Вступ до спеціальність л 13
Тема. Ознайомлення
студентів з принципами та методами наукового дослідження в процесі викладання
наукових дисциплін
Мета. Сформувати в
студентів уявлення про принципи та методи наукового дослідження. Розвивати
логічне мислення, пам’ять, увагу. Виховувати любов до предмета, прагнення його
вивчати
Обладнання: опорні конспекти,
підручники, мультимедійна презентація
Тип
лекції: лекція інформаційного характеру
Література: 1. Вейнберг Р. С.
Гоулд Д. Психологія спорту. / Р. С. Вейнберг – К.: Олімпійська література,
2001. – 336 с.
2. Жмарев Н. В. Управленческая и организаторская
деятельность тренера. / Н. В. Жмарев – К.: Здоров’я, 1986. - 128 с.
3. Іващенко В. П. Теорія і методика фізичного виховання:
Навчальний посібник. Ч.1. / В. П. Іващенко, О. П. Безкопильний – Черкаси:
Видавництво Черкаський ЦНТЕІ, 2005. – 263 с.
4. Теория спорта / Под ред. В. Н. Платонова. – К.: Вища
школа, 1987. – 424 с.
5. Теория и методика физического воспитания / Под ред. Т.
Ю. Круцевич. Т. 1. – К.: Олимпийская литература, 2003. – 424 с.
6. Теория и методика физического воспитания / Под ред. Т.
Ю. Круцевич. Т. 2. – К.: Олимпийская литература, 2003. – 392 с.
План
лекції
1.
Методологія дослідження
2.
Фундаментальна або філософська методологія.
Загальнонаукова методологія
3.
Методи і техніка дослідження
Хід
лекції
І.
Організація початку заняття
ІІ.
Актуалізація опорних знань
ІІІ.
Лекція
1.
Методологія дослідження
Для дослідників-початківців дуже
важливо мати уявлення про методологію та методи наукової творчості, оскільки
саме на перших кроках до оволодіння навичками наукової роботи найбільше виникає
питань саме методологічного характеру. Передусім бракує досвіду у використанні
методів наукового пізнання, застосуванні логічних законів і правил, нових
засобів і технологій. Тому є сенс розглянути ці питання докладніше.
Не можна ігнорувати факти тільки
тому, що їх важко пояснити або знайти їм практичне використання. 3міст нового в
науці не завжди бачить сам дослідник. Нові наукові факти і навіть відкриття,
значення яких погано розкрите, можуть тривалий час лишатися в резерві науки і
не використовуватися на практиці.
При науковому дослідженні важливо
все. Концентруючи увагу на основних або ключових питаннях теми, не можна не
зважати на побічні факти, які на перший погляд здаються малозначущими. Проте
саме такі факти можуть приховувати в собі початок важливих відкриттів.
Для дослідника недостатньо
встановити новий факт, важливо дати йому пояснення з позицій сучасної науки,
розкрити його загальнопізнавальне, теоретичне або практичне значення.
Виклад наукових фактів має
здійснюватися в контексті загального історичного процесу, історії розвитку
певної галузі, бути багатоаспектним, з урахуванням як загальних, так і
специфічних особливостей.
Накопичення наукових фактів у
процесі дослідження – це творчий процес, в основі якого завжди лежить задум ученого,
його ідея.
У філософському визначенні ідея – це
продукт людського мислення, форма відображення дійсності. Ідея відрізняється
від інших форм мислення тим, що в ній не тільки відображається об'єкт
вивчення, а й міститься усвідомлення мети, перспективи пізнання і практичного
перетворення дійсності. Тому важливе значення має історичне вивчення не лише
об'єкта дослідження, а й становлення та розвитку знань про нього.
Ідеї народжуються з практики,
спостережень навколишнього світу і потреб життя. В основі ідей лежать реальні
факти і події. Життя висуває конкретні завдання, однак часто не відразу
знаходяться продуктивні ідеї для їх вирішення. У такому разі на допомогу
приходить здатність дослідника проаналізувати ідеї, погляди попередників,
запропонувати новий, зовсім незвичний аспект розгляду завдання, яке протягом
тривалого часу не могли вирішити при загальному підході до справи.
Вивчення історичного досвіду,
визначення етапів становлення, розвитку об'єкта дослідження та ідеї від часу
виникнення до стадії вирішення завдання значно збагачує наукове дослідження,
свідчить про достовірність його результатів і висновків, підтверджує наукову
об'єктивність і компетентність дослідника.
Нова ідея - не просто зміна уявлень
про об'єкт дослідження - це якісний стрибок думки за межі сприйнятих почуттями
даних і, здавалося 6, перевірених рішень. Нові ідеї можуть виникати під впливом
парадоксальних ситуацій, коли виявляється незначний, неочікуваний результат,
який надто розходиться із загальноприйнятими положеннями науки - парадигмами.
Отримання нових знань відбувається за схемою: парадигма - парадокс - нова
парадигма. Розвиток науки - це зміна парадигм, методів, стереотипів мислення.
Перехід від однієї парадигми до іншої не піддається логічному опису, бо кожна
з них відкидає попередню і несе принципово новий результат дослідження, який
не можна логічно вивести з відомих теорій. Особливу роль тут відіграють
інтуїтивні механізми наукового пошуку, які не ґрунтуються на формальній логіці.
Складність, багатогранність і
міждисциплінарний статус будь-якої наукової проблеми приводять до необхідності
її вивчення у системі координат, що задається різними рівнями методології
науки.
Методологія (гр. methodos - спосіб,
метод і logos - наука, знання) - вчення про правила мислення при створенні
теорії науки.
Питання методології досить складне,
оскільки саме це поняття тлумачиться по-різному. Багато зарубіжних наукових
шкіл не розмежовують методологію і методи дослідження. У вітчизняній науковій
традиції методологію розглядають як учення про науковий метод пізнання або як
систему наукових принципів, на основі яких базується дослідження і
здійснюється вибір сукупності пізнавальних засобів, методів, прийомів
дослідження. Найчастіше методологію тлумачать як теорію методів дослідження,
створення концепцій, як систему знань про теорію науки або систему методів
дослідження. Методику розуміють як сукупність прийомів дослідження, включаючи
техніку і різноманітні операції з фактичним матеріалом.
Методологія виконує такі функції:
визначає способи здобуття наукових
знань, які відображають динамічні процеси та явища;
направляє, передбачає особливий
шлях, на якому досягається певна науково-дослідницька мета;
забезпечує всебічність отримання
інформації щодо процесу чи явища, що вивчається;
допомагає введенню нової інформації
до фонду теорії науки;
забезпечує уточнення, збагачення,
систематизацію термінів і понять у науці;
• створює систему наукової
інформації, яка базується на об'єктивних фактах, і логіко-аналітичний
інструмент наукового пізнання.
Ці ознаки поняття
"методологія", що визначають її функції в науці, дають змогу зробити
такий висновок: методологія - це концептуальний виклад мети, змісту, методів
дослідження, які забезпечують отримання максимально об'єктивної, точної,
систематизованої інформації про процеси та явища.
Методологічна основа дослідження, як
правило, не є самостійним розділом дисертації або іншої наукової праці, однак
від її чіткого визначення значною мірою залежить досягнення мети і завдань
наукового дослідження. Крім того, в розділах основної частини дисертації
подають виклад загальної методики і основних методів дослідження, а це потребуе
визначення методологічних основ кваліс1эікаційної роботи.
2.
Фундаментальна або філософська методологія.
Загальнонаукова методологія
Філософська, або фундаментальна,
методологія є вищим рівнем методології науки, що визначає загальну стратегію
принципів пізнання особливостей явищ, процесів, сфер діяльності.
Розвиток методології - одна зі
сторін розвитку пізнання в цілому. Спочатку методологія ґрунтувалася на
знаннях, які диктувала геометрія як наука, де містилися нормативні вказівки
для вивчення реального світу. Потім методологія виступала як комплекс правил
для вивчення всесвіту і перейшла у сферу філософії. Платон і Арістотель
розглядали методологію як логічну універсальну систему, засіб істинного
пізнання.
Усі досягнення минулого були
опрацьовані у вигляді діалектичного методу пізнання реальної дійсності, в
основу якого було покладено зв'язок теорії і практики, принципи пізнанності
реального світу, детермінованості явищ, взаємодії зовнішнього і внутрішнього,
об'єктивного і суб'єктивного.
Діалектична логіка пізнання стала
універсальним інструментом для всіх наук, при вивченні будь-яких проблем
пізнання і практики.
Діалектика як метод пізнання
природи, суспільства і мислення, розглянута в єдності з логікою і теорією
пізнання, є фундаментальним науковим принципом дослідження багатопланової і
суперечної дійсності в усіх її проявах. Діалектичний підхід дає змогу
обґрунтувати причинно-наслідкові зв'язки, процеси диференціації та інтеграції,
постійну суперечність між сутністю і явищем, змістом і формою, об'єктивність
в оцінюванні дійсності. Досвід і факти є джерелом, основою пізнання дійсності,
а практика - критерієм істинності теорії. Діалектика як фундаментальний
принцип і метод пізнання має величезну пояснювальну силу. Однак вона не
підмінює конкретнонаукові методи, пов'язані зі специфікою досліджуваної сфери.
Діалектика виявляється в них і реалізується через них відповідно до вимог
спадкоємності і непротиріччя в методології.
Філософська методологія виконує два
типи функцій. По-перше, вона виявляє смисл наукової діяльності та її взаємозв'язки
з іншими сферами діяльності, тобто розглядає науку стосовно практики,
суспільства, культури людини. Це - філософська проблематика. Методологія не е
особливим розділом філософії: методологічні функції щодо спеціальних наук виконує
філософія в цілому. По-друге, методологія вирішує завдання вдосконалення,
оптимізації наукової діяльності, виходячи за межі філософії, хоча й спирається
на розроблені нею світоглядні й загальнометодологічні орієнтири та постулати.
Отже, фундаментальні принципи
базуються на узагальнюючих, філософських положеннях, що відбивають
найсуттєвіші властивості об'єктивної дійсності і свідомості з урахуванням
досвіду, набутого в процесі пізнавальної діяльності людини. До них належать
принципи діалектики, що відбивають взаємозумовлений і суперечливий розвиток
явищ дійсності, детермінізму – об'єктивної причинної зумовленості явищ,
ізоморфізму - відношень об'єктів, що відбивають тотожність їх побудови та ін.
Безумовно, змістова інтерпретація цих принципів варіюється відповідно до
специфіки досліджуваного матеріалу (порівняємо, наприклад, розуміння
ізоморфізму в математиці, геохімії і мовознавстві, природничих науках). Від
тлумачення філософських принципів залежить обґрунтування методологічного
підходу в дослідженні тієї чи іншої галузі.
Філософські вчення, провідними
ідеями яких е філософські концепції наукового пізнання, діалектичний метод і
теорія наукової творчості, визначають загальний підхід до вивчення проблеми,
спрямовані на вирішення стратегічних, а не тактичних завдань дослідження і
пов'язані з ним опосередковано.
3агальнонаукова методологія
використовується в усіх або в переважній більшості наук, оскільки будь-яке
наукове відкриття має не лише предметний, але й методологічний зміст, спричиняє
критичний перегляд прийнятого досі понятійного апарату, чинників, передумов і
підходів до інтерпретації матеріалу, що вивчається.
До загальнонаукових принципів
дослідження належать: історичний, термінологічний, функціональний, системний,
когнітивний (пізнавальний), моделювання та ін.
Сучасне науково-теоретичне мислення
прагне проникнути у сутність явищ і процесів, що вивчаються. Це можливо за
умови цілісного підходу до об'єкта вивчення, розгляду його у виникненні та
розвитку, тобто застосування історичного підходу до його вивчення.
Перш ніж вивчати сучасний стан,
необхідно вивчити генезис та розвиток певної науки або сфери практичної
діяльності.
Відомо, що нові наукові і накопичені
знання перебувають в діалектичній взаємодії. Найкраще і прогресивне зі старого
переходить у нове і надає йому сили й дієвості. Інколи забуте старе знову
відроджується на новій науковій основі і живе друге життя в іншому,
досконалішому вигляді.
У цьому зв'язку особливого значення
набувають вивчення історичного досвіду, аналіз та оцінювання історичних подій,
фактів, попередніх теорій у контексті їх виникнення, становлення та розвитку.
Отже, історичний підхід дає змогу дослідити виникнення, формування і розвиток
процесів і подій у хронологічній послідовності з метою виявлення внутрішніх та
зовнішніх зв'язків, закономірностей та суперечностей.
У межах історичного підходу активно
застосовується порівняльно-історичний метод - сукупність пізнавальних засобів,
процедур, які дозволяють виявити схожість і відмінність між явищами, що
вивчаються, визначити їхню генетичну спорідненість (зв'язок за походженням),
загальне й специфічне в їхньому розвитку.
У кожному порівняльно-історичному
дослідженні ставляться конкретні пізнавальні цілі, які визначають коло джерел
та особливості застосування способів зіставлень і порівнянь об'єктів
дослідження і встановлення ознак схожості і відмінності між ними. 3а характером
схожості порівняння поділяють на історико-генетичні та історико-типологічні, де
схожість є результатом закономірностей, притаманних самим об'єктам, і
порівняння, де схожість є наслідком взаємовпливу явищ. На цій основі виділяють
два види порівняльно-історичних методів: порівняльно-типологічний, що розкриває
схожість генетично не пов'язаних об'єктів, і власне порівняльно-історичний, що
фіксує схожість між явищами як свідчення спільності їхнього походження, а
розходження між ними - як показник їхнього різного походження.
У соціальному пізнанні широко
використовуються цивілізаційний, формаційний та інші підходи до осмислення
культурно-історичного процесу.
Будь-яке теоретичне дослідження
потребує описування, аналізу та уточнення понятіüного апарату конкретної галузі
науки, тобто термінів і понять, що їх позначають.
Визначення понять слід формулювати,
базуючись на тлумачних та професійних словниках. Визначення обсягу і змісту
поняття дають через родову ознаку і найближчу видову відмінність. Як правило,
спочатку називають родове поняття, до якого поняття, що визначається, входить
як складова. Потім указують на ту ознаку поняття, яка відрізняє його від усіх
подібних, причому ця ознака має бути найважливішою і найсуттєвішою.
Є певні правила визначення понять.
Правило розмірності вимагає, щоб обсяг поняття, що визначається, відповідав обсягу
поняття, яке визначає, тобто ці поняття мають бути тотожними. Друге: нове
поняття не повинне бути тавтологічним. Трете: поняття має бути чітким і
однозначним. Якщо при визначенні поняття важко зазначити одну ознаку, називають
декілька ознак, достатніх для розкриття специфіки його обсягу і змісту. Дійсно
наукове визначення складних явищ і фактів не може обмежуватися
формально-логічними вимогами. Воно має містити оцінку фактів, об'єктів, явищ,
що визначаються, органічно увійти в чинну терміносистему науки.
До загальнонаукової методології слід
віднести системний підхід, застосування якого потребує кожний об'єкт наукового
дослідження. Сутність його полягає у комплексному досліджені великих і складних
об'єктів (систем), дослідженні їх як єдиного цілого з узгодженим
функціонуванням усік елементів і частин.
3гідно з системним підходом, система
- це цілісність, яка становить єдність закономірно розташованих і взаємопов'язаних
частин (рис. 3.1). Основними ознаками системи е:
1) наявність найпростіших одиниць -
елементів, які її складають;
2) наявність підсистем - результатів
взаємодії елементів;
3) наявність компонентів -
результатів взаємодії підсистем, які можна розглядати у відносній
ізольованості, поза зв'язками з іншими процесами та явищами;
4) наявність внутрішньої структури
зв'язків між цими компонентами, а також їхніми підсистемами;
5) наявність певного рівня
цілісності, ознакою якої е те, що система завдяки взаємодії компонентів одержує
інтегральний результат;
6) наявність у структурі
системоутворюючих зв'язків, які об'єднують компоненти і підсистеми як частини в
єдину систему;
7) зв'язок з іншими системами
зовнішнього середовища.
Кожну конкретну науку, діяльність,
об'єкт можна розглядати як певну систему, що має множину взаємопов'язаних
елементів, компонентів, підсистем, визначені функції, цілі, склад, структуру.
До загальних характеристик системи відносять цілісність, структурність,
функціональність, взаємозв'язок із зовнішнім середовищем, ієрархічність, цілеспрямованість,
самоорганізацію.
Системний принцип дає змогу
визначити стратегію наукового дослідження. В його межах розрізняють
структурно-функціональний, системно-діяльнісний, системно-генетичний та інші
підходи.
Сутність структурно-функціонального
підходу полягає у виділенні в системних об'єктах структурних елементів (компонентів,
підсистем) і визначенні їхньої ролі (функцій) у системі. Елементи і зв'язки
між ними створюють структуру системи. Кожний елемент виконує свої специфічні
функції, які "працюють" на загальносистемні функції. Структура
характеризує систему в статиці, функції - у динаміці. Між ними е певна
залежність.
Структуризація об'єкта - необхідна
умова його вивчення. Вона дозволяє виділити, а потім описати суттєві складові
об'єкта - елементи, підсистеми, компоненти, зв'язки, властивості, функції та
ін. Опис структури об'єкта полягає в його поділі на складові та встановленні
характеру взаємозв'язків між ними. Аналіз структури здійснюється за допомогою
метода класифікації - багатоступінчатого, послідовного поділу досліджуваної
системи з метою систематизації, поглиблення й отримання нових знань щодо її
побудови, складу елементів, підсистем, компонентів, особливостей внутрішніх і
зовнішніх зв'язків.
Розрізняють функціональну залежність
(у математичному розумінні) і функціональне призначення (у соціальному
розумінні) досліджуваних об'єктів. На основі другого аспекту формується
уявлення про соціальні функції системи. Функція є конкретизацією призначення
системи, доводить доцільність існування об'єкта або процесу в межах цієї
системи. Функція - це спосіб практичної реалізації призначення (цілі) системи.
Діяльнісний підхід - це
методологічний принцип, основою якого е категорія предметної діяльності людини
(групи людей, соціуму в цілому). Діяльність - форма активності, що характеризує
здатність людини чи пов'язаних з нею систем бути причиною змін у бутті.
Діяльність людини може розглядатися в загальному значенні цього слова - як динамічна
система взаємодії людини із зовнішнім середовищем, а також у вузькому, конкретному
- як специфічна професійна, наукова, навчальна тощо форма активності людини, у
якій вона досягає свідомо поставлених цілей, що формуються внаслідок виникнення
певних потреб.
У процесі діяльності людина виступає
як суб'єкт діяльності, а її дії спрямовані на зміни її діяльності у процесі
діяльності. Будь-яка діяльність здійснюється завдяки множині взаємопов'язаних
дій - одиниць діяльності, що не розкладаються на простіші, внаслідок якої
досягається конкретна мета діяльності. Мета діяльності зумовлена певною
потребою, задоволення якої потребує певних дій. 3авдання діяльності - це
потреба, яка виникає за певних умов і може бути реалізована завдяки визначеній
структурі діяльності, до якої належать:
• предмет діяльності - елементи
навколишнього середовища, які має суб'єкт до початку своєї діяльності і які
підлягають трансформації в продукт діяльності;
• засіб діяльності - об'єкт, що
опосередковує вплив суб'єкта на предмет діяльності (те, що звичайно називають
"знаряддям праці"), і стимули, що використовуються у певному виді
діяльності;
• процедури діяльності - технологія
(спосіб, метод) одержання бажаного продукту;
• умови діяльності - характеристика
оточення суб'єкта в процесі діяльності, соціальні умови, просторові та часові
чинники тощо.
• продукт діяльності - те, що е
результатом трансформації предмета в процесі діяльності.
Означені системоутворювальні
компоненти характерні для будь-якої діяльності - як фізичної, так й
інтелектуальної, і свідчать про її структуру.
Зміст системно-генетичного підходу
полягає в розкритті умов зародження, розвитку і перетворення системи.
Відносно новим фундаментальним
методом пізнання е синергетичний підхід.
Інструментарій синергетичного
підкоду дає змогу визначити, що:
1) складноорганізованим системам
неможливо нав'язати напрями і шляхи розвитку, можливо лише сприяти (через
слабкі впливи) процесу самоорганізації;
2) неможливо досягти одночасного
поліпшення відразу всіх важливих показників системи;
3) при кількох станах рівноваги
еволюційний розвиток системи відбувається при лінійному зростанні ентропії (невизначеності
ситуації);
4) для складних систем існують
декілька альтернативних шляхів розвитку;
5) кожний елемент системи несе
інформацію про результат майбутньої взаємодії з іншими елементами;
6) складна нелінійна система в
процесі розвитку проходить через критичні точки (точки біфукації), в яких
відбувається розгалуження системи через вибір одного з рівнозначних напрямів
її подальшої самоорганізації;
7) управляти розвитком складних
систем можливо лише в точках їх біфукації за допомогою легких поштовхів, сума
яких має бути достатньою для появи резонансу - достатньої амплітуди коливань як
усередині системи, так і відносно впливів зовнішнього середовища. Тобто, чим
меншою є сума впливів на більший об'єкт або процес у момент біфукації
складноорганізованої системи, тим більшим є кінцевий синергетичний ефект.
"Синергетично" мислячий історик, культуролог, політолог, економіст,
таким чином, уже не можуть оцінювати те чи інше рішення через прямолінійне
порівняння попереднього та наступного станів: вони мають порівняти реальний
перебіг наступних подій з імовірним ходом подій при альтернативному ключовому
рішенні.
Для ефективного використання
синергетичного підходу необхідно:
а) виділити та охарактеризувати (у
поняттях формальної логіки) складну систему або процес, які потребують синергетичного
впливу;
6) дослідити стратегію її розвитку,
описати можливі рівні її свободи, тобто рівноможливі напрями і шляхи її
розвитку;
в) здійснити факторний аналіз
можливих шляхів її самоорганізації;
г) визначити мету або бажаний
результат (у яких конкретно аспектах необхідно змінити стан даної системи);
д) розробити номенклатуру (перелік)
слабких впливів, що сприятимуть самоорганізації хаотичної системи, а також тактику
їх застосування;
е) правильно визначити критичний
момент біфукації досліджуваної системи.
Продуктивним є застосування
синергетичного підходу до аналізу самоорганізації соціальних систем, узгодження
їхніх рушійних сил - мотиваційних спрямованостей соціальних об'єктів на основі
певних духовних та культурних цінностей задля досягнення екологічної рівноваги
між соціоантропосферою та біосферою планети, котрі разом утворюють цілісну
систему. Комплекс синергетичних категорій про моделі самоорганізації у науках
про людину й суспільство допомагає по-новому осмислити традиційні проблеми
антропології, історії, культурології, соціальної психології та етики, розкриваючи
при цьому маловідомі причинні залежності. Синергетика як теорія самоорганізації
дає ключ до розуміння не лише механізмів нестабільності, а й механізмів
стійкості складних систем.
Комментарии
Отправить комментарий