2 семестр Вступ до спеціальність л 9
Дата:
Тема: СИСТЕМА
ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ.
Мета. Сформувати в студентів уявлення про систему фізичного
виховання та спорту.
Обладнання: опорні
конспекти, підручники, мультимедійна презентація.
Тип лекції: лекція
інформаційного характеру
Основна
література: Фролова Л.С. Вступ до
спеціальності «Фізичне виховання» (навчально-методичний посібник) – Черкаси,
2014.
Література:
1. Бондарчук
А. П. Периодизация спортивной тренировки. / А. П. Бондарчук – К.: Олимпийская
литература, 2005. – 304 с.
2. Вілмор Джек Х. Фізіологія спорту. / Джек Х. Вілмор,
Девід Л. Костіл – К.: Олімпійська література, 2003. – 656 с.
План лекції
1.
СИСТЕМА ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ.
Хід лекції
І. Організація початку заняття
ІІ. Повідомлення теми і мети лекції і мотивація
навчальної діяльності
ІІІ. Лекція
СИСТЕМА
ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ.
Фізична
культура структурно поділяється на дві частини: предметну та особистісну.
Предметна частина об’єднує продукти матеріальної і духовної праці у сфері
фізичної культури, а особистісна характеризуються результатами діяльності, яка
втілена у самій людині – фізичній культурі особистості. Формування фізичної культури
людини здійснюється з позицій двох основних підходів: 1 –
нормативно-механістичного, що характеризується чисто зовнішньою підгонкою
особистості під усереднені норми та вимоги; 2 – особистісно-гуманістичного, що
проявляється у залученні людей до духовних і матеріальних цінностей фізичної
культури. В цьому процесі виділяють три основних компоненти: а)
соціально-психологічне виховання – спрямоване на формування світогляду,
цінностей орієнтацій, мотивів та інтересів до активної фізкультурно-спортивної
діяльності; б) інтелектуальне виховання, що збагачує людину знаннями, які
формують її загальноосвітню та спеціальну підготовленість у сфері фізичної
культури; в) тілесно-рухове виховання, що спрямоване на формування рухових
умінь і навичок, розвиток фізичних кондицій людини і вдосконалення його будови
тіла [12, С. 49-50]. Принципи формування фізичної культури людини поділяються
на соціальні та методичні. До соціальних принципів відносяться: - принципи
гармонійного розвитку особистості; - принципи зв’язку з життєдіяльністю; -
принципи оздоровчої спрямованості. До методичних принципів, що регламентують
порядок педагогічного впливу у процесі формування фізичної культури особистості
відносяться: - принципи навчання руховим діям; - принципи розвитку фізичних здібностей;
- принципи виховання особистісних якостей [12, С. 50]. Отже, формування
фізичної культури особистості реалізовується через спеціалізований педагогічний
процес фізичного виховання та спорту, функціонування елементів якого
підпорядковане фізичному вдосконаленню населення країни [4, С. 26]. Як люба
система, педагогічний процес є процес управління адаптивним функціонуванням
організму здорової людини, в якому педагог (суб’єкт управління) на основі
певної інформації здійснює педагогічний вплив на тих, хто займається (об’єкт
управління) з метою позитивних змін, спрямованих на досягнення поставленої мети
і вирішення конкретних завдань [12, С. 50]. Система фізичного виховання та
спорту має правові та етичні аспекти. Правові – полягають в управлінні одною
особистістю (викладачем) іншою особистістю (тим, хто займається). У
педагогічному процесі фізичного виховання та спорту спрямовуюча роль належить
педагогу-спеціалісту, який несе моральну, професійну та кримінальну
відповідальність за фізичне і духовне здоров’я тих, хто займається [12, С. 50].
Етичні аспекти складаються із відносин, що базуються на формуванні правильної
гуманістичної мотивації занять, формуванні необхідних знань, моральних та
вольових якостей [12, С. 42]. Мета і завдання фізичного виховання та спорту як
педагогічного процесу завжди обумовлені потребами окремих людей, а також
демографічних і соціальних груп. Тому, метою фізичного виховання є задоволення
потреб окремої людини і суспільства в цілому у формуванні різносторонньо
духовно і фізично розвинутої людини, сприяючи підвищенню його життєдіяльності.
А завдання полягають у: 1) зміцненні здоров’я тих, хто займається, та їх
адаптації до умов навколишнього середовища; 2) підвищення функціональних
можливостей організму до необхідного безпечного чи відповідного рівня розвитку
фізичних якостей; 3) оволодіння руховими уміннями і навичками, що забезпечують
життєдіяльність людини; 4) повідомлення знань в області фізичної культури і
навчання прикладному їх використанню у вдосконаленні свого організму; 5) формування
мотиваційних установок на фізичне і духовне самовдосконалення; 6) формування
світогляду, етичне та моральне виховання [12, С. 42]. Вихідні ідеї та
теоретичні положення, які регламентують основні сторони педагогічного процесу у
сфері фізичного виховання та спорту, є їх методичними принципами: Ú
принципи свідомості і активності; Ú принципи
наочності; принципи доступності та індивідуалізації; Ú
принципи систематичності [12, С. 40]. На виконання завдань та досягнення мети
фізичного виховання і спрямована система фізичного виховання – сукупність
соціальної та педагогічної підсистем. Соціальна підсистема фізичного виховання
об’єднує заклади та організації, що здійснюють та контролюють фізичне
виховання, а також нормативні основи,
засоби , методи та способи організації. Тобто, це нормативно-законодавча база,
програмна, ресурсна, організаційноуправлінська. Педагогічна підсистема включає
систему фізичних вправ, методів їх використання, форм занять, і спрямована за
зміни у необхідному напрямку фізичних можливостей людини [12, С. 44]. Соціальна
та педагогічна підсистеми взаємозалежні, що об’єднує їх у загальну структуру
системи фізичного виховання. Структура системи фізичного виховання біологічні
та психологічні закономірності соціальна підсистема педагогічна підсистема мета
фізичного виховання - управління - організація - ресурси - програми - нормативи
критерії ефективності фізичні вправи навчання та вдосконалення фактори
здорового способу життя 97 Соціально-педагогічна спрямованість фізичного
виховання особливо важлива для підростаючого покоління, тобто дітей шкільного
віку від 6-7 до 17-18 років. Основою системи фізичного виховання школярів є
обов’язковий курс фізичного виховання, що здійснюється за державною програмою.
Він поєднується із багатьма формами використання фізичної культури у режимі
навчального дня і у позашкільний час. Функціонування системи фізичного
виховання забезпечене матеріально-технічними засобами, кваліфікованими
педагогічними кадрами, фінансовими ресурсами та іншими умовами. Фізичне виховання
в системі загальної освіти школярів повинне: r створювати
фундамент гармонійного фізичного розвитку, зміцнення здоров’я, фізкультурної
освіти і виховання; r підтримувати поточну фізичну та
розумову працездатність, забезпечуючи тим самим успішність навчання, а в
перспективі – ефективність любої суспільно-корисної діяльності; r
раціонально організовувати дозвілля дітей; r сприяти
поступовому підвищенню марально-етичної, інтелектуальної і трудової культури
[13, С. 81]. Звідси витікає мета фізичного виховання школярів – задовольнити
потреби окремих школярів і суспільства в цілому у формуванні духовно і фізично
розвиненої людини і його активної життєвої позиції [13, С. 82]. Фундаментальний
зміст процесу фізичного виховання включає п’ять основних завдань: 1 – зміцнення
здоров’я, підвищення рівня життєдіяльності, протидії організму несприятливим
факторам зовнішнього середовища; 2 – підвищення функціональних можливостей
організму до безпечного рівня, розвиток рухових умінь, навичок і якостей. 3 –
повідомлення знань в області фізичної культури і навчання прикладному їх
використанню у вдосконаленні свого організму; 4 – формування мотиваційних
установок на фізичний розвиток і духовне самовдосконалення людини; 5 –
формування світогляду, етичне і моральне виховання [13, С. 82]. Специфіка
педагогічного процесу фізичного виховання визначається: ¢
переважним впливом на рухові здібності людини; ¢ безпосереднім
створенням оздоровчого ефекту [13, С. 82]. Практична реалізація фізичного
виховання школярів здійснюється у вигляді спеціально організованих занять
фізичної культури. В ході занять використовуються засоби, методичні принципи та
методи фізичного виховання. Основною формою фізичного виховання школярів є урок
фізичної культури. Але фізичне виховання не закінчується разом з отриманням
атестату зрілості. Необхідність у ньому є впродовж усіх періодів життя дорослої
людини, оскільки кожний віковий період характеризується змінами в організмі, що
проявляються у погіршенні фізичних можливостей.
Комментарии
Отправить комментарий