2 семестр Вступ до спеціальність л 8
Дата:
Тема: Моральні
принципи для фізичної культури.
Проблеми
допінгу в олімпійському спорті.
Правові відносини у галузі фізичної культури.
Мета. Сформувати в студентів уявлення про принципи фізичної
культури. Проблеми допінгу. Познайомити з правовими відносинами в спорті.
Обладнання: опорні
конспекти, підручники, мультимедійна презентація.
Тип лекції: лекція
інформаційного характеру
Основна
література: Фролова Л.С. Вступ до
спеціальності «Фізичне виховання» (навчально-методичний посібник) – Черкаси,
2014.
Література:
1.Теория
и методика физического воспитания. Т. 1 / Под ред. Т. Ю. Круцевич. – К.:
Олимпийская литература, 2003. – 424 с.
2.
Тимашева Е. В. Концепция экологического маркетинга в современном олимпийском
спорте / Е. В. Тимашева // Тези доповідей ІХ Міжнародного наукового конгресу
«Олімпійський спорт і спорт для всіх». – К.: Олімпійська література, 2005. – С.
94.
3. Фромм Э. Человек для себя. Исследование
психологических проблем этики / Э. Фромм [Перевод Л. А. Чернышевой]. – Минск:
Коллегиум, 1992. – 212 с.
4. Хотц А. Допинг и этика – тема с традицией и,
очевидно, без конца / А. Хотц //Наука в олимпийском спорте. – 2003. – № 1. –
106-114. 93
План лекції
1.
Моральні принципи для фізичної культури.
2. Проблеми
допінгу в олімпійському спорті.
3.
Правові відносини у галузі фізичної
культури.
Хід лекції
І.
Організація початку заняття
ІІ.
Повідомлення теми і мети лекції і мотивація навчальної діяльності
ІІІ.
Лекція
1.
Моральні
принципи для фізичної культури.
Протягом останніх сторіч західну культуру відрізняв дух гордості і оптимізму: гордості за розум як інструмент пізнання людиною самого себе і оволодіння природою; оптимістичної віри у виконання найпотаємніших надій людства в досягненні найбільшого щастя для величезного числа людей [23]. Гордість людини була виправданою. Силою свого розуму він побудував матеріальний
світ, реальність якого перевершувала навіть мрії і образи чарівних казок. Людина підпорядковує собі фізичні енергії, здатні забезпечити роду людському матеріальні умови, необхідні для гідного і плідного існування, і хоча багато що з людських цілей ще так і не досягнуто, навряд чи хто-небудь сумнівається, що вони в межах досяжності, і проблема виробництва, яка була проблемою минулого, у принципі вирішена. Тепер, вперше за всю свою історію,
людина може відчути, що ідея єдності роду людського і завоювання природи на
благо людини – це більше не мрія, а реальна можливість [23]. Але завойовуючи
природу, людина стала рабом машини, яку створила власними руками. При всьому
своєму знанні про матерію вона невіглас відносно найважливіших і
фундаментальних питань людського існування: що таке людина, як вона повинна
жити, як величезні енергії, укладені в самій людині, можна вивільнити і плідно
використати [23]. Сучасна криза людяності охопила культуру. що порушило етичні
норми, що своїми коріннями сягає у далеке минуле. Велика традиція гуманістичної
етичної думки заклала фундамент систем цінностей, заснованих на людській
автономії і розумі. Ці системи будувалися на передумові, того, що необхідно
знати, що добре або погано для людини, та саму природу людини. Отже, правильні
етичні норми може сформулювати тільки розум людини, і лише він один. Людина
здатна розрізняти добро і зло і чинити етичні оцінки такі ж правильні, як і всі
інші оцінки, що чиняться розумом [23]. Культурні цінності – це породження
розуму, але кожна культура має свої моральні проблеми, які породжені її
особливою структурою і є різними гранями моральних проблем людини [23]. Наша моральна проблема – це байдужість до
самого себе. Це пов’язане із втратою значимості і унікальності індивіду,
перетворенням особистості на знаряддя зовнішніх цілей [23]. В останні роки
разом з розвитком і становленням ринкових відносин в Україні моральні проблеми
стають все більше актуальними. Руйнування етичних норм відбувається у всіх
сферах людської діяльності, не оминуло воно і фізичну культуру. Основне місце
займає тут етика ділових відносин, де є життєва необхідність створення
ділового, творчого мікроклімату в своїх колективах. Нині в Україні створюється
новий типу професійної моралі як спортсменів, так і працівників комерційних
організацій, що надають фізкультурно-оздоровчі послуги [17]. Ділова етика – це
сукупність моральних норм, котрі визначають відносини людини до свого
професійного обов’язку. Професійна етика відображає особливості моральної
свідомості, поведінки і взаємовідношень людей, які зумовлені специфікою
професійної діяльності. Професійна етика визначає етичні принципи та норми
поведінки людей у рамках певного виду трудової діяльності. Тому виділяють
педагогічну, лікарську, спортивну, військову, управлінську етику тощо. На
глобальному рівні вже прийняті Олімпійська хартія, Кодекс
спортивної етики Ради Європи: «Справедлива гра – шлях до перемоги» [17].
Моральні відносини людей у трудовій сфері регулюють складні стосунки в
колективі. Етичні норми поведінки організації у взаємовідносинах з державою,
клієнтами – споживачами фізкультурно-оздоровчих послуг, постачальниками,
працівниками визначає корпоративна етика. Змістом ділової етики являються
кодекси поведінки, які визначають певний тип взаємовідносин між людьми в
процесі трудової діяльності. родоначальниками корпоративних кодексів вважають
японські компанії. Вони довели регламентування поведінки всередині компанії до
абсолюту. Так, їх робочий день починається з масової фіззарядки та виспівування
корпоративного гімну. Більшість фірм Заходу також мають свої етичні кодекси.
При цьому вони виходять з того, що високі етичні стандарти забезпечують
стабільний прибуток [17]. Ділова етика формує у робітників почуття спільності і
дозволяє в значній мірі мінімізувати проблему узгодження індивідуальних цілей з
місією організації та формує загальний культурний простір, який включає
цінності, норми й поведінкові моделі, що їх сповідують усі члени колективу.
проблеми етичного порядку, що виникають у різних фізкультурнооздоровчих
організаціях, викликали потребу прийняття кодексів ділової честі і для
представників сфери фізичної культури. Існування даних кодексів буде важливим
фактором зміцнення статусу спортсменів-професіоналів України і працівників
організацій сфери фізкультурно-оздоровчих послуг [17]. У загальному розумінні
етика – це набір моральних принципів і цінностей, який керує поведінкою людини
або групи людей та визначає позитивні чи негативні оцінки їх думок і дій. Це
немовби внутрішній кодекс законів, котрий визначає, як можна себе вести, а як
ні, які рішення можна приймати, а які ні. Етика зв’язана з внутрішніми
цінностями людини, а вони, в свою чергу, є частиною корпоративної культури і
впливають на прийняття рішень, визначають їх соціальну допустимість в рамках
зовнішнього середовища [17].
2. Проблеми
допінгу в олімпійському спорті.
Найбільш
важливою етичною проблемою на рубежі двох століть стала проблема допінгу у
спорті. Значні громадські та професійні сили прикладаються до подолання
допінгової залежності спортсменів: заборони, покарання, дискваліфікації. Слово
«допінг», як передбачають літературні джерела, походить від «допе» – слова,
яким у одному із південноафриканських діалектів називали високоградусну
самогонку, що використовувалась в якості стимулу при святкових культових діях.
Вперше слово «допінг» з’явилося у англійському словнику 1869 року, де
тлумачилось як суміш наркотику і опіуму, яку давали коням. Використання
допінгових засобів і методів було зафіксовано в Англії ще у ХІХ столітті. З
кінного спорту використання цього зілля було перенесене на спорт людей [24].
Інтенсифікація використання допінгу простежується в історії Олімпійських ігор,
починаючи з 1896 року. Імпульсом, що виходив із такого поважного у всьому світі
спортивного заходу, було ініційований і заохочений ―гігантський біологічний
експеримент над людьми. З дослідженням біологічних можливостей людини,
розпочаті ―експерименти подолання кордонів з метою отримати можливість
відповідати вимогам про постійне підвищення ресурсів організму і відповідно
результатів. Прагнення підвищення результативності спонукало спортсменів і
медичний персонал до пошуку нових фармакологічних субстанцій, незважаючи на те,
що жорсткий контроль та покарання чекають на спійманих на вживанні спортсменів
[24]. Жорсткі міри інколи руйнують кар’єру і життя спортсменів та тренерів,
однак, якою б не була юридична відповідальність, міри не будуть ефективними,
якщо не буде етичної відповідальності особи.
3. Правові
відносини у галузі фізичної культури.
У фізичній культурі, як і у інших сферах, існує юридична
відповідальність, яка виконує такі функції: превентивну (запобіжну), виховну,
репресивну (каральну), компенсаційну (поновлюючу), сигналізаційну
(інформативну). За галузевими ознаками юридичну
відповідальність поділяють на конституційну, адміністративну, цивільноправову,
дисциплінарну, матеріальну, кримінальну [19]. Юридична відповідальність – один
із видів соціальної відповідальності. Вона відображає специфіку будь-яких
правових явищ, пов’язана з правопорушенням, з реалізацією санкцій правових
норм, з державноправовим примусом [19]. Конституційна відповідальність настає
за порушення норм Конституції, які є нормами прямої дії (приклад О. Блохіна –
позитивна (перспективна) відповідальність; неналежне виконання ст. 49
Конституції – ретроспективна (негативна) відповідальність [19]. 89
Адміністративна відповідальність може настати у випадках порушення
законодавства у сфері ліцензування фізкультурно-оздоровчої та спортивної
діяльності (штрафні санкції) [19]. Цивільно-правова відповідальність настає за
порушення договірних зобов’язань майнового характер, або за завдання моральної
шкоди (ст. 23 ЦК). Санкції тут полягають у відшкодуванні правопорушником
майнових збитків і відновленні порушеного права [19]. Дисциплінарна
відповідальність настає внаслідок здійснення дисциплінарних проступків, які
порушують умови спортивного контракту (недотримання режиму тренувань тощо).
Дисциплінарними стягненнями є догана і дострокове розірвання контракту (ст. 36,
п. 8; 40, п. 3; 147, КЗпП) [19]. Матеріальна відповідальність полягає в
необхідності відшкодовувати шкоду, заподіяну майну організації. Спортсмен може
нести матеріальну відповідальність за псування майна, наданого йому в
користування (обмежена чи повна відповідальність) (гл. 9 КЗпП) [19].
Кримінальна відповідальність – найбільш суворий вид відповідальності. Вона може
настати у випадку невиконання вимог, передбачених Положенням про порядок
підготовки споруд та інших спеціально відведених місць для проведення масових
спортивних та культурно-видовищних заходів, що спричинили тяжкі наслідки [19].
Отже, юридична відповідальність – це передбачена законом вид і міра
державно-владного (примусового) визначення особою втрат благ особистого,
організаційного і майнового характеру за вчинене правопорушення [19].
Комментарии
Отправить комментарий