає свій номер, робить з лівої ноги крок вперед, приставляє праву ногу до лівого і говорить: «Розрахунок закінчений», після чого, знову з лівої ноги, робить крок назад.
Поворот навкруги на місці. Поворот виконується по команді: «Кру-ГОМ!» на 180° убік лівого плеча на п’яті лівої і носка правої ноги. Методика навчання така ж, як і при навчанні поворотам ліворуч і праворуч на місці.
Перешикування з однієї шеренги в три уступи. Залежно від того, на яку відстань друг від друга вчитель бажає пошикувати шеренги, можна використати той або інший варіант. Наприклад, якщо відстань між шеренгами необхідно встановити у два кроки, то варто провести попередній розрахунок по команді «На чотири, два на місці - РОЗРАХУЙСЯ!». Після цього подається команда «З розрахунку кроком - РУШ!». По цій команді кожнен учень робить відповідному розрахунку кількість кроків уперед і приставляє ногу. Для зворотнього перешикування по команді «На свої місьця кроком - РУШ!» вишідші зі строю повертаються навкруги, ідуть на свої місця й роблять поворот навкруги. При бажанні збільшити відстань між шеренгами перешикування можна виконати після команди: «На шість, три на місці - РОЗРАХУЙСЬ!».
Перешикування з колони по одному в колону по три (чотири) поворотом у русі. При русі класу в обхід ліворуч, як правило, на верхній або нижній границях залу подається команда «У колону по два (три, чотири і т.д.) ліворуч - РУШ!». Після повороту першої двійки (трійки, четвірки і т.д.) наступні роблять поворот на том же місці, що і перші. Тут же можна дати вказівки про інтервал і дистанцію. Для зворотнього перешикування подаються команди «Напра-ВО!» і «У колону по одному в обхід ліворуч кроком - РУШ!». По останній команді всі починають рухатися до границі залу, досягнувши яку, повертаються і починають рухатися в обхід ліворуч. Найбільш простим варіантом є перешикування в колону по два. Для цього вчитель розраховує дітей на перший-другий, після чого одна з пар демонструє перешикування з колони по одному в колону по два. Потім перешикування виконується всім класом. При навчанні можна також використати орієнтири. Необхідно звертати увагу на правильність виконання поворотів у русі, їхня синхронність, дотримання дистанції і інтервалу, рівняння у двійках (трійках, четвірках).
Рапорт вчителю. До приходу вчителя черговий шикує клас в одну шеренгу, рівняє і розраховує учнів один по одному. Після входу вчителя черговий подає команду «Клас — СТРУНКО!» і підходить до вчителя. У три кроках від нього черговий зупиняється, приймає положення «Струнко» і доповідає: «Микола Вікторович! У класі 30 учнів, відсутні двоє. Черговий Миколаїв Андрій». Потім черговий робить кілька кроків уперед і, вставши ліворуч від вчителя, повертається обличчам до класу. Вчитель здоровається з учнями: «Здраствуйте, хлопці!». Після чіткої і голосної відповіді «Здраствуйте, Микола вікторович!», вчитель подає команду «Вільно!», її повторює черговий і найкоротшим шляхом повертається на своє місце. Знайомлячи учнів з порядком здачі рапорту, вчитель повинен розповісти про правила поведінки чергового і особисто продемонструвати це перед строєм. Надалі учні, звичайно чергові, по черзі здають рапорт на кожному уроці.
V КЛАС
Основною вправою для учнів V класу є перешикування з колони по одному в колону по два, чотири дробленням і зведенням і зворотнє перешикування з колони по чотири, два розведенням і злиттям.
Перешикування виконується в такий спосіб. Коли клас рухається в обхід на одній із середин (верхньої або нижньої), подається команда «Через центр - РУШ!». По цій команді клас рухається в колоні по одному через центр убік протилежної середини. При підході направляючого до протилежної середини подається наступна команда: «У колони по одному в обхід праворуч і ліворуч - РУШ!» (дроблення). Перший іде праворуч, другий ліворуч в обхід і т.д. До моменту зустрічі два колон на протилежній середині подається команда «У колону по два через центр - РУШ!» (відомість). Кожна пара, зустрічаючись на середині, повертається убік центра і рухається до протилежної середини. Для шикування в колону по чотири (восьми) дроблення і відомість повторюються із вказівкою в кожному випадку кількості колон у командах. Зворотнє перешикування називається розведенням і злиттям. Наприклад, щоб зробити розведення з колони по чотири необхідно подати наступну команду: «В колони по два в обхід праворуч і ліворуч - РУШ!». По цій команді колона як би роздвоюється по середині - двоє йдуть праворуч в обхід, двоє - ліворуч із кожної четвірки. На протилежній стороні при зустрічі колон подається команда «У колону по два через центр - РУШ!» (злиття). По цій команді дві колони по два як би зливаються в одну колону по два. Для подальшого перешикування команди повторюються із вказівкою кількості колон. Навчання необхідно вести роздільно, зупиняючи колони перед подачею команд і називаючи виконуване перешикування, спочатку розучивши перешикування в колону по два і назад.

VI КЛАС
Учні VI класу освоюють стройовий крок, розмикання і змикання з поворотами.
Стройовий крок. Застосовується при проходженні торжественним маршем, при підході до вчителя під час рапорту, при виході зі строю. Виконується з відтягнутим уперед носком. Стопа піднімається на 15-20 см від підлоги і ставиться твердо на всю ступню. Руками, починаючи від плеча, роблять наступні рухи: уперед - згинаючи їх у ліктях так, щоб кисті перебували вище поясу на ширину долоні і на відстані долоні від тіла; назад - до відмови в плечовому суглобі. Пальці рук напівзігнуті. В русі голову і тулуб тримати прямо, дивитися перед собою. Нормальна частота кроків 110-120 в хвилину.
Розмикання і змикання. Виконується з колони по два, три, чотири і т.д. по команді «Праворуч (ліворуч, від середини) на два (три, чотири і т.д.) кроки розім-кнись». Якщо кількість кроків не вказується, то розмикання робиться на один крок. Всі, за винятком учня, від якого робиться розмикання, виконують поворот праворуч (ліворуч, праворуч і ліворуч) і, просунувшись настільки, щоб відстань між колонами склало зазначену кількість кроків, повертаються обличчам до фронту. Після подачі команди вчитель рахує доти, поки всі не займуть своє місце. Для змикання подається команда «Ліворуч (праворуч, до середини) зім-кнись!». Всі дії виконуються у зворотньому порядку. Починати навчання бажано в колоні по два (вправо, вліво, від середини).
VII КЛАС
Програмний матеріал для учнів VII класу передбачає освоєння поворотів на 45° і оволодіння  вмінням змінювати довжину кроку.
Повороти на 45°. Виконуються як праворуч, так і ліворуч по командах «Пів-оберту напра-ВО!» і «Пів-обороту НАЛІ-ВО!». По техніці виконання відповідають поворотам праворуч і ліворуч на місці.
Зміна довжини кроку. Для цієї мети до раніше освоєних команд «Ширше крок!», «Коротше крок!», «Частіше крок!», «Рі-же!», за допомогою яких можна змінювати темп руху і довжину кроку, додаються команди «Повний крок!» і «Підлога кроку!». Ці команди звичайно подаються під час пересування класу в колоні.
VIII КЛАС
Новою вправою для учнів VIII класу є вміння переходити із кроку на місці на ходьбу.
Перехід із кроку на місці до пересування здійснюється по команді «Прямо!», що подається під ліву ногу, потім виконується крок правої на місці і з лівої ноги починається рух вперед. Команда має тільки виконавчу частину, тому для досягнення більшої погодженості рухів може бути використано як попередня частина слово «клас». Вчити її в шерензі в сполученні з командою «На місці кроком - РУШ!».
IX КЛАС
У цьому класі учні освоюють різновид переходу із кроку на місці до пересування на певну кількість кроків. Для цієї мети замість команди «Прямо!» подається команда «Два (три, чотири і т.д.) кроки вперед (назад, убік) - РУШ!»
X  КЛАС
Основною вправою, що має бути освоїти учнем X класу, є поворот навкруги в русі.
Для його виконання подається команда «Навкруги - РУШ!». Виконавча частина команди подається одночасно з постановкою правої ноги. Після чого на рахунок «раз» треба зробити крок лівою ногою вперед, на рахунок «два» - підлоги кроку правою ногою вперед і трохи вліво і різко повернутися навкруги убік лівої руки на носках обох ніг, на рахунок «три» продовжити рух з лівої ноги в новому напрямку.


XI КЛАС
Програма передбачає закріплення раніше освоєних вправ. З метою прищеплювання інтересу і розширення навчального матеріалу може бути використаний додатковий матеріал. Наприклад перешикування з одного кола у два і три.
Перешикування з одного кола в два. Виконується після попереднього розрахунку по три по команді «В два кола — СТРОЙСЯ!» . По виконавчій команді перші номери стоят на місці, другі виходять уперед до центра кола на два кроки, треті роблять пів кроку вправо по колу. Зворотнє перешикування виконується по команді «В одне коло — СТРОЙСЯ!»: перші номери стоят на місці, другі роблять два кроки назад, треті -пів кроку вліво. Перешикування з одного кола в три. Для його виконання робиться попередній розрахунок по сім і подається команда: «У три кола — СТРОЙСЯ!». По цій команді перші, треті і п'яті номери стоят на місці; другі і шості роблять два кроки до центра кола; четверті — виходять уперед на чотири кроки; сьомі — пів кроку вправо. Зворотнє перешикування виконується по команді «В одне коло - СТРОЙСЯ!»: перші, треті і п'яті стоят на місці; другі і шості роблять два кроки назад; четверті - чотири кроки назад; сьомі - пів кроку вліво.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

1 Тема. «Вступ до спеціальності» галузі фізичне виховання і спорт як навчальна дисципліна. Місце фізичної культури в загальній культурі людства. Основні завдання, форми і засоби фізичної культури. Функції фізичної культури.

2 Тема.Вступ до спеціальність. Історія розвитку термінології спорту. Термінологічні запозичення з іноземних мов у сфері фізичної культури та спорту. Поняття про термінологію. Значення термінології. Структура спортивної термінології.

вправи в висах і упорах 4 курс